Wat houdt dat eigenlijk in, inverse qua wikkeling?
Printable View
fnark/frank?
Jij en ik(en de rest) weten toch best dat je met een autist/mcdd/pdd noa'ser oid moeilijk een evenredige discussie kan hebben?
Want de man in dit geval is niet goed in het inleven van andere mensen, hij vat emoties, interesses, en ook reacties niet op zoals een ander dat zou doen. Hierbij moet je rekening houden van buitensporige reacties,beperkte reverentie kaders en uitersten in emotionele pieken en dalen.
Ik zelf hou hier rekening mee, dit maakt het makkelijker de reacties in het juiste perspectief te plaatsen. Dat zou voor een ieder hier een goede tip zijn. Oogkleppen in combinatie met een raar gekleurde bril en dan ook nog tunnelvisie komen in de buurt van zijn gezichtsveld(80 tot 40 graden).
Ik vind dat een ieder recht heeft op zijn plaats in de maatschappij, en hij dus ook in onze gitaarnetforum 'maatschappij'. Maar misschien dat het met onze steun en begrip en misschien ook begeleiding hier de situatie toch positief kan houden en hij zich hier kan blijven bewegen.
Niet iedereen heeft het zo goed getroffen mensen, vergis je niet!
leven en laten leven, lieve mensen
Orpheo is een beetje slecht in logica.
De één wat beter bedoeld dan de ander, maar het gaat nu weer over de persoon. Da's meer iets voor PB's, niet voor een topic. Verder over SD please.
Omdat hij het persoonlijk maakt toch? Tuurijk zouden de volwassenen onder ons daar niet op in moeten gaan, maar ja, er zijn blijkbaar geen volwassenen onder ons ;)
mitch + 1!
Maar wie heeft al ervaring met dit stukje nieuwe techniek?
Serieus vraagje voor Orph; nu SD deze customs dan ook zelf maakt, stel je begint aan Warmoth #19 (of 20? ben een beetje de tel kwijtgeraakt) en je wilt een custom 59, zou je dan dit nieuwe model kopen, of zou je zelf gaan sleutelen zoals voorheen ?
Sorry Orpheo als ik niet goed gelezen heb maar ik vind het allemaal maar wat te ingewikkeld.
Jij bent thuis in elementen en je kent het verhaal hier achter
Nu lees ik verhalen over moeilijke amerikaanse namen en patent wat verlopen is en enkelspoel enz enz.
Maar nu effe in Jip en Janneke taal AUB.
Wat maakt dit element zo goed.
wat doet het met mijn geluid.
En waar is dit element geschikt voor? blues,rock,funk enz enz.
Voordat ik krijg te horen dat ik een mongool ben.. ik neem je niet in de zeik ik ben gewoon iemand die er weinig kaas van gegeten heeft. Maar niet minder geintreseerd.
@mesaman: ik heb al ruim 2 jaar ervaring met deze pickups...
@fiendish: ik zou dan 'm niet kopen, maar maken. is namelijk nog steeds goedkoper ;) maar als ik lui zou zijn, of haast zou hebben oid: kant en klaar. anders gezegd: maakt niet zo heel veel uit. het zou overigens warmoth #19 worden ;)
@acdc. hopelijk kan je 't wat volgen...To state the obvious: ik erger me niet aan onwetendheid maar aan onwelwillendheid; de onwil om niet te leren. Wat het met je geluid doet is lastig uit te leggen hoor. het geeft meer dynamiek aan je spel. kleine nuances worden onder een loep gelegd. als je iets 'goeds' doet hoor je het helder. faal je, dan hoor je het ook duidelijk. dit element kan echt ALLES aan. van jazz tot hair metal en van funk tot blues. Ik heb dit element in viervoud, en geniet er met volle teugen van.d e '59/custom is dan het wat fellere broertje van de pearly gates/custom hybrid (die iets vetter is met iets meer mids, maar wel een wind die in dezelfde straat ligt als de 59 en de seth).
wat dit element zo goed maakt is wel 'technisch'. Ik probeer het simpel uit te leggen. Je hebt in je humbucker 2 spoelen en 1 magneet. de spoelen zijn vaak symmetrisch gewonden. links = rechts (indien verstande dat de een andersom gewikkeld is, maar in principe: hetzelfde). ze cancellen dus precies dezelfde frequenties uit wat dus de brom (hum) onderdrukt (buck't). vandaar de term humbucker. als je een spoel hebt die meer windingen heeft, krijg je dus een spoel die 'hotter' is dan de ander. Ik neem nu aan dat beide spoelen dezelfde draad gebruiken, want ook daarin heb je verschillen. zoals je alnico 2, 3, 4, 5 en 8, en ceramische magneten, hebt, heb je meerdere soorten draad, bijvoorbeeld (van dik naar dun) 42 awg (american wire gauge!), 43 awg en 44 awg. dunner zie je vooral bij hotrail-achtige elementen die super'hot' moeten zijn maar met een dunnere draad het moeten doen. Ook heb je meerdere soorten isolatie. Poly, formvar, plain enamel, schellak... allemaal andere diktes. dat maakt allemaal uit voor je sound. Je kan dus 2 draadsoorten hebben die een even dikke koperen kern hebben, maar 2 verschillende isolaties gebruiken, wat dus ook direct 2 verschillende spoelen maakt, ook al is het windingspatroon gelijk.
