die verhalen waren nodig om de exorbitante bedragen te rechtvaardigen die bepaalde marcomburo's rekenden.....
Printable View
die verhalen waren nodig om de exorbitante bedragen te rechtvaardigen die bepaalde marcomburo's rekenden.....
ff offtopicCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry
zit nu naar je bandje te luisteren FUCKING GAAF!
P'cies, gebakken lucht is duur...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry
Praten over je ontwerpen mag je dan vervelend vinden of "niet cool", het is noodzakelijk om te communiceren met niet designers over je ontwerpen.
Ik krijg zo vaak iemand van sales langs die iets "top" dan wel "cool" of "volkomen kut" vindt.
Nee, dat werkt lekker.
Als je ontwerpt voor een klant is het design inzichtelijk maken belangrijk om iemand grip te laten krijgen op het ontwerp, anders ben je voor je het weet dagen bezig met trial & error.
Geen lulverhaal, geen legitimatie van de prijs maar gewoon efficient werken.
Maar goed, misschien kan je het onzin vinden als je niet dagelijks met verschillende opdrachtgevers om tafel zit, dat kan.
Ik zie geen stront?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schizo910
Hij vertelt over een beeldmerk en over letters. Bij grote bekendheid werkt het beeldmerk al voldoende. Hij refereert naar oude buizenradio's en ik dacht aan phillips. Phillips heeft het oude beeld merk losgelaten, helaas. Ook dat beeldmerk kon zonder de letters Phillips. Enfin ik vind het een logisch verhaal. En sterker ik vraag me af wat de zin is van het gebruik van de woorden geleuter en stront in antwoord op een serieuze inzending.
Dude, ik zit dagelijks met opdrachtgevers om de tafel, grote jongens en kleinere bedrijven. Wat ik bedoel is dat Ricochet vertelde ZELF een hekel te hebben aan het gelul. Dan denk ik "doe dat dan niet, als het verhaal je schijnbaar tegenstaat. Verpak het dan in een presentatie waar je wel achterstaat." Mijn klanten komen juist terug bij mij vanwege de No Bullshit factor maar wel over de brug komen met een doordacht concept en goed eindproduct.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pepe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nico de Roode
Ik zie hier ook geen stront, dat zeg ik toch niet? Ik heb het over stront in mijn voorbeeld verhaaltje over het bedrijf waar ik heb gewerkt... Sterker nog, ik zeg niets over de ontwerpen van Ricochet, ik heb het alleen over het verhaal eromheen en vind het jammer dat iemand die kennelijk wel kwaliteiten bezit het werk de rug toe keert vanwege een bijzaak als het lulverhaal erachter...
Wat communiceer jij over je goeddoordachte concepten? Want wordt het niet vanzelf bullshit als je het gaat uitleggen? Zo lijkt het namelijk. Je noemt praten over je goeddoordacht concept, gelul, wat een bijzaak hoort te zijn.
Het is logisch dat je praat over je ontwerp, maar als je dat kort en bondig doet ben je klaar en is dat voldoende. Je hoeft er niet over te gaan filosoferen, zoals veel bedrijven lijken te doen...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nico de Roode
Nu moeten ze dat zelf weten hoor, net als de klant die moet zelf weten of hij voor die gebakkenlucht wil betalen of niet.
Dit is wat ik echter niet begreep en niet begrijp en waarschijnlijk ook niet ga begrijpen:
Hij geeft aan dat het geouwehoer de reden is dat hij dit werk niet meer doet. Dat is toch zonde?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ricochet
Cheers to that! Herkenbare situatie.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pepe
Remedie: voorafgaand aan het ontwerp helder communiceren. Scheelt een hoop trial & error en verdediging achteraf. De kans op een "first time right" is daarmee veel groter waardoor tijdens de presentatie al redelijk snel over de details kan worden gesproken. Veel prettiger dan op zo'n moment te horen krijgen "ik vind het niets" of "ik had eigenlijk een heel ander beeld in mijn hoofd". Dan valt er namelijk nog maar weinig te verdedigen aan je ontwerp, en is iedereen weer terug bij stap 1.
Helder communiceren is 1 ding. Je ontwerpersfilosofie uitdragen is iets anders en moet je eigenlijk maar voor je collega's bewaren. De klant/opdrachtgever/salesboy/directie zit daar doorgaans niet zo te wachten omdat zij ieder met een heel andere bril naar het produkt kijken.
Als ontwerper is het zaak om eerst door hun brillen mee te kijken en er vervolgens "jouw ding" mee te doen.
Precies, vooral dat laatste is erg belangrijk...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkS