Heb je wel aangegeven dat je jezelf op de monitor of uberhaupt iets op je monitor wil horen?
Printable View
dan had ieder weldenkend persoon er wel bijgezet dat hij/zij wel een seintje gaf maar dat viel niet op omdat de monitorman z'n vriendin aan het prikken was ofzo...
Misschien enigsinds frustratie, omdat ik dit regelmatig heb meegemaakt...
Tijdens voor de soundcheck gevraagd wat elk bandlid wilde, dit gegeven (naar eigen invulling qua hoe hard)... na 3 min soundcheck nog gevraagd, constant gelet op seintjes... na 2e nummer nogmaals gevraagd.... einde van eerste set gevraagd (na aandachtig opletten, idem voor set 2)... einde van de show nogmaals gevraagd (just in case)
Vanaf 2e nummer soundcheck was alles goed, geen wijzigingen nodig (nah 1 klein dingetje)
Om dan achteraf te horen (van heel iemand anders) dat ze er niet tevreden mee waren...
Het was op een professioneel podium. Er stonden meer monitors dan speakers naar het publiek toe. Het was ondanks het professionele podium ook een evenement voor niet-helemaal professionals.
Dan moeten ze er toch van uitgaan dat de mensen eenmaal iets via de monitors willen horen.
Of ligt dat gewoon aan mij en luister ik niet naar de monitors?
Ik heb al vier optredens met monitors gedaan en dat is me bij de laatste twee nooit opgevallen. Van die eerste twee (was twee keer hetzelfde optreden) weet ik niet precies meer.
Er staan meestal meer monitors dan PA-speakers, maar de PA speakers hebben wel heel wat meer vermogen en een heel andere functie.
Nee, technici gaan er nooit vanuit dat als muzikanten niks aangeven dat ze wel wat op hun monitor willen. Wij als technici weten toch niet wat jij hoort en wat jij wil horen?
Als je al 4 optredens met monitors heb gedaan, en het is je nooit opgevallen, denk je dan niet dat het misschien aan jou kan liggen en je zelf aan moet geven dat je iets wil horen? Of dacht je dat het alle keren aan de technici lag?
Iets met logisch nadenken en initiatief?
Et voila!
+10 tekens
Mjah ach,
een van de weinige nadelen van het leukste beroep v.d. wereld :)
Njah. Ik vind dat je als muzikant je verantwoordelijkheid mag opnemen. Is het slecht, dan ligt het niet enkel aan de PA (als het al aan de PA ligt in sommige gevallen). Een band die het serieus meent, weet het ook te redden als ze elkaar niet goed horen of als er problemen zijn met de PA (en believe me, I've had my share). Ik heb al gezien dat het kan dus waarom er ook niet voor zorgen dat je als band niet hoeft te vertrouwen op de PA?
Zit nu in een nieuw project waarbij we sowieso al een periode van 3 maand hebben ingelast om ons eerste setje van 8 nrs zo strak te krijgen dat zelfs een slechte PA niks meer zou mogen uitmaken. Het is ambitieus maar liever goed voorbereid dan door externe factoren genekt te worden.
Edit: Nog even een klein puntje. Ik doel hier op de monitormix en niet op het geluid in de zaal. Als dat nergens op slaat, dan verdient de PA-kerel een lap rond de oren want daar kan je als band niks aan veranderen.