hij heeft ook de eerste cd van Anouk ingespeeld. Klinkt toch niet verkeerd dacht ik.
Printable View
Topic is al 2 jaar oud. Maar de vraag is..... Heeft meneer Galama ondertussen alweer eens nieuwe gitaren gebouwd?
Jammer. Ben toch wel benieuwd naar eigenzinnige uitingen op de moderne gitaren.
Als aanvulling op een eerdere melding. Ik ben de gelukkige eigenaar van een Galama. Ik heb er bij John van Tone for days een stel HB`s voor laten wikkelen. Nu kan de gitaar naadloos op een avond worden gebruikt tussen singlecoils in zonder de hele set-up te moeten wijzigen. De eerste serie EMG`s zitten in de doos voor een eventuele volgende eigenaar die hem origineel wil hebben. Die EMG`s waren zo krachtig dat ze totaal niet inzetbaar waren.
De nieuwe HB`s hebben een heel mooi vintage geluid met een lage output.
Lex Bolderdijk speelde vroeger idd op een te gekke Galama Firebird.
Volgens mij toen nog met genoeg passie. Speelde vroeger in de Margriet Eshuijs band... Black Pearl en andere te gekke nummers (vergis jullie niet... ;-). Was destijds een complete sessie band. Ook de nummers op de eerst plaat van Anouk klinken erg goed.
Maar inderdaad kan ik hem de laatste tijd niet meer betrappen op passie of een lekker stukje gitaarwerk... soms zelfs slecht. Jammer.
Ik heb Lex zo rond '83 nog eens met Margriet Eshuys gezien, niet echt mijn smaak maar ze waren wel goed. Toen speelde hij trouwens over een Gibson Les Paul en een Boogie.
Lex is popgeschiedenis in een notedop, hij is te horen op honderden platen, meer dan je denkt. Als Leendert Haaksma 60 is dan zullen er ongetwijfeld ook gitaristen zijn die hem meewarig aankijken maar enig respect is zeker op zijn plaats.
De 'ol gang" waar hij deel van uitmaakte is goud van oud maar een aantal jaren geleden kwam ik hem nog wel eens tegen in een studio, dan werd hij opgtrommeld om een partijtje even over te doen van een gitarist maar "dan goed". Maarja, de tijd schreidt voort he.
http://pic19.picturetrail.com:80/VOL.../263379460.jpg
Dit is een foto uit de Music Maker van januari 1986. Ik was een jaar of 17, de tijd van mijn eerste bandje.
Elke week keek ik op zaterdag naar de los-vast band op TV. Ik was destijds zo onder de indruk van die kerel met die firebird, dat beeld staat na al die jaren nog op mijn netvlies.
Een jaar of vijf geleden kwam ik door een onbeschrijvelijk toeval een Galama firebird op het spoor in brabant.
Ik vroeg de eigenaar of hij leek op de gitaar van Lex destijds, en vertelde over mijn herinneringen aan die gitaar.
Blijkt het om diezelfde gitaar te gaan. De eigenaar is inmiddels in de zestig en heeft ook nog een Galama telecaster. De firebird wilde hij eventueel wel verkopen.
Ik ben in de auto gestapt en heb die gitaar gehaald.
http://pic19.picturetrail.com:80/VOL.../284749762.jpg
+1 Tuurlijk is/was Lex een goeie sessiegitarist maar tijden veranderen en gitaristen worden beter. Vergelijk het met het voetbal uit de jaren 70 en nu. Nu meer kracht, snelheid en ontwikkeling.
Ook Leendert zal tegen die tijd voor en tegenstanders hebben, maar allebei blijven het grote jongens in de muziekwereld.
Nou nou, vlak de oldies niet uit hoor, jongens als Kooijmans en Akkerman behoren ook al wel tot de oldies, maar zitten imo nog steeds in de top hoor, de goeie pik je er met name uit als ze acoustisch spelen dus geen vervorming of verwatering van het pure geluid en dan komt een jongen als Kooijmans daar heel goed uit, jongetjes als Dennis van Leeuwen vallen dan door de mand.
