Ja dit.
Ik dacht ook dat het daar over ging, maar dat heb ik denk ik niet zo goed begrepen.
Printable View
Maple voor meer hoog in het geluid… gek genoeg heeft een sg meer hoog zonder maple… dat zal het dus niet zijn. Wat het wel toevoegt is gewicht want het is een stuk zwaardere houtsoort dan mahonie dat vaak de schuld krijgt van het LP gewicht.
Ja dat bedacht ik me ook al…
Maple staat wel bekend om het snappy karakter, maar ik heb shoot-outs gezien van gitaren met maple of rosewood toets waarvan ik er soundwise iig geen duidelijke conclusie over kon vellen.
Laatst ook nog een stukje gepost over resonantie gemeten met neck through, set neck of bolt on om daar kwamen ook wat andere gegevens uit dan je wellicht zou verwachten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die theorie is er, volgens mij, pas later bij verzonnen. In die tijd was men totaal nog niet bezig met dat soort zaken, anders hadden ze wel wat beter opgelet hoeveel windingen en welke magneten ze op hun pups gebruikten. En nylon voor de topkam, prima spul voor dat doel, wordt dan weer afgewezen door de cork sniffers. In mijn ogen is de LP een solid body versie van wat Gibson altijd als archtops verkocht en ik denk dat ze er stiekem wel blij mee waren dat Les Paul zijn naam eraan verbond, dan straalde een eventuele mislukking wat minder af op Gibson. In de loop der jaren is er een hoop mojo rondom verzonnen, met name bij de bursts, die zo slecht verkochten dat Gibson er mee stopte, tragisch want "Gibson made around 1,500 sunburst Les Pauls between 1958 and 1960, but today, only 2,000 survive."
In het kader van mojo ook 'mooi' dat Kris Derrig, bekend van zijn burst replica's die Slash een serie signature Gibsons opleverde, zo geloofde in zijn artiestendom dat hij in zijn kleine appartement zonder masker met nitro spoot. Dat hij aan longkanker stierf zonder ooit gerookt te hebben is dan geen complete verrassing.
Ik denk dat de keuze van het hout wel het minst bijdraagt aan de toon; mensuur en hardware bepalen het meest, het blijft tenslotte een elektrisch instrument. Verder een ontwerp met een stel cruciale zwakheden waarvan de kenners iedere verbetering weigerden, want dan was het niet meer vintage, voor zover daar überhaupt sprake van is bij een bedrijf genoemd naar een man die al ruim 100 jaar dood is en de opkomst van de elektrische gitaar zelfs niet kon bevroeden.
Ik ben momenteel een 70ies framus sg achtig gitaartje aan het verbouwen voor een kennis. Body is maar 2,8 cm en uit tig stukken ondefineerbaar hout en toch klinkt het ding heel fijn. Komt waarschijnlijk door de bill lawrence elementen maar toch… Al die houtmythes kunnen ondertussen uit mijn ervaring voor electrics zo de prullenbak in.
Maar dan moet die body minstens van Honduras mahonie zijn toch?
Mijn zaagsel/lijm Samick strat klonk tegen mijn zin in ook gewoon ronduit strat.
Voor wat betreft de solid bodies zie ik 't ook allemaal niet zoveel zin/nut hebben.
Akoestische en semi-akoestische gitaren denk ik anders over.
Een sg klinkt fellee omdat ie dun is. Pak je n LP custom 1968 versus 1957, is t verschil maple versus mahonie top. De rest is hetzelfde maar de 57 versie klinkt beduidend warmer.
Gibson deed de Carved maple top ipv Carved mahonie omdat
A) ze wilden Carved (traditie van henzelf en feeder deed t niet) (dit weet ik zeker)
B) maple omdat t makkelijker die gold finish liet lakken. De back was gewoon bruine dye en transparante lak. Voor zwart, was gewoon meer werk nodig. (Vermoed ik)
Hoe wordt de slagplaat bevestigd ik zag op de foto van de losse slagplaat in de uitsparingen uitstekende plastic pennen worden die in de omlijsting van de pickups gestoken ik zag dat er bij de ene 2 pennen en bij de ander 1 pen uit stak als ik zoek op originele slagplaat zie ik nergens dat er pennetjes uitsteken of hoe ze bevestigd zij lijken me dan niet origineel is zeker niet meer te koop.
bij een ander verkoper zie ik ook zo'n losse plaat maar geen pennetjes hij zegt nooit gemonteerd als je dat wilt zelf 2 gaatjes boren en dat vind ik dan weer minder.