Tja, lees dat eens.........http://www.aikenamps.com/BlockingDistortion.html
Printable View
Tja, lees dat eens.........http://www.aikenamps.com/BlockingDistortion.html
Ja dat heb ik zitten lezen ja. Lijkt er erg op wat er hier gebeurt.
Eerst nog even op de NFB storten of dat oplossing kan bieden.
Voor het drama-effect hier een filmpje van wat er gebeurt met de roosterspanningen op de eindpitten:
www.vernetamps.com/pics/erik/roosterspanningen.mpg
ze slaan door he?
Stroom door je eindpitten-------> distortion.
Heb het net andersom eerst distortion daarna zwakt de stroom af en keert het gewone signaal terug. Hij settelt zich weer, de hele eindtrap gaat door z'n knieen.
Jongens we worden nog eens wijzer.............
Ja, hartstikke wijs :D
Nu nog een oplossing vinden.
Stel, en dan zeg ik stel. Door de NFB te verlagen, wat dan?
Aiken:Negative feedback can exacerbate this problem. When the output tube goes into cutoff, the negative feedback loop opens up, and the gain of the phase inverter stage increases by the amount of degenerative feedback that was formerly present. This increase in gain pushes the amp even farther into cutoff.
Het wordt alleen maar erger als 1-maal de nfb wordt geopend, zoals ik het nu lees. Oftwel, 1 maal het punt bereikt------------> nog erger
Ik ga het ontdekken.
Zit nu ff bij te komen van de schrik, zometeen het verschil aanshouwen tussen MET NFB en ZONDER NFB (heb de lus onderbroken na de 100k weerstand).
Aha, Franc, je gridstoppers, zijn die aanwezig op een 4x EL34-er?
Ja, 5k6.
Ik had er eerst 2 op de buitenste buizen omdat dat normaal gesproken genoeg moet zijn maar heb er van de week gewoon voor elk 1 op het rooster gezet.
Deze behersen de mate van stroom door je eindpit, verhoog je deze, dan zorg je er voor dat de stroom door de eindpitten niet te hoog worden.
Begint me te dagen.................
Misschien moet ik de feedback juist verhogen door een lagere weerstand erin te knikkeren? De latere plexis hadden 47k oid en geen 100k.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chocorookie