Ja prijs je multiplex gitaren maar hoog aan :D
Printable View
Deze Squier heeft geen multiplex body, maar een van Agathis. Het is een houtsoort die qua toon het meest in de buurt komt van Alder, alleen dan een stuk kutter en toonlozer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agathis <-- bekijk die link eens :). Ik heb regelmatig gespeeld op die Hello Kitty en het klinkt ook gewoon niet naar multiplex ofzo, al moet je wat beter dan bij Alder luisteren om wat hout terug te horen.
Zoek eens op google naar "Agathis guitar body", dan krijg je genoeg topics te zien waarin de vergelijking wordt gemaakt tussen Alder en Agathis enzo. Dan zul je zien dat de dichtheid iets minder groot is en dan de tonale eigenschappen vrij gelijk zijn.
Dat moest ik even kwijt omdat iedereen hier aan het flamen is op multiplex body's in een Squier topic :p. Overigens wordt Agathis ook wel eens gezien als "het goedkope elzenhout".
en daar noem je al het probleem, het is een SG met geschroefde hals 9 van de 10 bolt on sg's hebben hier last van, komt simpel genoeg omdat het hielblok veel te dun is zeker als ze de originele dunne body willen benaderen, en dan maakt het niet uit wat voor hout er is gebruikt, er zit gewoon te weinig vlees daar om stevig te zijn.
wat die bas aangaat dan ben ik eerder bang dat de hals de boosdoener is, multiplex is zoals jezelf al zegt veel stijver, dat trekt echt niet snel krom.
zou dan ook maar bij ES modellen uit de buurt blijven die zijn van triplex ook de dure gibsons alleen noemen ze dat dan laminated wood, dat is hetzelfde als triplex.
nee hoor, het is gewoon een heel stevig materiaal, alleen kwa klank door de vele lijm die er in verwerkt zit niet optimaal.
maar het kan erger ik heb ook een paar gitaren gemaakt van MDF er tussen.
wat is dat precies?
vr.gr
Wel opmerken dat dit niet echt een objectief feit is, maar meer een mening. Er zijn zat mensen die blij zijn met een triplex/multiplex gitaar. Overigen zijn er zat dure gitaren met multiplex body's, alleen zie je dat vaak terug in hollowbody's, maar ook bij normale body's.
En nogmaals: die Squier Hello Kitty is NIET van multiplex maar van Agatha.
het is gewoon een mooi gitaartje,
ik zal even de rest nog uitweiden, heb hem van een dame gekocht, het plastic zat nog op de achterplaat, dan weet je het wel. even de volumepot en de jack vastgedraaid want die zaten wat losjes, nieuwe snaren erop, ffe gepoetst, en nu is ie letterlijk als nieuw :)
Ik heb in mijn oude strat nog een dim. tonezone zitten, denk dat ik die maar eens ga oversolderen, zal wel niet lastig zijn met 1 pickup en 1 volumeknop :)
zit een beetje te dubben of ik hem zal meenemen naar een optreden zometeen...