Thanks man! Het was even puzzelen. Maar het resultaat mag er wezen!
Printable View
ein-de-lijk een nieuwe adapter gekocht voor de Holy Grail (of de DD7). Die zaten tot voorheen samen en dat zorgde voor storing.
Mijn nieuwe pedalenbak voor de FC-200.
Aangezien die bakken voor die lichtregelunit (ben de naam kwijt) nogal groot zijn heb ik dit gebouwd. Scheelt toch weer wat cm's bij gebruik van een muziekstandaard en een microfoonstatief...
http://img717.imageshack.us/img717/4286/1008813.th.jpg
http://img713.imageshack.us/img713/369/1008814o.th.jpg
http://img823.imageshack.us/img823/4946/1008815.th.jpg
Op deze manier gebruik ik alle opties van de FC-200 en de ElevenRack... Werkt fantastisch en ik ben er blij mee.
Je ziet dat ik nogal een fan ben van Gaffa tape! :-)
het is niet gemaakt voor de schoonheidsprijs maar juist voor het makeklijke gebruik. Er zit niets vast geschroefd dus ik kan alles onstage controleren als er iets is en ik kan overal direct bij...
De Showmaster is dat, Nocki. Lang geleden dat ik je gear zag. Ziet er goed uit. Nog steeds om de 3 weken je volledige set aan het wisselen? ;)
Inderdaad! Een Showmaster! Deze koffer is net 5 cm smaller waardoor ik wat dichter op mn muziek sta... :-)
Je hebt het goed gezien, Ik ben idd niet zo vaak meer op het forum want mn gear wisselt niet meer zoveel.
Er zijn 2 setups. De 11r setup en mn rack.
Mn rack bestaat nog steeds uit een CAE 3+ preamp en de intellifex. Vorige maand heb ik daar een Mesa 395 bij gekocht en daar speel ik dus op. Mn geluid is alweer een paar jaar hetzelfde en afgezien van wat wisselingen buiten mn rack en de 11r is er dus niks schokkends...
De volgende stap is straks 2 He kwijtraken van mn rack. Daarvoor gaat de draaloze set weg en de palmer omdat ik die niet meer gebruik ivm de 11r.
Ik heb nog steeds een waanzinnig reagerende en klinken setup en ben na al die jaren gewoon dik tevreden...
Het gaat soms alleen nog om het wat bruikbaarder of gestroomlijnder te maken. Net als nu met deze flightcase...
Iemand enig idee hoe een effecten bak te meken waar je de FX uit kan halen en vervangen door anderen? Want we hebben 4 kisten met 2 lagen FX en nog een volle houten platen koffer vol. Als ik die op 1 plank zou zetten dan heb ik een plaat nodig van 2m bij 2m, en da's nietzo handig met vervoer. En bij sommige projecten ben ik gewoon dik 2 uur FX aan't patchen met instrumenten en versterkers. Bij andere gebruik ik maar 10 FX(de laatste keer iig 46 FX op het podium).
Idd. Foto's! Je zou haast gaan adviseren om een rack te beginnen! :-)
Ja absoluut! Ik heb zoveel mooie dingen gehad en het klonk ook vaak erg goed maar het gaat me om klank en reactie van de gear. Het moet gewoon kloppen. Een toon mag niet zomaar uitsterven of anders gaan klinken... Er is zoveel moois wat het gewoon net niet is...
Gelukkig heb ik nu een setup die erg goed is. En ook de 11r is gewoon fantastisch!
Gebruik je die 11Rack ook live Nocki of alleen voor opnames? Evt alleen de effecten? Ik ben benieuwd.
https://dl.dropbox.com/u/2603898/board.jpg
Pedalboard update! Eraf zijn de DD-20 Holy Grail, nieuw erop zijn de Micro Amp en de beide Strymons.
Chain: TU-2 > Micro Amp > OCD > Flashback > El Capistan > BlueSky. Vanavond in stereo uitproberen!
Van de PT1 naar een PT Pro...eindelijk de DD-2 gewoon erop in plaats van ernaast en de ontvanger van de G50 erop.
Moet alleen nog eens de bedrading wat netter maken en kijken of ik een verlengdoos kan vinden die ik onder het bord kan hangen...deze is net wat te groot.
Ben er blij mee :) Klaar voor een optreden morgen :blast:
http://i1059.photobucket.com/albums/...h_P1040508.jpg
http://i1059.photobucket.com/albums/...h_P1040509.jpg
Jep...zou wel passen, maar ik vind het een stuk prettiger om het pedaal gewoon op de grond te hebben ;-)
Sorry, PT1 bewaar ik. Gaat waarschijnlijk in bruikleen naar onze andere gitarist in de band.
