Oorspronkelijk geplaatst door LostHighway
Met zo'n lekker blinkende laklaag kom je er al niet inderdaad.
Ik zou hem eerst met een heel fijne korrel helemaal eens opschuren.
Niet door de lak gaan, gewoon dat de bling bling eraf is.
Dan maak je hier en daar een paar butsjes, sla overal een beetje met een bos sleutels ofzo, erg willekeurig, maar met mate, je wil niet overdrijven.
Vooral de zijkanten enzo zijn vaak wat aangetatst door butsjes, rond de inputjack ook, kijk eens naar echte oude gitaren.
Dan de arm rest, die mag wel een goeie plek lak weghebben, maar doe de randjes een beetje geleidelijk en onregelmatig, , je wil niet zo'n mooi weggeschuurd plekje.
Hier zou ik een klein beetje polieren, daar mag hij wel een beetje glanzen, normaal heb je daar veel wrijving waardoor de lak in de eerste plaats is weggesleten, maar dat maakt ook dat de plek wat blinkt, zo was het toch op een kicked up ouwe Strat die ik ooit had en het is wel logisch..
Oja, de plekken waar je dus wat hout ziet wil je ook niet te 'vers' hebben, het hout moet niet smerig zijn maar op zijn minst niet dat bleke nieuwe hout, beetje stain of cheapo met wat koffie/thee zoals plastic parts?
Beetje bucklewear heeft elke gitaar waar op gespeeld wordt wel, en bij een Strat aan de bellycut zie je meestal wel deftige littekens, de overgang van de gewone back naar bellycut ziet wel af, vaak tot helemaal door de lak.
Vaak zie je ook wel dat er lak wordt verwijderd boven de slagplaat, alsof het is weggesleten door er veel met je plectrum tegen te krassen bij het aanslaan, tsjah, wees wat creatief, bekijk wat voorbeelden, en hou het vooral graag wat subtiel, het is makkelijk om teveel te schuren, te diep te krassen en teveel putjes te slaan, en op de verkeerde plaatsen wordt er ook vaak gewerkt, gebruik je gezond verstand en je krijgt wel een leuk resultaat.
Oja, dit is nu de body, maar de grote fout die dan vaak wordt gemaakt is om er nieuwe hardware op te zetten zoals al vermeld, of een onaangetaste hals.. Komt ook niet erg realistisch over allemaal..
En als laatste tip, NEEM JE TIJD.
Wat eraf is ben je kwijt, beter wat laten staan en nog eens checken met een echte pic ofzo dan teveel weg te schuren wat je niet meer terug kan krijgen..
Uiteindelijk ben je nog steeds sneller dan door 30 jaar op die gitaar te spelen zonder enige zuinigheid of terughoudendheid.