Kortom, je spoel kent 3 variaties. draaddikte, windingspatroon en isolatie. Daarmee spelen levert dus diverse spoelen, en dus sounds, op. Larry Dimarzio heeft een octrooi aangevraagd, en gekregen (en nu weer verlopen) waarmee hij vastgelegd heeft dat 2 spoelen met gelijke draad maar met verschillende weerstanden alleen door HEM gemaakt mag worden (reden kom ik zo op). Later is dat uitgebreid met 2 spoelen met 2 verschillende draden. Dus een spoel kan 43awg hebben en de ander 42awg.
De REDEN van al die dingen is dat iedere draad en isolatie anders 'reageert'.
Voorbeeld. Kijk naar de brobucker en de screamin demon van seymour duncan. beiden zijn rond de 10k, beiden alnico5, en het zijn 2 compleet verschillende pickups. Waarom? de brobucker heeft 2 overwound spoelen van 42awg en de screamin demon underwound 43awg. Als je kijkt naar welke 'hotter' is, moet je concluderen: beiden even hot, maar de brobucker is dikker, lomper, vetter dan de screamin demon, die feller is met meer scream en bite en growl in het midlaag. Dit om even aan te geven dat je NOOIT af moet gaan op alleen de 'weerstand' als factor voor output. magneet en draaddikte maakt veel meer uit.
Stel nu dat je de 'sag', die chewy-ness van de brobucker te gek vindt, maar je wilt iets meer bite. Een andere magneet zal je niet helpen omdat de alnico5 al veel hoog heeft van zichzelf. een spoel vervangen voor die van de screamin demon is dan het antwoord. Die geeft je meer bite en scream.
wat je dan namelijk doet is het beste (en volgens sommigen) het slechtste combineren van de pickups, in een element. het vette, lompe van de brobucker en het felle van de screamin demon.
Ik adviseer dit niet, omdat de BB een customshop pickup is, en dus schreeuwend duur!
beter is het dan om het andersom te doen. Een spoel met de juiste hoeveelheid windingen met 42awg en een met de juiste hoeveelheid windingen met 43awg. dat zijn bijvoorbeeld de '59 of de pearly en de duncan custom of fullshred, respectievelijk (fullshred = custom5 maar dan met hex polepieces ipv schroef+slugs!!!!). dat geeft je de juiste hoeveelheid strakheid en chunk van de custom-spoel en het open en felle karakter van de '59 spoel. 'season to taste' met de magneten. Een alnico8 geeft je een enorme boost in je mids; te gek voor een SG, V, explorer of tele. een alnico5 zal je een felle tone geven met een lichte scoop in het midden; te gek voor een LP. een alnico2 geeft je een smooth, warm doch gearticuleerd en helder geluid; te gek voor in de hals van een LP, SG of wat dan ook. de alnico3 geeft iets meer 'grit' dan de a2 en de a4 boost of 'scoopt' helemaal niks, en zal je gitaar zo puur laten klinken als maar kan.
Waarom het zo werkt is ook weer wat technisch, en dat heeft simpel gezegd weer te maken met het cancellen van frequenties. 2 verschillende spoelen cancellen andere dingen uit met elkaar, en dat geeft dus die 3D tone.
is het een te gek element? ja
ben ik eraan verslingerd? ja
heb ik het gros van mijn gitaren dit soort pickups gegeven? ja.
Is het iets voor jou? geen idee. moet je helemaal zelf weten.
@theunforgiven: uhm... ja. warmoth 'jat' of kopieert, hoe je wilt. maar
1: ze hebben een licentie van fender om te kopieeren.
2: ze geven het ruiterlijk toe.
3: op de ontwerpen van gibson en Fender rust geen merkenrecht (behalve op de koppen, en de koppen die je ziet zijn OF eigen ontwerp OF ze vallen onder de Fender-licentie).
4: BKP jat ontwerpen van in de USA-gebaseerde bedrijven. Omdat de octrooien veelal alleen in de USA gelden (die afgesloten zijn voor de pickups) kan BKP jatten wat ze willen zonder zich te hoeven verantwoorden. Ik vind dat oneerlijk gedrag, ik vind dat smerige praktijken. Dáár zit ik mee. je trekt m'n voorgaande post uit verband.
@Fnark: ik erger me aan mensen die niet goed lezen, en maar wat dénken te lezen en daarmee verder gaan reageren. Wanneer ze dan echt fout zitten en hun fouten niet toegeven, ga ik me er echt groen en geel aan ergeren, en dan kunnen ze echt in de stront zakken. heeft niks te maken met autisme of PDDNOS of welke geestesaandoening dan ook. Ik kan je met een gerust gemoed vertellen dat mij niks mankeert, behalve een (te) grote dosis intelligentie, overdosis zelfvertrouwen en een nog grotere overdosis narcisme. Ik weiger te conformeren; heb ik nooit gedaan, en ik ga dat ook niet doen. Heeft te maken met iets dat principes heet, wellicht jou/jullie bekend?
@polviggen: hit and miss? mneuh. Ik heb de afgelopen 5 jaar geen element gekocht (op de Prails na, en dat was a: iets totaal unieks en b: without precedent!) waarvan ik niet wist hoe het zou gaan klinken. gewoon kwestie van specs 'snappen' en lezen, en je gitaar heel goed snappen en kennen. en luisteren, natuurlijk.
@allochthomas: ik gebruik alleen humbuckers, en dat is mijn 'field of expertise'. Voor singlecoils en p90's zou ik namelijk BKP direct aanraden 'and twice on sunday!".maar humbuckers van BKP komen er bij mij never meer in. zie voorgaande redenen.
Orph, ik heb vol fascinatie je verhalen over wat een element maakt tot wat het is gelezen. Het enige wat ik me afvraag is of je hard kunt maken dat BKP écht kopieën zijn, en zo ja waarvan.