-
Matrassen: oude matrassen zijn behoorlijk brandgevaarlijk. Maar een firma als Akoestikon gebruikt al zo'n 20 jaar voorzetelementen die bestaan uit een soort van matrassenvlokken welke brandvertragend zijn verlijmd tot platen. Het lijkt wel wat op die zg 'geluidisolerende' platen schuim die in de bouwmarkt te koop zijn voor veel te veel geld, want oorspronkelijk is het afval dat bedoeld is als verpakkingsmateriaal.
http://www.akoestikon.nl/plus.htm
Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar ik ben ens in een demonstratie geweest van Akoestikon, op een muziekbeurs. Daar hadden ze een cabine gebouwd met hun materiaal dat bestaat uit die akoestifoam platen met aan een kant gipsplaat er op gelijmd. Verder hadden ze 5 cm dikke houtwolcementplaat gebruikt en de toegangsdeur leek veel op een koelceldeur. Gevat in een dubbel kozijn met in het hart een laag zacht rubber en aan de binnenkant van de deur zo'n laag foam met daarop gelijmd een stalen 'cassette' zoals ze dat noemden.
Binnen kregen we gehoorbescherming op en werd via een generator en een 18 inch speaker 120dB aan ruis gemaakt, wat te zien was op een B&K dB meter.
We moesten naar buiten, de deur werd gesloten en de gehoorbescherming ging af. Buiten was niets te horen, het is op zo'n beurs uiteraard niet echt stil, maar er was vlak bij die cabine echt niets te horen. Als je je oor tegen de buitenwand drukte was er een licht gerommel hoorbaar.
-
...en dat is dus exact hetzelfde spul als Isofix.
Het is inderdaad geperst en verlijmd afvalschuimvlokkenspul (PUR) van matrassen e.d.
Ben toevallig 2 weken geleden in een fabriek geweest waar ze dat spul maken (en nee, ik kon daar niks ritselen... heb het wel geprobeerd.
Er is nog hoop dus...
Ik wil absoluut niemand zijn kennis in twijfel trekken, maar je leest zoveel tegenstrijdige berichten op internet dat het gewoon lastig is de juiste info eruit te filteren. (en eindelijk op een gefundeerde manier te kunnen starten met het project.) Maar...., ik ben begonnen vandaag.
-
Goed, don't shoot the messenger.
Die test van akoesticon: die 5cm (dat zijn dus zo'n 5 platen van 9mm gips!) dikke plaat was de ECHTE isolerende factor. De massa daarvan varieert van 350 tot 700 kg/m3.
Nogmaals: MASSA is de enige manier om goed te isoleren (in combi met een veer is optimaal).
En ISOFIX is 1 van de lichtste aggloschuim (akoestiplaat) platen. En geluid isoleren doet het niet (alleen hoog frequenties). Bouw voor de gein eens een muurtje van isofix om je speaker.... hooguit dat het nu wat dof klinkt. En laat nou net laag frequentie de pijn in isolatie zijn.
Ik zou zeggen, doe je voordeel hiermee.
-
dfank voor het adres iig. ik hoef maar 5 m2 gips plaat te gaan dragen... komt goed. En roman, dank, mogelijk ga ik het insmeren, maar ben er niet zeker van.
Ik ga eerst dak doen(dakpan-glaswol-gipsplaat), dan plastic (enkel steen muur, voor het vocht) dan vloer van pallets gevuld met glaswol op groene oplaat, daarop groene matten met daarop weer laminaat. . valse wanden erin ook beplakd met glaswol. mocht dat onvoldoende zijn, dan een tweede laag gipsplaat. alles afgekit natuurlijk. Mocht het niet genoeg geluid reduceren dan heb ik iig een mindere energie rekening ;)
-
Dat akoestifoam is er in veel verschillende densiteiten, van 80 tot ergens in de 300. 80 is vergelijkbaar met een stevige matras en 240 kan worden gebruikt om een vloer op te leggen.
Als je een sandwich constructie zou maken van een oude matras met aan beide kanten een er aan vast gelijmde plaat gips, heb je wel zeer degelijk een geluid isolerende constructie. Het zal niet wereldschokkend zijn, maar vele malen beter dan een constructie van regelwerk(hout) met aan beide kanten een gipsplaat.
Omdat je aan beide zijden een op zich behoorlijk zware plaat hebt welke van elkaar zijn ontkoppeld door middel van een verende en absorberende laag schuim.
Zou je een constructie maken van dubbel gips>oude matras>luchtspouw>oude matras>dubbel gips, dan heb je een behoorlijk geluidsisolerende constructie die minstens 60 dB reduceert.
