@ErikdeP
Je hebt de vreemde neiging overal full force tegenin te gaan. Of dat altijd handig is, is een beetje de vraag.
Onder Engels, Spaans, Frans volk is het helemaal niet zo vreemd om een redenatie te illustreren met een voorbeeld. In het Engels is het zelfs helemaal niet zeldzaam dat diegene even een pauze laat vallen om over dat voorbeeld na te denken.
Nederlanders hebben van een dergelijke bescheidenheid helemaal geen last. Laten de redenering aan zich voorbij gaan en vallen op orkaankracht het voorbeeld aan.
Ik heb Ben Webster van nabij meegemaakt en meen daarom dat ik die rustig mag aanhalen als voorbeeld voor een bepaalde opvatting over een bepaald soort jazz.
In lijn ook met Fu's vraag. Die was niet: geef een messcherpe definitie van jazz en laten we eens gezellig tegen elkaar mopperen over wat er wel jazz is en wat niet, maar wat zou je mee moeten/kunnen brengen voor jazz solo's. Dit laatste door mij opgevat als: Heb je suggesties.
Wat je van mijn bijdrages vindt mag je lekker zelf weten, maar ik geloof dat ik met praktischer suggesties kom.
https://www.youtube.com/watch?v=TaPIyo51cr4
Op ca. 1'25" Big Ben. Pracht voorbeeld over het gelijk (min of meer) beginnen en gelijk eindigen.
De arbeidersjazz is meer iets van Ben dan van mij. Hij was er behoorlijk trots op dat hij voor Albert Heijn een LP kon opnemen. Die LP is liefhebbend digi gemaakt en echte genieters kunnen van mij een kopietje krijgen in de gereleasde volgorde van de nummers of de volgorde waarin de nummers zijn opgenomen.
Dan hoor je ineens dat die nummers ook onderling een verhaal vertellen.
Dat iedereen zijn muziek kon beluisteren vond hij fenomenaal.
Maar belangrijker voor de vraag van TS:
- bepaalde tonen van Ben stierven uit en eindigden in gefluister op zijn Selmer
- hij liet rustig lange stiltes vallen
- hij gebruikte in bepaalde toonsoorten motiefjes als houvast
- dat laatste deden al die oude knakkers
- en tijdens dat gefluister, nam ie rustig de tijd om te denken en te genieten
- en vooral over hoe ie het volgende deel van zijn solo zou gaan aanpakken
Als ik iets moet zeggen om mijn credibility aan te tonen over
- waar ie woonde
- bij wie hij woonde
- welk bier hij dronk, hoe en waar
- wie mijn gitaar anders stemde en mij de instructie gaf de happy blues te spelen
- wie hem na donderdagavond/jazzavond in Paradiso de trap op heeft gehesen
- omdat ie dat wegens gezondheid en Amstel niet meer voor elkaar kreeg
- wat ie uitvrat bij Annette (Savage Rose) in skandinavië
- wat er is gebeurd met zijn Selmers en waar zijn die nu
zeg het dan gerust hoor.
De gemeenteraad van Amsterdam (ik noem maar even een voorbeeld hè) heeft het gesnapt.
Geen straat genoemd naar John McLaughlin. Maar de Ben Websterstraat is er hoor!
Gabor Szabo's opnames voor Impulse opnames geen jazz. Carlos Santana denkt daar genuanceerd over.
Vriendelijke groet, Gus