Okee, bedankt, ik ga t nog eens nalezen, maar n doek vind ik ook goed hoor, ik ben niet zo'n zweter ;)
Printable View
Okee, bedankt, ik ga t nog eens nalezen, maar n doek vind ik ook goed hoor, ik ben niet zo'n zweter ;)
Hartstikke bedankt voor het posten van je methode! Net een setje ernie ball 010 op m'n bouwpakketje van 100 euries geplakt. Zat er binnen 5 minuten op en ziet er zeer netjes uit zo. Topmethode!
Iemand nog tips voor het vervangen van snaren op klassieke gitaren? Maakt het aantal windingen daar ook nog uit? Ik heb de snaren erop gezet, en ik blijf draaien totdat ie op stemming is )steek ze 1 keer door het gat in de stemmechaniek), en dan draai je dus bijna de hele snaar erop. Kan dat kwaad? Anders vervang ik 'm, en doe ik het op een andere manier over.
Het is ff wennen hoor, bij m'n Seagull zit het erop, en ontstemt het bijna niet, op m'n spaanse gitaar is dat toch iets anders :satisfie:
Werkt echt super,ik was nooit zo'n ster in snaren vervangen, omdat ik altijd maar wat deed, maar dit werkt prima en ik kan weer lekker jammen.:soul:
zooooooo, werkt lekker hoor! mijn vader deed mijn eerste 2 snaren via zijn methode en ik via de jouwe, die van mij zitten 100 keer beter:blast:
EDIT: 100 posts!
...grappig eigenlijk. Een tijd terug was ik erg enthousiast over deze methode, en heb een flink aantal keer mijn snaren op deze manier vervangen. Toch ben ik nu weer terug bij mijn eigen methode.
De redenen:
- voor de snelheid van vervangen maakt het niets uit;
- ik heb het idee dat m'n gitaar net wat stemvaster is bij m'n eigen methode, misschien doordat ik de lage E en A een paar windingen meer geef dan die ene die ik had via bovenstaande methode.
- ik brak een aantal snaren bij het oprekken, waarschijnlijk omdat ze al zo goed als op stemming zijn na het erop zetten.
Kortom: eigenlijk komt het erop neer dat ik vind dat mijn eigen methode net zo goed is en dus laat ik het oude vertrouwde voorgaan. In elk geval pas ná het getest te hebben :)
Goede methode. Heb het dit weekend geprobeerd op mijn J-160E en ze zaten er echt supersnel op!
Thanx voor deze tip!
Dit heb ik een tijdje terug gelezen, en ik doe dit nu door de eerste keer, het is geweldig! hulde! t is wel ff douwen om die lus in bedwang te krijgen maar dan heb je ook wat!
ken 't topic al een tijdje, maar ook even geprobeerd
fijne techniek;)
alleen 't lastige vind ik het oprekken van de dunne snaren, vooral met gladde handen:P
Ook ik wil nog even mijn complimenten geven voor ten eerste de methode zelf en ten tweede de goede wijze waarop de methode omschreven is in de beginpost!
Ik heb deze methode zojuist voor het eerst geprobeerd, en sta versteld over de snelheid waarmee dit mogelijk is! Ik dacht al redelijk snel te zijn met snaren verwisselen (op mijn "oude" manier), maar dit verdubbelt de snelheid bijna, en je hebt geen snarenwinder meer nodig! Hulde!
Ik heb nu ook een paar keer deze methode gebruikt en ik zet er ook mijn hoed voor af. In no-time zitten ze trekvast en stemvast, geweldige methode!
In het verleden liep ik altijd te pielen om de snaren vast te krijgen op de tuners, en ik eindigde meestal met bijna evenveel windingen als om de pickups :dontgeti:
(hmm... misschien een ideetje voor yammerdrammer: in combinatie met toonkamers in de headstock en magnetische stemmechanieken moet dat een heel nieuwe geluidservaring geven - headstock pickups!)
Afgelopen zaterdag heb ik de methode ook weer toegepast maar ik blijf klooien met de hoge E-snaar.
Het is vrij lastig om met weinig licht en wat mindere ogen (leeftijd hè) de dunne snaar tussen de 2 windingen door te halen.
Ik los het op door de snaar 2 x door het gaatje te steken.
Dan blijft ie beter zitten.
Voor de overige snaren is het een mooie methode.
Inmiddels - 2 jaar nadat ik dit onderwerp begon - begint dat ook voor mij pijnlijk herkenbaar te worden. Voorbij de tijd dat ik met gemak even een gebroken snaar kon vervangen en stemmen, terwijl de band een extra refreintje deed. Nu moet opa eerst zijn leesbrilletje opzetten.....
Gelukkig knapt bij mij de hoge E-snaar niet meer de laatste tijd.
Ik heb meer last van de D-snaar die regelmatig knapt.
Dit komt waarschijnlijk door het harde aanslaan en palm muting met een medium dikke plectrum.
Meestal tijdens een Metallica riff o.i.d.
Ik heb het op alle 3 m'n elektrische gitaren.
Ja, het komt waarschijnlijk echt door de manier waarop ik zit te raggen op de gitaren.
Ik heb de gitaren al 's laten nakijken door een kenner en die zegt ook - nadat ik voordeed hoe ik speelde - dat ik wel erg hard aansla en dat het niet aan de zadeltjes ligt.