Als ik de Earring live zie geniet ik nog steeds en dan laat Kooijmans zijn kunnen ook zien, veel meer dan dat die op de studio albums doet
Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik had erbij moeten zeggen dat ik het over nieuwe sessie gitaristen heb. Wat dacht je van Leendert Haaksma, Martijn van Agt, Jesse van Ruller, Martijn van Itersom, Arnold van Dongen, Joost Vergoossen... allemaal jongens die gewoon beter zijn zowel akoestisch als elektrisch dan Kooijmans.
Kijk als je Kooijmans gaat vergelijken met die jongen van Kane, ja, makkelijk maar de echte top zijn de bovengenoemde namen.
En over een oudje gesproken, vlak Peter Tiehuis zeker niet uit... die is voor mij de echte top van NL en omstreken. Heb hem live gezien zowel akoestisch als elektrisch en die is echt belachelijk goed gewoon.... Mijn oude gitaarleraar kent hem goed en heeft bij hem in de klas van het conservatorium gezeten en die beaamt dit ook.
Is toch appels met peren vergelijken. Al die gitaristen zullen wel heeeel goed zijn maar ze hebben Radar Love niet geschreven. Dus waar heb je het dan over..
Tegenwoordig ligt de technische en vaak ook theoretische meetlat een stuk hoger dan een kwart eeuw geleden. Dat hoor ik ook aan beginnende bandjes, het klinkt allemaal heel aardig. De voortschrijdende techniek helpt ook, je hoort alles tegenwoordig goed. Of er daardoor nu beter muziek gemaakt wordt is een vraag die ik niet zou durven beantwoorden.
De vraag die in dit topic opduikt is: wat maakt een muzikant goed? En die vraag wordt denk ik door iedereen verschillend benaderd en dus beantwoord. Een sessiemuzikant/sideman heeft een heel andere funktie dan een componist/frontman.
@ Harry L.
Super mooie gitaar! En wat gaaf voor je dat je de droomgitaar van je jeugd hebt weten te bemachtigen!
Maar één ding snap ik dan niet, en dat zie ik vaker op dit forum. Nu heb je dus die supermooie droomgitaar en dan zet je hem zo baf buiten op een stel ruwe stenen neer! Ik zou het risico dat ie beschadigt raakt niet willen lopen!
De Galama Firebird van Lex Bolderdijk, hoezo jeugdsentiment :hippie:
Laatst gelezen dat weer een grote studio in H'sum failliet is (Bullet Sound?). Vroeger had je in de USA de Californische studio mafia met de leden van Toto, Larry Carlton etc. In NL had je de Hilversumse mafia met drummer Ton op 't Hof, Lex Bolderdijk etc. Een topstudio als Wisseloord draaide op volle toeren. Die tijd is voorbij, niemand koopt nog Cd's en iederen zit thuis achter de computer op te nemen.
Tja zijn gitaristen tegenwoordig beter dan vroeger. Ik was laatst op een soort eind examen concert van een gitaarschool in L'warden. Technisch zaten daar een paar zeer goede gitaristen bij maar ik heb geen nummer van na 1980 gehoord! Ze speelden allemaal ouwe shit uit de 60s en 70s, Jeff Beck etc. En dan missen ze toch de "feel" van de betere oudjes die in die tijd zijn opgegroeid.
mmja, aan de andere kant tegenwoordig is er zoveel digitaal weg te poetsen dat slechtere gitaristen op een geluidsdrager is beter uit komen en dat had je vroeger niet
Was je gitaar vals, klonk die op de LP ook vals en als je techniek te wensen over liet, hoorde je dit duidelijk terug.
