Ik heb alle onderdelen alleen nog geen switch maar ik ga alvast eerst het maken zonder switch diue switch komt nog wel!
hugo
Printable View
Ik heb alle onderdelen alleen nog geen switch maar ik ga alvast eerst het maken zonder switch diue switch komt nog wel!
hugo
Alle normalen condesatoren waqar een p achter staat beteknd toch gewoon .... pikofarat?
hugo
Correct. Alléén gespeld als picofarad.
Bedankt!
Nerdelands is niet m'n beste vak :sssh:
hugo
Moet die 1m weerstand ertussen? Ik heb ff geen 1megaohm weesrtand liggen en wel alle onderdelen?
hugo
NIemand?
hugo
Welke 1Meg weerstand??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
dAAR BIJ DE INPUT BIJ HET PUNTJE LV.
hugo
Niemand?
hugo
Dat is toch de ingangsimpedantie?
De 1m ik dact dat dat de 1k was net achter de input.
Hugo
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/hugo.jpg
bedoel je deze met de cirkel rond?
Ja!
hugo
Ok!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
Ja. Die moet ertussen. Hij is qua waarde niet heel kritisch dus pak een weerstand die je wél hebt liggen met een waarde die zo ducht mogelijk bij die 1Meg komt.
Dat wordt dan 510 k
hugo
De 1M weerstand dient om de eerste opamp in te stellen. Hij zet de LV op de positieve ingang van de opamp en stelt daarmee de uitgang in op LV niveau ofwel ongeveer de halve voedingsspanning. Als deze spanning er niet is dan kan het signaal niet goed versterkt worden.
De weerstand is 1M omdat deze zoals al genoemd werd grotendeels je ingangsimpedantie bepaald. Deze hoge ingangsimpedantie zorgt voor weinig spanningsverlies en zorgt er ook voor dat de overdrive goed reageerd op het terugschroeven van de oversturing met je volumepot van de gitaar. (de uitgangsweerstand van je gitaar kan erg hoog worden als je volumepot ergens in het midden staat.) De ingangsimpedantie is met die 1M weerstand ongeveer even groot als die van een buizenamp.
Je kan de 1M weerstand niet vervangen door een 1K weestand. Dit is een veel te grote belasting voor het hele circuit in je gitaar en zal ervoor zorgen dat je overdrive nauwelijks reageert op je gitaar en helemaal niet meer op draaien aan de volumepot van je gitaar.
Een 1M weerstand is nog geen 10 cent en overal verkrijgbaar, daar wil je die ellende niet voor!!
Dus.
De 1K weerstand direct aan de ingang van de overdrive is een heel ander verhaal. Dergelijke weerstanden worden in buizenversterkers 'gridstoppers' genoemd. Deze is nodig omdat een hoge ingangsimpedantie gevoelig is voor stoorsignalen zoals radio.
Voor het gitaarsignaal doet deze weerstand vrijwel niets maar voor hoogfrequente signalen (radiogolven) wordt deze weerstand gezien als een klein spoelletje waar de golven moeilijk doorheen kunnen. Deze hoogfrequentsignalen worden dus als het ware gestopt. De 27p condensator draagt hier ook aan bij en kortsluit deze stoorsignalen. De 1K weerstand en 27p condensator vormen dus samen een filtertje om hoogfrequente stoorsignalen buiten de deur te houden.
De 0,047 condensator zorgt ervoor dat de LV gelijkspanning niet op de ingang van de overdrive komt te staan. Hij laat wel je gitaarsignaal door maar niet de gelijkspanning. Die condensator (en anderen verder op in het schema) houd dus de gelijkspanning tegen en laat de signaalspanning door waarmee verschillende versterkertrappen aan elkaar gekoppeld worden zonder dat de gelijkstroom instellingen van de versterkertrappen elkaar beinvloeden. Ze heten daarom ook koppelcondensatoren wat dus slaat op de functie van zo'n ding.
Maar de winkels zijn dict op zondag!
hugo
ga dan morge naar de winkel
Je hoeft toch ook niet perse bij de ingang te beginnen met bouwen?
Een gridstopper werkt toch alleen in buizenschakelingen en toch niet met een opamp? Een gridstopper vormt toch zoals de naam al zegt samen met de capaciteit van het stuurrooster (grid) een laagdoorlaatfilter wat dan op die manier HF buiten houdt?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
Verder leuk project gasten. Succes ermee allemaal!
Geronimo, wat jij zegt klopt deels, in een buizen amp krijg je een lowpass filter door de grid resistor en de capaciteit van de buis. In het geval van een opamp is die capaciteit zo klein dat je er niets van zult merken, daarom zit er ook een kleine cap naar ground (in dit geval de 27pf) die dus de capaciteit van de buis 'nabootst'.
IK ben bezig voeding te bouwen
hugo
Aha, maar is die weerstand dan nog nodig? Het lijkt me dat die 27p condensator op deze manier sowieso hf naar massa kortsluit toch?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goeiemorguh
Edit: Laat maar ik snap het al. Ik heb het opgezocht; de weerstand is nodig om samen met de condensator een spanningsdeler te vormen.
