Ik vind dat Epiphone ook wel in dat rijtje hoort. Nadat de overname door Norlin werd het al gauw een low-end Gibson kopie merk.
Printable View
Ik vind dat Epiphone ook wel in dat rijtje hoort. Nadat de overname door Norlin werd het al gauw een low-end Gibson kopie merk.
Zeker. Ik snap je verhaal ook. Het is niet voor niets dat sommige multinationals de productie uit China hebben weggehaald en weer naar Europa hebben teruggebracht. Bij sommige bedrijven is het niet goed geregeld daar. Als Europese maakindustrie wil je dat in China geproduceerde onderdelen de juiste toleranties en dus constante kwaliteit bezitten.
Te grabbel weet ik niet/zal ik niet zeggen, maar ik heb een aantal gitaren van merken die ondanks de topkwaliteit helaas niet meer bestaan:
2x Hamer USA (88 en 89)
89 Peavey Vandenberg
91 Robin Medley
Daarentegen ook een chineese (!) BC Rich Gunslinger en daat mankeert echt totaal helemaal niks aan. Wat een ongeloofelijk fijne en goede gitaar is dat!
Gaaf!
Nooit op gespeeld, maar toen ik als 14-jarige in de toenmalige plaatselijke muziekinstrumenten zaak kwam hing er een knalrode Vandenberg, omgekeerde kop, gaaf ding.
Ik weet nog dat ie naast een 27-frets washburn hing. En onder de peavey hing een gibson M3, een explorer met kleinere body, en een SG met 24 fretten en bliksem inlays als ik het me goed herinner.
Dat waren nog eens tijden. Allemaal gave gitaren, als beginnend metaller, en waarschijnlijk hingen ze er toen al 5-10 jaar, wat ze niet minder gaaf maakte.
En full stacks stonden er in die winkel. Zoals het hoort.
Damnit, ik moet echt nog (weer) zo'n floyd rose scheurijzer hebben.
Soms moet je alles voorkauwen.
Het ene bedrijf moet dat wel, het andere niet.
Ken toevallig ook iemand die voor een lab medicijnen ontwerpt; gebeurt allemaal digitaal geloof ik, microbiologen achter hun pc; tegen de tijd dat er werkelijk samples gemaakt moeten worden, gebeurt dat bijna real time in China, en ook zij beweert dat dat goed gaat.
Ik werkte voor een bedrijf dat o.a. zitzakken maakt.
Was best moeilijk voor die Chinezen om één square viermaal recht te stikken.
Op een gegeven ogenlik was er een opdracht uitgegaan voor t-shirts; promotiemateriaal.
Geintje, wasvoorschrift als volgt aan de binnenzijde gedrukt.
Flinke batch & ook babyshirtjes.Citaat:
Warning, every day use of this product may give
you confidence and perhaps sex. But for the sake
of mankind, do wash regularly and 30/40C.
Hadden er misschien bij moeten vertellen dat die zonder dit wasadvies gemaakt moesten worden. :D
Het is heel simpel. China is ongeveer net zo groot als Europa. Je vindt er miljardairs en mensen met niets. Grote geavanceerde steden en achtergebleven gebieden.
Praten over China als ware het één homogeen en consistent land van productie is gewoon njet zo zinvol. Je vindt er imposante, mega moderne fabricagelijnen die aan de meest strenge certificeringen voldoen, tot shabby houwtje-touwtje shizzle, en alles er tussen. Je moet vooral weten waar je iets laat maken, onderzoek doen etc. Soms moet je er idd bovenop zitten, of gaat mis, of is dr kwaliteit niet consistent etc etc, en soms tref je een gestroomlijnde producent die jou nog wel wat kan bijbrengen.
Enzo.
Ik heb momenteel een Hagstrom Swede, eentje uit de nieuwe serie, en derhalve (waarschijnlijk) een Chinees exemplaar, met een Duitse quality check. Nu heb ik de laatste twee jaar meerdere Chinese gitaren gehad, met een vergelijkbare setup, maar deze Hagstrom is wel van een andere klasse. Ze kunnen het heel goed, het ligt volgens mij echt aan de prijs en de ambitie van de opdrachtgever in hoeverre ze hun best gaan doen. Nieuwprijs van €100? Prima, dan rossen we wat hout door de machine en drukken we er wat electronica in. €600 budget? Ook goed, maken we er een heel mooi gitaartje van naar uw eisen. U vraagt, wij draaien.