Heeft er iemand trouwens hints voor het vinden van de juiste balans?
Want als ik met vreemde eisen ga afkomen zullen de geluidstechnicussen eens lachen en het anders aanpakken en daar leren we zelf ook niets van. x)
Printable View
Heeft er iemand trouwens hints voor het vinden van de juiste balans?
Want als ik met vreemde eisen ga afkomen zullen de geluidstechnicussen eens lachen en het anders aanpakken en daar leren we zelf ook niets van. x)
Zorg eerst dat je jezelf kan horen uit je eigen versterker. Daarna misschien een beetje Leadzang op de monitor als referentie voor de nummers. Als er nog een gitarist in de band speelt en je hoort 'm niet akoestisch dan kan je dat ook een beetje op je monitor zetten.
De bas en de drums hoor je in het algemeen wel hard genoeg op een podium.
Begin daar eens mee en kijk eens of je hiermee lekker speelt.
Dat was nu net het probleem. We hadden geen zanger tot sinds kort.
Eigenlijk is het nog niet zeker of hij blijven zal, maar het is het proberen waard.
Straks eerste repetitie met hem.
De bassist (zo'n typische metalhead die het ruigste wil hebben) denkt dat zijn stem niet past bij wat we zullen spelen.
Mij maakt dat niet uit of ik wat gain moet laten vallen om zijn stem erbij te laten horen, maar goed. =]
:ok: Je kunt op geluidsmensen door de bank genomen echt wel vertrouwen. Maar vooraf duidelijkheid hebben en dingen zeker weten is beter dan vertrouwen alleen. En niets is vanzelfsprekend: niet dat je als band kunt parkeren, niet dat er voldoende stroomkabels aanwezig zijn, niet dat er aan promotie wordt gedaan, niet dat op de avond de persoon met wie je contact hebt geweest aanwezig is etc etc.. nogmaals, het meeste gaat meestal wel goed, maar je moet op zoveel mogelijk voorbereid zijn. Juist dat gedonder eromheen zorgt voor stress als je niet uitkijkt.
Je kan juist in de oefenruimte er echt al op letten dat je elkaar goed hoort. Dan is de kans dat je bij optredens dat ook al aardig voor elkaar hebt groter en ben je dus minder afhankelijk van de monitors.
Je zal ze vaak genoeg nog wel gebruiken, maar dan gerichter. Je hoort ook sneller wat je op dat moment niet goed genoeg hoort, omdat je dan gewend bent om alles bij het oefenen goed te horen. Daardoor kan je op tijd specifiek om zaken vragen aan de geluidsman.
Ik heb nog nooit een optreden gehad waar ik mezelf kon horen op het podium. Hoger dan 2 kan ik mijn versterker nooit zetten of ik krijg al boze blikken van achter de knoppen.
Ik vertrouw dus volledig op mijn monitors. Meestal vraag ik een miniem volume aan drums (aangezien je die toch al genoeg op podium hoort), en beetje bas, veel gitaar om zelf te horen of ik fout zit en veel zang. Ik vind het belangrijk om vooral de drums en zang te horen maar jezelf in de monitor steken helpt wel om eventuele problemen die je anders toch niet hoort vanwege het lage volume op podium vlug te kunnen opvangen.
En ik vind het ook wel de taak van de geluidsmensen om te maken dat de monitoring in orde is. Als gitarist of als bassist zorg je er in de eerste plaats al voor dat je eigen EQ deftig staat dus zij mogen hun werk ook wel doen.
Als je jezelf niet kan horen dan staat je versterker denk ik niet goed gepositioneerd. Zet je versterker iig op een verhoging, dat scheelt al een hoop. Als je met een 4x12 speelt moet je ook een beetje afstand nemen, een 4x12 is op 2 meter afstand veel luider dan op 1 meter. En laat je versterker ook niet de zaal in blazen maar zet'm aan de zijkant van het podium en laat'm het podium over blazen. Als je'm dan nog niet kan horen dan staat ie gewoon te zacht (ja dat kan echt!)
En het is inderdaad de taak van de geluidsmensen om te zorgen dat de monitoring in orde is. Maar om daarvoor te zorgen moeten ze wel weten wat de muzikant wil horen. En vergeet niet dat de geluidsmensen er voor jou staan! Dus die laatste regel van je klinkt wel heel arrogant!