Grinnik, ik ben al aan de slag gegaan met een layout en kabels uitproberen die het beste passen. Nu weet ik weer wat voor een geklooi het is, maar hoe relaxed het is als je 'm zo tevoorschijn haalt. Ik doe het eerst met een plank, die in mijn Gator mixtas past. 50*45cm, dus daar kan je wel wat op kwijt. Qua dikte in de tas kan het dubbel, dus we zullen zien wat ik kwijt kan. :)
Mooi Bord Daniel!!
Hi,
Ik gebruik de 11R alleen live en helemaal standalone... Direct naar de mengtafel dus...
Opnames heb ik nog niet gedaan ermee maar het werkt handiger dan gerommel met een mic voor de speakerkast. Daar heb ik toch al nooit in geloofd.
De 11R is een fantastisch apparaat en ook ik zou als ik zou moeten kiezen de 11R houden en mn rack weg doen... :-) Gelukkig hoef ik niet te kiezen en kan mn rackje gewoon blijven... :-)
hmm...nooit geloofd in een mic voor de versterker? Mag ik vragen waarom?
Ik denk dat er veel niet met je eens zijn. ;)
Waarschijnlijk bedoeld Nocki, dat hij het telkens een tijdrovende klus vindt, wat natuurlijk ook klopt.
Alleen de sound van bijv. deze combi, ga je nooit maken op welk rack dan ook...
http://i15.photobucket.com/albums/a3...2/IMG_1113.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a3...2/IMG_1115.jpg
Natuurlijk zijn er meerdere opties ;)
Maar ik snap het wel hoor, live is het altijd wel wat, maar in een studio...
Ik begrijp deze reacties idd. En ik weet dat veel mensen het niet met me eens zijn.
Je ziet dat er heel veel gitaarversterkers worden uitversterkt met een mic. Heel vaak wordt er een microfoon voorgegooid die nog even denkbeeldig goed wordt gepositioneerd zoals we dat hebben gezien op plaatjes op dit forum en we zijn happy. Maar er zijn maar heel weinig gitaristen die met goede apparatuur een echte goede ab test kunnen doen op de verschillende posities. Daarbij komt dat het geluid van je versterker vaak zo is afgesteld dat het goed klinkt waar jij staat en wat dus heel anders is dat voor de speaker. We leggen al heel snel de cab op de grond ipv op een verhoging want dan hebben we zo'n lekker geluid ivm de weerkaatsing van het geluid op de grond.
Verder zie ik live ook heel veel gitaristen die hun geluid graag met een mic uitversterkt krijgen omdat dat de way to go is die nog niet eens aan hun willen draaien om de amp op de ruimte te tunen...
Uitversterken met een mic kan absoluut heel goed zijn maar de manier waarop dat vaak live gebeurt is gewoon niet juist. We hebben live veel te weinig tijd om dat goed te doen.
Dan is goede modeling gewoon veel handiger. Of een Palmer speaker sim. Ik heb al enorm veel plezier gehad van mn palmer pga04 en het geluid wat ik terug hoorde in de zaal of over de monitor was beter dan het geluid met een mic.
Ook ik heb jarenlang klakkeloos overgenomen dat er een mic voor mn cab moest maar uiteindelijk blijkt dat niet zo te zijn. Er zijn ondertussen veel betere methodes naar mijn mening...
Voor in de studio en bij goede apparatuur kan het heel goed zijn om een mic te gebruiken maar ook hier zien we dat gitaristen heel vaak hun eigen spullen overschatten en dat je echt moet luisteren ipv je theorieën loslaten op iets wat alles te maken heeft met gevoel en emotie.
ik zag laatst een band die alles live op modeling deden. dat klonk me toch een potje kut! zelden zo'n kutband gezien
Nocki...Ben het zeker met je eens dat er vaak veel te makkelijk wordt gedacht bij het live uitversterken. Inderdaad...mic ervoor en gaan. Ik probeer zelf altijd wel het één en ander af te regelen op de ruimte en de mic "goed" te positioneren...maar ja. Of het dan ook echt perfect is...denk 't niet. Je hebt dus wel een punt.
Ik heb wel goede live a/b's kunnen doen met verschillende technici. De vergelijking ging altijd tussen palmer 09 en sm57 of de platte sennheiser.
De pure klank van de mics vonden we altijd beter, maar het gemak van de palmer plus het totale gebrek aan overspraak maakten dat we toch altijd kozen voor de palmer.
kwestie van goed uitmiken met verschillende mics..
http://p.twimg.com/AmQkVQZCQAAYH9Y.jpg
(zootje smileys)
Ik ben het met Nocki en ik kan me voorstellen dat veel gitaristen niet weten hoe ze een microfoon moeten plaatsen, laat staan dat ze het geprobeerd hebben. Ik heb alle hoeken thuis uitgeprobeerd en opgenomen en pas mijn favoriete positie live toe, maar ik heb geen idee of dat live ook het beste klinkt. Erger nog, ik heb het nog nooit met verschillende microfoons uitgeprobeerd.
Met een cab sim heb je 100% consistentie dus het kan veel schelen. Moet je wel de goede sim hebben :P.
Er is wel iets voor te zeggen, zeker omdat er eigenlijk geen ideale positie of gouden regel is. Iedereen moet dat zelf leren en steeds opnieuw zo optimaal mogelijk voor mekaar zien te krijgen. Maar een sim is m.i. een noodverband. het klinkt altijd hetzelfde en dat vind ik dus dodelijk saai, he? Bovendien zit er geen mogelijkheid in om je kennis te ontwikkelen.
Vroeger - daar ga ik weer.. - was het allemaal veel erger en maakte je de raarste dingen/fouten mee. De goedkoopste mic lukraak voor je kast, meestal hangend bij gebrek aan standaards. of gewoon de kale lineout,omdat er geen mic was. of zet 'm maar wat harder dan horen ze je zonder uitversterken.
twintig jaar geleden kocht ik mijn eigen sm57, zodat ik altijd een goeie mic had om voor mn kast te hangen ( en je kan er op repetities en zo ook uitstekend door zingen).
Het rare is dat ik sindsdien nooit gebruik heb hoeven maken van het ding. Er was altijd een 57 en meestal nog een andere erbij. De technische kennis en de hardware zijn de laatste 20-25 jaar op behoorlijk peil, ook als je kleinere gigs doet.
en een paar jaar PA-werk leerde me ook dat als een amp goed klinkt, het ding makkelijk goed uit te versterken is. Een slecht klinkende gitarist ga je niet goed laten klinken..
Erg interessante discussie. Is wel een eigen topic waard. Ik ben nauwelijks bekend met microfoons, en ken maar weinig geluidsmannen die echt er mee bezig zijn. Ze zetten vrijwel allemaal de microfoon zonder horden of stoten recht voor het midden van de speaker, regelen de mix van de band een beetje bij en klaar. Achteraf klonk het versterkt altijd wel oké, maar nooit echt zo goed als op het podium vind ik. Soms verlang ik ernaar om het te regelen zoals ze dat vroeger deden... iedereen een grote stack (of twee) en enkel de zang uitversterken. Ik heb een aantal bootlegs van The Who waarop ze dat doen en het geluid is fantastisch... maar ook erg luid.
ik kan me vinden in de reacties van Peter en Nocki; gemak dient de mens / roeien met de riemen die je hebt (of geluidstechnici die je 'krijgt')
mijn 'platte Sennheiser' is ooit 'gecorrigeerd' doordat men hem als een -58 gebruikte, rechtop en (uiteraard) recht voor de cab.
lekker muziek maken is vaak meer afhankelijk van je publiek en bandgenoten, dan een frequentiecurve die al dan niet 'ideaal' is.
that being said, speel ik eigenlijk altijd op geleende backline, direct-to-PA (modelling/gemak en logistiek op 'schnabbels') en heb ik evenveel glorieuze avonden als k*tavonden gehad, als dat ik met buizenamps speelde.
"jammer maar helaas" zeggen we dan.
Met 'alles live op modelling' bedoel je alleen de gitaristen, of ook bassist/drummers/toetsen?
Synthesizers en keyboards met 'piano-samples' zijn natuurlijk ook altijd modelling ;)
Zonder meteen de modelling vs. echt discussie te noemen, blijft k*tgeluid natuurlijk k*tgeluid, modelling of niet..
Pete Thorn, die de nieuwe Landau lijkt te worden bij gear junkies, stelt ook dat zijn AxeFX een erg compleet alternatief is op zijn hele W/D/W-setup.
Het is misschien niet voor iedereen, maar het is een zegen onder minder-ideale omstandigheden (transport, logistiek, technici e.d.)
ok, rant mode over..
Tjah, modeling vs echt, ieder z'n ding.
Ik snap de mensen die modeling gebruik vanuit praktisch oogpunt. Voor mezelf sprekend: ik hoor het verschil nog steeds, hoewel het verschil wel steeds kleiner wordt.
Mijn ding is iig dat ik van modeling afgestapt ben, juist omdat ik het verschil blijft horen. Ik ben een dusdanige audiofiel dat ik m'n huidige setup beter vind klinken dat iets wat ernaar gemodeld is. En dan gebruik ik nog een transistorbak, alle drive komt uit m'n pedalen:
http://i183.photobucket.com/albums/x...r/IMAG0079.jpg
Ook al staan er een paar leuke amps op me te wachten als ik ergens moet spelen, het liefst neem ik m'n eigen transistorbak van 200E (Hughes&Kettner Tour Reverb) mee, gewoon om de sound die ik in m'n hoofd heb ook in m'n oren te kunnen krijgen.