Die matrassen zou ik niet aanraden omdat ze branden als de hel, dus een laag glas of steenwol is hier veel beter, maar die oude matras absorbeert zeer zeker en niet veel meer of minder dan glaswol.
Dus, om het even op een rijtje te zetten: dat isofix kan zeker werken als veer/absorber in mijn bescheiden opinie, alhoewel ik denk dat een dikke laag glaswol hier beter zal zijn en dan heb ik het over een centimeter of 12 minimaal.
Nogmaals: het principe is zeer eenvoudig, zo veel mogelijk massa aan de kant van het lawaai en demping daar achter. En een doos in een doos constructie zonder enige verbinding met elkaar anders dan verend.
En dat betekent ontkoppelen.
@ Roman: Akoesticon gebruikt gewoonlijk twee lagen gips van 12.5 mm overnaads:
http://www.akoestikon.nl/images/avwa.jpg
-
Guhlenn, vanwaar de pallets? (en die hoef je ECHT niet op groene platen te leggen. die zijn voor onder het laminaat)
Wat is je huidige ondergrond. Beton? Grond? Hout?
-
Ik zeg ook niet dat de ISOfix niet werkt. De functie voor dat spul is ontkoppelen. Niet geluid isoleren of absorberen. En dat zal werken. Net als een voorzetwand.
Je zegt zelf al dat matrassen als wol fungeren. Dus een frame met wol en gips en los van de muur (luchtspouw) zal het zelfde werken. Echter matrassen blijven niet vanzelf staan, net als wol. Vandaar het frame.
Net als het vlokkenschuim, zal ook niet vanzelf blijven staan. Om te ontkoppelen zul je dus erg goed moeten gaan lijmen. Aan BEIDE kanten. Het schroeven door de regels (waar die aluminium strip inzit) is een riskante optie omdat het niet stevig is. De massa van de gipsplaten (bijvooorbeeld) zal een zakkende werking hebben. De gips "trekt" naar beneden waardoor het de grond raakt en bovenin een kier open laat.
Het gebruik van vlokkenschuim voor vloeren is prima. Wel eigen massa vloer en verwachte massa (live load) berekenen en daar de juiste dichtheid bij zoeken.
Het gebruik (mits juist geinstalleerd) van schuim+gips rechtstreeks aan de muur zal uiteraard wel werken, maar niet zo goed als een voorzetwand.
-
We zijn het ook niet oneens, maar als Akoesticon schuim gebruikt dan moet het goed zijn en dat is het ook, wat ik uit eigen ervaring weet.
Akoesticon heeft heel veel gebouwen als discotheken etc gedaan in stadsgebieden en dat werkt prima. Ze kitten zo de voorzetwand op de bestaande muur en klaar.
Wat het plafond betreft: de beugeltjes van ruezz zijn ideaal :http://www.warmteplan.nl/produkten/g...ugel/index.htm
Hier hang je simpel het tweede plafond mee op, gebruik wel voldoende beugeltjes want anders werkt het niet goed omdat het rubbertje wordt platgeperst (daar had Roman het al over). Dikke laag glaswol op het extra plafond en je bent het mannetje.
-
omdat het geluid anders doordreunt richting woonkamer, tis een betonvloer die doorloopt naar woonkamer, we hebben dit al besproken trouwens :)
punt is dat ik liever wat extra moeite doe, dan later spijt heb. De pallets gaan op het groene spul om een extra ontkoppeling te hebben, zo gewelidg is die ene laag groen spul niet. en het scheelt iets van 8 mm...
Ik heb trouwens 8 cm glaswol gehaald, heeft exact de zelfde geluidsdempings factor als 11 cm.... heb ook niet genoeg ruimte om meer te gebruiken (er moet ook nog iets in het hokje passen ... ;)
-
Werkzaamheden gaan voorspoedig.
Isofix rachels gelijmd, muur eerst voorgelijmd, die dingen zitten muurvast (heb geprobeerd er een af te krijgen) daar durf ik rustig 2 lagen gipsplaten aan te hangen. Die rusten dan overigens ook op de laag Isofix op de vloer. Moet lukken.
Kom ik bij de vloer...
Ik leg dus Isofix (komt ie weer...) op de betonnen vloer.
Uit praktisch en esthetisch oogpunt voel ik wel wat voor op hout lijkend laminaatparket. Of is dat acoustisch onverantwoord? Echt hout zou ik ook nog es kunnen overwegen, maar dat zal wel te prijzig worden.
Moet er nog wat tussen (tussen laminaat en Isofix)?
Ik zal eventueel wat vloerkleden erop kunnen leggen, maar ik wil (gezien de ruimte af en toe ook voor andere werkzaamheden gebruikt zou moeten kunnen worden) geen vaste vloerbedekking erin hebben.
Tips?