Tevens waren de 60's en 70's wel de periode dat je werd afgerekend op kwaliteit en vernieuwing, toen is ook de basis gelegd voor de moderne rock en metall, vergeet niet dat bands als de Earring, black sabath Zeppelin Deep Purple aan de wieg hiervan hebben gestaan en indien je de LP's goed luisterd hoor je het gitaarspel erg goed en is er niets opgepoetst en was de diversiteit en kwaliteit van de effecten ook niet juf en het in tegenstelling tot nu
dus ik weet niet of de huidige gitaristen beter zijn dan vroeger, tevens is een goed nummer schrijven ook een kwaliteit en daar is niet ook niet iedereen even goed in.
een definitie voor de beste gitarist?, die is er denk ik niet, wel is er een groep gitaristen die zich tot de wereldtop mogen rekenen en gelukkig zijn daar ook nederlanders in vertegenwoordigd, ik durf zelfs wel te stellen dat veel muzikale kwaliteit van eigen bodem niet door ons zelf wordt onderkend en dat is jammer in NL zit erg veel talent
mijn 2 centjes
Hallo,
Vroeggah toen ik nog een jong ventje (begin '90) was, heb ik eens een 8 weken vakantiewerk gedaan. Met dit zuurverdiende geld wilde ik toen een Gibson Les Paul Custom gaan kopen... Totdat ik bij Big One in Zwolle langs ging en daar een prachtig gevormde zwarte Les Paul zag hangen. De body was iets kleiner en had meer rondingen dan de Gibson, maar dat maakte hem juist zo opvallend. Wat me vooral opviel was dat ie zo licht was in vergelijking met de Gibson. Dat het een Galama was werd me door de medewerker van Big One verteld. De gitaar had nl. niet het kenmerkende haantje op de hals staan maar hij verzekerde mij dat ie origineel was, niet dat ik het dan wel had geweten! Ik vond het gewoon een mooie gitaar.
Tot de dag van vandaag speel ik nog steeds op deze mooie gitaar, ondertussen wel iets meer gehavend maar nog steeds met de originele Dimarzio en Bill Lawrence pickups.
Fantastische gitaar!!
ps. Ik ben al die tijd ook al op zoek naar een origineel plaatje met Galama logo voor de gitaar. Als iemand mij daar aan zou kunnen helpen...daar zou ik zeer blij van worden!
Groeten, Harry
Belofte maakt schuld, ik had ooit foto's van een Flying V beloofd:
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/DSC01229.jpg
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/DSC01231.jpg
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/DSC01233.jpg
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/DSC01235.jpg
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/DSC01236.jpg
Deze is van onze leadgitarist, bij de buurman van z'n ouders staat een bijna identieke.
De EMG's zijn er later in gezet (staan op de foto)
Hier Jan (onze gitarist) met de Galama:
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/DSC_3379.jpg
http://www.painandgrief.com/aaa/fcba...B/IMG_0389.jpg
Mooi gitaartje man! Ziet er goed uit!
Wat attent! Dank u wel :ok:
Maakt Galema nou weer gitaren dat iemand weet? Dat werd een tijdje geleden aangekondigd
Ik had geruchten gehoord dat er een paar bouwers gitaren gaan bouwen onder de naam Galama en dat Anno de houtselectie zou doen, maar dat is alweer een tijd geleden...
Voor zover ik begrepen heb gaat (kan) hij zelf niet meer bouwen :-(
Ik zal binnenkort wel even weer peilen.
Tijdje terug ook een Thunderbird bas van Galama in de handen gehad, erg indrukwekkend :rockon:
Spoiler: TOF!!! Klopt het dat ik die Marshall ken? ;)
Pepe: Anno bouwt niet meer, was wat onduidelijkheid de wereld ingekomen door enthousiasme van anderen (als ik het goed begreep). Een vriend van Spoiler bouwt op dit moment in de "Galama stijl".
Die Marshall ken je idd ;) (de gitarist waarschijnlijk ook?)
Net even geluisterd: echt tof, qua sound en muzikaal vakmanschap! :ok:
Weet iemand hoeveel gitaren de beste man gemaakt heeft?
Jammer dat er weinig plaatjes te vinden zijn op het web.
Staat nu net een Galamaatje op gitaarmarkt..
