Dat scherpe geluid komt m.i. vaak door inferieur materiaal dat schril gaat klinken bij hoge volumes. Van een amp die in de huiskamer prima klinkt kun je helemaal gek worden bij hogere volumes.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MjS
Printable View
Dat scherpe geluid komt m.i. vaak door inferieur materiaal dat schril gaat klinken bij hoge volumes. Van een amp die in de huiskamer prima klinkt kun je helemaal gek worden bij hogere volumes.Citaat:
ik ga eens expirementeren met een 5" soepkom, werkt het, kunnen jullie ze custom bij mij bestellen.....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seymour Paul
Inferieur materiaal zou kunnen, maar ik denk dat het beam-idee ook grote rol speelt. Heb gitaristen met Kochs, Marshalls, Mesa's gehoord die veels te scherp klonken. En vaak stond de versterker op de grond, recht op publiek, maar niet recht op de gitarist.
ja precies, ik weet nog wel dat ik een keer naar Zeke ging, stond r zo'n JCM800 vol in m'n mik te blazen, de hele avond een piep in m'n oren... Bijna altijd als men over een cab speelt die op de grond staat krijgt het publiek een sloot treble voor z'n kiezen, het zou verboden moeten worden!Citaat:
Heb twee dagen geleden (naar aanleiding van dit topic, had er al eerder van gehoord en dacht het nu maar eens aan den lijve te gaan proberen) een tweetal Weber Beam Blockers besteld bij De Gier en vandaag binnen gekregen (lekker vlot geregeld, twee dagen eerder dan afgesproken, toppie!)
En aangesloten (vol verwachting klopt mijn hart...).
Resultaat klinkt goed. Nu had ik al een redelijke spreiding met mijn spullen (2 Celestion G12H30s in een Marshall 1936 met betere kabels intern), maar het geluid is voller, het hoog is meer verspreid over de ruimte. In het kleine kamertje waar mijn spullen nu staan opgesteld, klinkt het allemaal wat evenwichtiger --> het geluid verschilt minder als je op een andere plek gaat staan/zitten (mn vrouw hoorde het ook :-) ). Hoef mn versterker nu minder hard te zetten om details goed te horen. Ik hoor ook meer verschil in het instellen van mn presence knoppen bij mn mesa 20/20 en toonregeling van mn preamp.
Conclusie: geen wereldschokkende verbetering, maar wel de moeite waard. Ben nu benieuwd hoeveel het live uit gaat maken, voorlopig alleen even geen gigs, want geen band..... Dus dat verslag houden jullie tegoed.
Het schijnt dat het probleem het grootst is bij 1x12 combo's.Citaat:
Ik begrijp wel dat je als gitarist meer hoog in je geluid draait als je versterker op de grond staat (vooral als het een lage combo is), want dan hoor je beduidend minder geluid (dus ook hoge frequenties) dan als je hem op een stoel of tafel zet, dat doe ik dan ook meestal. het gekke is juist dat als ik naar mijn smaak iets teveel hoog erin draai (en vaak ook iets te weinig bass) het publiek (ook bevriende muzikanten) altijd zeggen dat mijn geluid zo goed is, dat heb ik zelfs die zeldzame keer dat ik over een 4x12 kast speel (en die dus niet op een stoel zet).
Desalniettemin is het bijna nooit prettig om recht voor een versterker te staan ook al staat hij goed afgesteld, of je moet een versterker zonder ballen hebben. Daarom hebben de betere podia ook een manshoog podium, zodat het geluid over het publiek heen blaast.
Pakt die beam blocker trouwens ook het laag aan? Dat is mijns inziens namelijk veel vaker een probleem voor je sound (te modderig/te veel laag) vooral ook omdat de podiums vaak gedeeltelijk hol zijn en een enorme akoestische versterking van je lage frequenties geven.
@Albert: ik heb mijn combo afgelopen week in twee verschillende oefenruimtes gehad, waar je dus wat harder speelt dan thuis en op die volumes was het verschil erg groot. Combo in een hoek geplaatst en het hoog was nu gewoon door de hele ruimte goed te horen. 8)
Voor de duidelijkheid: ik had mijn combo dus op de grond gezet, maar de speaker is in tegenstelling tot de meeste combo's wel iets schuin geplaatst, waardoor -ie van zichzelf al iets meer naar boven projecteert.
Volgende week sta ik weer in onze eigen ruimte en daar staat mijn combo op mijn ported, closed back 1x12 cab, ben benieuwd hoe het dan is.
@Tristan: het probleem met podia die als klankkast fungeren pak je dus niet aan. Op normale ondergronden klinkt het geheel wel iets voller door de betere spreiding van het hoog, maar da's naar mijn idee puur hoe je het ervaart, niet dat er echt iets in het laag verandert. De Blocker pakt natuurlijk alleen de conus, niet de hele speaker.
Op hoge, holle podia vind ik het ook wel eens lastig, zeker als de drummer vrij hard slaat. Verzuipt er een heleboel van je laag als je niet uitkijkt.
Dit lijkt me een geweldige oplossing voor het probleem!
Denk dat ik er zeker 2 of 4 bestellen ga.
Jammer, jammer, maar misschien zijn het nog steeds wel geniale dingen. Zeker op die G12H speakers ofzo, want die richten ook als een gek en zijn behoorlijk fel. Ik denk dat Greenbacks minder last van dat beam effect zullen hebben.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seymour Paul
Ik heb de blocker gisteren in het theater voor het eerst gebruikt.
De spreiding is inderdaad beter. Mijn combootje staat altijd schuin achter me en enigszins op mijn rug gericht (-om dus geen last te hebben van de straling van de conus).
Nu, met de blocker gemonteerd, staat de speaker nog steeds op mijn rug gericht, maar ik zit veel meer en beter in het geluid. Het lijkt bij mij alsof de versterker nu iets harder staat, maar ik heb nog geen klachten gehad over gitaarvolumes.
Ik ga vanavond weer spelen/luisteren.