Succes ermee lui
Voeding is klaar! nu nog even wachten en dan morgen naar erha voor een 1m werstandje!
hugo
Ik heb de voeding klaar:
http://s183.photobucket.com/albums/x...t=DSC_0005.jpg http://s183.photobucket.com/albums/x...t=DSC_0004.jpg
nu ga ik morgen ff wat weerstandjes haLEN EN KAN IK VERDER GAAN!
hugo
YES!!!!!!!!
Mijn test opstelling werkt, met de voeding die ik al gebouwd had, en nu begin ik dus aan de input!
hugo
leuk hoor, respect hoor met je 12 jaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
Succes verder
go hugo 8-)
ik ben net begonnen met het bestellen, maar ik kan niet alle waarden lezen op het plannetje. Strax nog eens goed kijken.
Bedankt allemaal, helaas ligt het project nu een tijdje stil aangeziien ik de footswitch nog niet heb. :( (Wel besteld hoor) daarna ga ik weer verder, en dan maar open of het in het echt ook gaat lukken 8-) !
hugo
Ach ik heb het ook niet allemaal kunnen lezen gewoon de waardes kopen die je denkt dat het zijn en dan gewoon voor de zekerheid waardes kopen die het eventueel kunnen zijn. De meeste waarden die je veel nodig hebt zijn erg duidelijk!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
hugo
we kunnen het ook gewoon vragen aan Richard.
Ook handig!:-)
even kort vraagje, waar haal jij juist je spullen? want voor de diode in het begin vind ik bij musikding enkel de 1N4003 en de 1N4007.
kan ik deze gebruiken, of heb je een andere site waar ik deze wel kan bestellen?
de 2SC1815 vind ik ook niet terug hier, dus hiervoor zou een andere site ook handig zijn.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/elco.jpg
is dit een elco van 220 microfarad en 25V?
http://www.ratoshop.be/images/elcorad.jpg zo eentje dus
Kijk is op newtone ;) Prima webshop, goede service en een leuk forum. (das voorlopig wel weer genoeg reclame voor newtone :P)
Kijk eens bij deze winkel: http://www.rato.be/ Die zit in Antwerpen, kan je op de fiets naar toe.
Ik heb het gewoon gehaaltbij de elektronica boer!
hugo
Rato is de vaste stek als ik iets vergeet. maar die transistor staat niet op de site, net als de diode. de elco vind ik daar dan weer wel. ik vermoed dat het dat is wat ik bedoelde ook met dat stukje van het schema?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert k
effe checke op newtone.
edit: op newtone staat de 4004 diode ook niet, weer enkel de 4003, 4007, ...welke is het beste alternatief?
De diode is niet erg kritisch en zit er alleen als beleiliging tegen het perongeluk inpluggen van een adaptor met verkeerde polariteit (+ en - verkeerd om) Het verschil tussen de 4003, 4004, 4007 etc. is dat de diode met een hoger nummer een hogere spanning kan hebben.Citaat:
220u 25V is inderdaad 220 microfarad 25 Volt.
De 2sc1815 is wel verkrijgbaar alleen zijn er zo ontzettend veel typen transistoren dat een winkel dit onmogelijk allemaal kan hebben liggen. Dit geld ook voor de leveranciers. Internetwinkels hebben vaak alleen datgene waar veel vraag naar is. Edit: Rato heeft hem wel zag ik!!
Ok, bedankt. ik neem dan wel zo'n 4007 diode, de transistor kan ik wel aan geraken via B2A.
Ik heb net even bezig geweest met een onderdelen lijst samen te stellen, ik hoop dat ik niets vergeten ben... als iemand zich geroepen voelt om na te kijken ;)
ohja, maakt het bij de film condensatoren iets uit welk type? want bij een ander projectje maakte dat wel iets van verschil uit
1x Aluminium behuizing
3x Knobs
1x Buisvoetje
2x mono jack
1x DC jack
1x 3PDT switch
2x IC : RC4558P
1x Transistor : 2SC1815
1x Diode : 1N4004
1x LED
1x LED holder
6x Resistor 1K
5x Resistor 10K
1x Resistor 1M
3x Resistor 220R
1x Resistor 2K2
1x Resistor 22K
1x Resistor 150K
1x Resistor 1K5
1x Resistor 510K
1x Resistor 3K3
1x Resistor 68K
1x Resistor 470K
1x Resistor 100K
1x Resistor 100R
2x Capacitor 0.047uF
1x Capacitor 270uF
3x Capacitor 0.1uF
1x Capacitor 1uF
2x Capacitor 2.2uF
2x Capacitor 0.22uF
1x Capacitor 120uF (ceramisch)
1x Elco 470uF 25V
1x Elco 220uF 25V
1x Elco 22uF 16V
1x Elco 10uF 16V
1x Potmeter 500K log
1x Potmeter 20K lin
1x Potmeter 100K lin
Mooi lijstje, volgens mij klopt ie met de vetgedrukte veranderingen helemaal.Citaat: