Oorspronkelijk geplaatst door
tnijland
Ik ben vandaag naar het bedrijf Vintage Revolutions zelf in Den Haag geweest om de preamp modificatie uit te laten voeren op de Pedalpro. Hierbij worden de boost & distortion voor de pre-loop geplaats en op deze manier dus voor mijn buizen preamp gezet.
In de tussentijd had ik mooi de gelegenheid om een aantal gratis upgrades te testen en heb ik ook nog een korte rondleiding door het bedrijf van Max gehad. Ze hebben een test ruimte die volledig als studio is ingericht (geen bijgeluiden) en we hebben de Pedalpro/Pedalino getest over 2 Fender Twin Reverbs met een Gibson ES-347 als testgitaar.
Over de sound hoef ik niets meer te zeggen want die is nog steeds op het allerhoogste niveau dat er in dit universum bereikbaar is. Dus op naar de improvements ;-) We hebben opeenvolgend de tap-temp functie, de bypass preset en een extra wah curve getest.
1. De tap tempo functie is een echte aanrader en brengt het apparaat op een hoger niveau. Dat zou je niet verwachten want een tap tempo, dat hebben wel meer effecten. Het geniale van deze tap temp is met name dat je zelf kunt kiezen op welke time-based effecten het werkt en ook met welke veelvoud van het ingestelde tempo (de Adrenalinn had dat vroeger als ook). We hebben als voorbeeld een tremolo op hoog tempo gezet in dan combinatie met een delay laten lopen maar wel volledig gesynchroniseerd. Super want je gaat er gewoon zuiver van spelen.
2. Preset bypass: Het doel hiervan is dat een een eigen basis bypas preset kan definiëren zoals je dat zelf wil waardoor deze ook bruikbaar wordt als je voornaamste basis sound. Natuurlijk staat het vrij om deze als standaard bypass te kiezen. Gewoon een handige feature.
3. Extra Wah-curve: VR had een extra waveform gebruikt om een andere wah curve te maken d.w.z. dat de resonantie frequenties dus ander aanspreken als bij bijv. een CryBaby wah. Dit klonk ook zeer overtuigend en nodigde enorm uit tot experimenteren en dat is voor mij meestal het teken dat het de goede kant opgaat.
Ook op het persoonlijk vlak heb ik een hele fijne dag gehad. Je ontmoet niet vaak een dermate intelligent persoon die zowel goed gitaar kan spelen, een conservatorium opleiding heeft, een masters in elektronica en door toepassing van technologie uit ruimtevaart een compleet analoog multi-effect weet te ontwikkelen dat perfect klinkt, muisstil is, volledig digitaal bestuurbaar & via software upgradable is. Neem daarbij ook nog eens het feit dat hij een verbeterd MIDI protocol ontwikkelt. Dat verdient wel enige respect want dit is dus geen kwestie van simpel wat effect pedalen kopiëren en die aan elkaar knutselen. Ik ben zelf al jaren lead architect voor militaire systemen en weet uit ervaring hoe complex en ingewikkeld het is om een goed betrouwbaar apparaat te onwikkelen. Wat ik hier gezien heb is absoluut van hoge kwaliteit.
Wat me ook opviel is dat ze erg goed luisteren naar de input uit ons gitaar forum. Dus blijf vooral kritisch en uit je ideeën m.b.t. functionaliteit en sounds.
Ik moet zeggen dat ik zelf enorm onder de indruk ben van de professionaliteit van dit bedrijf en heb het bezoek dan ook als zeer prettig ervaren. We mogen als Nederland echt blij zijn dat dit hier wordt ontwikkeld.
Als ik morgen de unit thuis heb aangesloten zal ik eens kijken wat de pre-loop modificatie heeft gebracht.