Maar goed, even terug OT, m'n pedalboard is weer wat geupdate! Keten: gitaar - MXR blue box - MXR super comp - Cry baby - polytune - Madman super phaser - Damage Control Womanizer - tc Nova Repeater - amp
Meestal staat er aan het eind van de keten nog een rc-3 looper tussen om inspiratievolle momentjes 'quick & dirty' op te nemen.
Ik heb ooit eens een band gezien die qua gitaren alles digitaal had, en dat klonk behoorlijk aannemelijk, en ik heb ook wel diverse bands gehoord met mics voor de cabs wat niet om aan te horen was. Tja...
Ik denk dat het in de meeste gevallen niet ligt aan de spullen, maar aan de muzikanten zelf.
Het gaat idd niet om de discussie modeling of "echt". Ik ken heel veel mensen die zweren bij het geluid en de feel van een Hughess en kettner. Ik vindt het ondingen waar niks muzikaal in zit. Heel persoonlijk.
Zo heb ik een hele mooie Marshall top gehad die heerlijk speelde en lekker sponzig aanvoelde met genoeg attack en definitie. Ook heb ik een Marshall top gehad die heel stug aanvoelde en die helemaal geen dynamiek gaf... Alles hangt in een vergelijking af van de gebruikte spullen.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat de Eleven Rack enorm lekker aanvoelt en super klinkt. Genoeg sounds en fx heeft voor mij.
Daarnaast heb ik mn CAE 3+ preampje met Mesa 395 die ook geweldig klinken.
Het nadeel van de een is volume en gewicht en het nadeel van de ander is door de mix prikken.
Maar beide doen het op de probleem vakken 100 keer beter dan menig andere setup die ik heb gehad, en dat zijn er nogal wat :-)
Voor je zulke vergelijkingen kunt maken moet je eerst de definities kennen en die liggen heel divers bij iedereen.
Ik ben in ieder geval heel happy met mn spullen zoals ze nu zijn en vindthet vaak geven en nemen.
Draadloos spelen kan een aanslag zijn op je TONE maar daarintegen heb ik nooit problemen met schokjes op de microfoon als ik zing.
Een speaker sim ipv een mic voor de speaker klinkt misschien niet zo goed als de mic maar als het heel moeilijk is om het goed te krijgen kies ik voor goed en snel.
En zoveel beter hoeft het vaak niet te zijn. Het is niet een kwestie van goed of slecht maar goed of net iets beter....
Deze discussie is erg smaak gebonden......het gros van de mensen die staat te luisteren hoort het verschil niet. Beide oplossingen zijn een compromis.
Ik kan me zelfs voorstellen dat, juist omdat het zo consistent is, modelling al snel beter is.
Maar voor mij is dat voorlopig geen oplossing. Ten eerste heb ik een prima podiumwaardige versterker (60 watt buizen, 1x12) met volumeknop en standback. Ten tweede zie ik net iets te vaak dat onze zanger en toetsenist - als zodanig geheel afhankelijk van monitoring - erg veel moeite hebben zichzelf hard genoeg terug te krijgen. Om nog maar te zwijgen van de gelegenheiden waar maar 2 of 3 monitoren zijn. Dan is het toch wel handig als ik mezelf uit de speaker hoor komen. Aan de andere kant: in Doornroosje was het alweer beter om mezelf niet te hard te zetten en dat aan te vullen op de monitor.
Het handigste is dan eigenlijk om je eigen monitoring te regelen. Dat kan al heel simpel met een mixertje waarbij je je eigen gitaargeluid mengt met de monitormix zodat je altijd jezelf goed hoort. Moet je alleen wel met inear spelen (of een monitor meeslepen, maar dan schiet je er nog niets mee op).
Onze zanger heeft sinds afgelopen concert in-ear (wel heel kut dat we die tijdens de enige repetitie niet aan de praat kregen), en onze toetsenist heeft één keer zijn all-range ingezet als monitor. Dat werkte wel fijn geloof ik. Op 1 kanaal de monitormix, op een tweede kanaal hadden we de line-out van mijn versterker aangesloten.
Maar ik zal zelf niet zo snel op in-ear overgaan denk ik. Het werkt prima met floor-monitoren, althans zolang ik oordoppen draag.
Zelf check ik altijd de mic's voor de versterker, en die staat in 98% zeker goed.
Dan kan de PA man het alsnog verkloten, maar dat geldt ook voor moddeling.
Pas geleden hadden we een PA man met de mengtafel draadloos op z'n ipad, die op z'n gemakje door het publiek heen liep.
Dan stoot er iemand tegen hem aan, ipad over de emmer, en erger nog, we zien 'm niet tussen 1000 man publiek...
Maarja, da's weer een heel ander topic hahaha.