Heb een Galama Les Paul gehad en behoorlijk wat gigs en studio mee gedaan. Zeer goed klinkende en spelende gitaar, no argue! Wel een one trick pony, waarschijnlijk door de EMG's... Hard en direct.. iets teveel voor mij en daarom verkocht.
Veel gehoord over meneer Galama; wat leuk was, dat hij me zelf belde toen ik de gitaar te koop aanbood. Hij wilde weten welke het was. Tsja.. ben je toch wel een echte liefhebber lijkt me. Wat mij betreft: respect!
In 1978 al kwam ik regelmatig over de vloer bij Anno Galama in z’n winkeltje/huis/werkplaats/keuken aan de Bedumerweg in Groningen. WAT een geweldig aardige man! Ik speelde in die dagen een doorzichtige Ampeg Dan Armstrong welke ik in Londen had gekocht, en Anno zou ‘m herfretten nadat ikzelf een kopie had gebouwd samen met mijn vader. Hij had er toch geen tijd voor, en stuurde me door naar Peer dellen in Den Haag. De doorkijk was helemaal Anno’s pakkie-an niet, maar hij was er altijd erg positief over en verkocht me zelfs een stuk ivoor om er een nieuwe topkam voor te maken.
Er was ALTIJD een kop koffie voor me, en voor mijn vrienden, hoewel het duidelijk was dat we niet in de markt waren voor een gitaar van hem. En inderdaad herinner ik mij dat er ineens handenvol Hamers in de woonkamer hingen: Anno was er erg enthousiast over.
‘Even bij Anno een kop koffie gaan drinken?’ was een veelgehoorde kreet in die dagen. Ik koester die herinneringen.
Anno stond altijd klaar met een sappige anekdote, bijvoorbeeld hoe de Belg Danny Lademacher die destijds bij Herman Brood speelde, ‘s nachts in tranen bij Anno aanbelde omdat ‘ie z’n blauwe Les Paul gebroken had, en hoe Anno die in ‘t weekend weer voor ‘m repareerde, of hoe hij een dubbelhals voor Jan Akkerman maakte, maar eerst even een tijdje ermee wachte, om er zeker van te zijn dat het niet weer 1 van Jan’s korte bevliegingen was. Jan speelde er natuurlijk de onnavolgbare LP ‘Eli’ en de toer mee, samen met Kaz Lux. (Wijlen producer Richard De Bois WIST geeneens dat dit album op CD heruitgebracht was en snel stuurde ik ‘m een kopie naar LA waar hij z'n laatste woonplaats had.)
Jan spreekt trouwens altijd super-positief over Anno, hoewel er blijkbaar misverstand is betreffende een kollektie gitaren.
Het is maar moeilijk voor te stellen dat dit alles alweer zolang geleden is. Anno (en trouwens ook Jan) is het soort mens dat me nog wel eens naar Nederland terug doet verlangen. Als er iemand op dit forum is die nog wel kontakt heeft met Anno, wil je ‘m de hartelijke groeten doen van Teye? Meer info op teye.com
Een echte Texaan op ons forum :cooler:
Hey Teye, de Rutger Hauer van de guitar builders?
Goeie filosofie, impressed. Zou leuk zijn als je zo nu en dan in zelfbouw je neus zou laten zien. Ik zoek nog steeds naar een toonpot die doet wat een treblebooster doet bij lowering. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
De Grease Monkey... die toon heb ik sinds Live at Leeds niet meer gehoort, awsome..
Hé Teye,
Heb jou ongeveer 32 jaar geleden zien performen op de (jouw) middelbare school in Drachten, waar ik als Grunneger was uitgenodigd door mijn (prachtige) friesche vriendinnetje.. zij kende jou wel redelijk goed meen ik. Ik herinner me dat ik de band prima vond, maar ja, ik was 18 en unexperienced :-) Hihi..
prachtgitaren!
ik heb niet heel de topic doorgelezen maar kun je ze nog kopen ofzo?
Die van Anno Galama kun je alleen gebruikt kopen. Die van Teye zijn nieuw te koop (maar uiteraard heel anders dan die van Anno): http://teye-guitars.com/teye-guitars/