Ik ben daarom ook overgestapt van een relatief dikke plectrum (1 mm) naar iets dunner (0.73).
Hoe meer Metallica ik speel hoe meer D-snaren het me kost. :D
GiGi, ik breek ook veel meer D-snaren dan andere snaren. Geschat ongeveer 60% D4, 30% E1, 10% andere snaren.
En ik gebruik een 2 mm plectrum en speel juist weinig metalriffs.
G en E(bas) zijn erg zwak bij me. G door het harde benden+aanslaan (zakk wylde style) bassnaar door veel gebruik neem ik aan.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is dat te doen zonder boren etc. Gewoon de oude tuners eruit, nieuwe locking erin ...klaar.
Helaas deze topic vergeten toen ik nieuwe elementen in mijn Strat legde... Die vintagemechanieken kostten me een setje snaren extra (stomme reservesnaarlengte). Ik ga deze z.s.m. proberen op de Strat (andere gitaar heeft locking tuners, dus heb deze methode nog niet kunnen proberen).
geweldig duidelijk uitgelegd en de fotos zijn haarscherphttp://img208.imageshack.us/img208/2674/038k.gif
Hoi!
Ik speel al een flink aantal jaar en snaren vervangen op Gibsons, Fenders en zelf Ibanez met Floyd Rose draai ik mijn hand niet voor om, maar ik heb sinds een tijdje 2 gitaren met een Bigsby (een Yamaha TVL signature en een Gretch Jet Baritone) en het vervangen van de snaren vind ik echt een ramp, vooral op de baritone.
Bij mij schiet steeds het bolletje los, als ik de snaar niet strak genoeg hou. Het lijkt wel of je 3 armen moet hebben om het relaxrd te kunnen doen.
Heeft iemand nuttige tips? Alvast bedankt!!
eerst aan de hals en als de snaar door het gat is en je hem aantrekt dan pas bij de brug het bolletje vastzetten ?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb eens gezien/gelezen dat het makkelijker wordt als je het uiteinde met bolletje buigt zodat het al in de goede stand staat om rond het pinnetje te blijven zitten.
Ok thanks!
Nog meer tips, misschien van ervaringsdeskundigen?
Hee Piezo, toch nog even een vraagje betreffende het 'inklemmen' tussen de eerste twee wikkelingen. Bij mijn Fender gleufje-tuners zitten die twee wikkelingen niet klem tegen het snaaruiteinde aan (zie foto). Is dit wel goed? Ze zaten evengoed wel aardig vast -ik kon de gitaar eraan optillen- maar het ziet er niet zo mooi uit als op jouw foto's. Mijn gleufje loopt ook niet door tot in de taille. :dontgeti:
http://i369.photobucket.com/albums/o...g?t=1241458539
Dan heeft die chirurg zijn werk goed gedaan toen ie je ombouwde, want dat is bij de meeste vrouwen zo (gelukkig).
Voor het eerst dat ik zulke stemmechanieken zie. En die zijn inderdaad niet geëigend voor deze wijze van snaren opzetten. Maar neem er genoegen mee of gebruik de oorspronkelijke Fender wijze van opzetten waarbij je de snaareinden op lengte afknipt en aanzet.
Dat soort mechanieken hebben toch 'n gaatje waar je van boven af het uiteinde van de snaar in steekt?
Ik heb die nieuwe manier van snaren opzetten ook een paar keer geprobeerd. Op mijn oude manier gaat 't sneller: snaar strak door de mechaniek trekken en weer een cm of 4 terughalen. Mechaniekslinger op de mechaniek en draaien maar; zorgen dat de eerste winding bovenlangs gaat en de rest eronder. Als ik me concentreer, is de klus in een paar minuten geklaard.
Net geprobeerd, werkt super!
Bedankt :)
Ik vind juist dat deze methode bij dergelijke vintage tuners, zoals ook op de Jaguar zitten, erg goed werkt. Dat gaatje blijft dan wel ongebruikt...
Ik heb die eerste wikkeling nooit boven het gaatje, zoals wel meer gitaristen eigenlijk. Klemmen doen ze namelijk door de vorm van het stemmechaniek toch wel. Ik weet nu zo ongeveer wel hoeveel ik over moet houden aan snaar als ik 'm door het gaatje van het stemmechaniek steek en heb als vuistregel bij de omwonden snaren twee slagen om het stemmechaniek en bij de onomwonden snaren sowieso twee slagen en ook sowieso niet meer dan vier. Als ik er eenmaal een snaar omheen heb, wind ik 'm altijd ff wat te strak. Als het goed is hoef je dan bijna niet meer te rekken bij het stemmen.
Je mag toch normaal nooit al je snaren er tegelijk afdoen?
Schijnt toch enorm slecht te zijn voor de druk op de nek van je gitaar?
Of heb ik dat verkeerd verstaan ? :)
Allesinds een ingewikkelde manier haha
Mvg
Jonathan
Als je de gitaar niet te lang laat staan zonder snaren is het niet zo erg. Zelf doe ik meestal snaar voor snaar, heel af en toe alles in één keer bij een grote beurt.
Sterker nog, bij een hoop akoestische gitaren kun je bijna niet anders omdat je met je hand in de klankkast moet om het bolletje aan het eind van de snaar goed te krijgen.
Deze methode ziet er misschien moeilijk uit op de plaatjes maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt is het verreweg de snelste manier!