Ik kan mezelf wel horen als er niemand anders speelt, maar als de drummer en bassist invallen om even op te warmen vb. dan hoor ik mezelf niet. Ik zei dit maar als reactie op je bericht van dat "je eerst moet zorgen dat je akoestisch een goede balans vindt". Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt (of bedoel je een goede balans zonder drum?) maar ik ga sowieso eens proberen om de versterker op de zijkant te zetten, goed idee!
En ja, dit kan arrogant klinken als het om hobbymensen gaan die zich er niet professioneel mee bezig houden. In dat geval is het natuurlijk alleen maar kwestie van het gezellig te houden en vriendelijk met elkaar om te gaan als er iets fout loopt. Die staan er dan idd ook alleen maar om jou van versterking te voorzien uit vrije wil.
Ik vind echter als een jeugdhuis/organisatie/etc. een PA-bedrijf inhuurt (en er zwaar geld voor betaalt) dat er voor moet zorgen dat de klank tip top is, er wel enigszins sprake van professionalisme mag zijn. Je hebt altijd mensen die beu doen, zowel aan het geluid als muzikanten. Je mag echter ook niet vergeten dat je als band meestal al minstens een jaar bezig bent met songs schrijven e.d. en dat het soms met een slechte PA lijkt alsof er niks van werk is in gestoken. De geluidsmensen staan er voor jou, maar als muzikant is het voor 3/4 van het publiek in de eerste plaats jouw schuld als er iets fout loopt op podium. Vrienden van mij bekijken mij altijd raar als ik dingen zeg als: "Jammer dat ze die bas niet wat luider zetten!". Zij zien louter de band en als de balans niet klopt of er technische problemen zijn, steken ze op de band zelf.
Een goede samenwerking met de geluidsmensen is dus zoals eerder gezegd broodnodig. Ik kan er gewoon niet goed tegen als er domme fouten gemaakt worden die vermeden kunnen worden. Ik post hieronder een kleine anekdote die me nu pas te binnen schiet :).
Als band steek je veel tijd in het repeteren van nrs en om een show neer te zetten, dus vind ik dat je als ((semi-)professionele geluidsman dan ook wel je best mag doen. Hoe beter de relatie tussen beiden, hoe beter het geluid!
Ja, dat is wel waar, maar zoals gezegd, geluidsmensen moeten wel weten wat ze moeten doen. Als de monitormixer niet weet wat je wil, kan hij helemaal niets. En als hij iets roept van is het goed zo dan moet je wel wat antwoorden. Als beginnend bandje weet je misschien niet eens waar die monitors voor dienen, maar dat kan je de geluidsmensen niet kwalijk nemen. (Het bandje ook niet, alles moet je leren, maar dan niet achteraf de techniek de schuld geven.
Kleine anekdote:
Ooit ergens gespeeld met enkel ik als zanger/gitarist en drummer aangezien de rest van de band niet kon. Toch niet afgezegd dus en in The White Stripes style gespeeld.
Drummer had enkel hi-hat, basdrum, snare, crash en ride mee. Soundcheck verloopt prima, klank zit goed. Tot op het moment dat er opeens vanuit de monitors gezegd wordt: "Ok, nu juist nog de floor tom". Het was moeilijk om een lachje te onderdrukken aangezien er in de verste verte geen floor tom aanwezig was :)
Dan over naar de zang. Er kwam geweldig veel galm uit de monitor en ik vroeg of dat eruit kon. "Er staat nochtans geen reverb op, hoor". Uiteindelijk na 2x het tegendeel te beweren, kwam hij naar voor en moest hij vaststellen dat het toch waar was. Hij was naar het verkeerde spoor aan het kijken :).
Zo'n dingen vind ik nu nog grappig maar heb al vaak gehad dat er mensen achteraf serieus kwamen klagen over het geluid en daar sta je dan als band redelijk machteloos te wezen. (Ik weet ook dat er dudes zijn die hun Treble/Presence/Mids op 10 staan hebben en dan klagen tegenover de geluidsman dat het veel te schel staat bv. maar daar spreek ik nu niet over :p)