groot gelijk
zo heb ik er nog een aantal liggen
Printable View
groot gelijk
zo heb ik er nog een aantal liggen
dat geld heeft volgens mij iedereen er wel voor over G.G. ik in ieder geval ruim!!!
en zelfs het dubbele nog wel!
Wat is een ruimer?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
Moet je eens kijken wat er gebeurd als ik dat ding op marktplaats zet met de tekst: Vaste Prijs €250Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vester86
Ik weet wel wat er gebeurd: Helemaal NIETS.
(T'is triest, maar als er geen "merk" op staat levert het niets op. Zelfs de gitaren van DD zijn geen drol waard op marktplaats. Je kan beter een fender decal op een squier plakken, dat levert tenminste geld op, handbouw niet.)
Hey G.G.
De carve is mooi geworden van de body!! Hoe heb je dit geflikt? Met de beitel, lamellenslijpschijf of....?
Hoe heb je de verzinkingen gemaakt voor de knoppen, dat is namelijk iets waar ik ook nog over aan het brainstormen ben. Ik zoek eigenlijk iets wat die PRS-achtige verzinking-look in 1 keer geeft. Het mooiste zou zijn als het ook nog eens in een kolomboor past, dan is het nog een beetje qua diepte te sturen ook, denk ik.
Begint al een mooi gitaartje te worden hoor!!!
vr.gr.
Branko
Carve is met een lamelenschijf gedaan. Door de slijptol rechter op te zetten wordt de radius kleiner (tot de radius van de schijf zelf) en door hem platter te leggen kan je de radius groter maken tot een bijna rechte lijn. Zo heb ik hem achteraan de body lekker diep gemaakt (slijptol schuin) en naar het midden toe, boven en onder, heb ik de slijptol vlakker gehouden waardoor et oppervlak ook vlakker wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180
Tip: aan je slijptol zit zo'n beschermkap tegen de vonken. Die draai je zo dat ie een geleider wordt tegen de rand van de body, dan blijft je slijpschijf altijd op ongeveer 1 cm van de rand.. Zo blijft de rand dik, en de carve komt onder het niveau dat de body aan de zijkant heeft.
Wat betreft die verzinking van die knoppen: Je zou eigenlijk zelf een boortje moeten kunnen maken of aanpassen zodat het in een keer goed is. Maar ik ga het waarschijnlijk gewoon met een hele grote boor doen in de kolom, en de rest met een dremeltje. Zo als ie nu is heb ik het met een 25 mm boortje gedaan in de kolom, dat werkt het beste.
Ik heb nog steeds niet gehoord/gelezen wat een ruimer is. Heb maar een speedboor van 30 mm gekocht, dat werkt ook prima. Dinsdag verder klussen aan de toets en verzinking van de knoppen en de carve.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Ik laat wel weten of een speed boor ideaal is bij dit soort grote ronde verzinkingen.
een ruimer is een soort boor die ze in de metaal gebruiken om bv een gat van rond 10 die aan een bepaalde tolerantie moet voldoen, bv een passingmaat h7 oid ook op een honderdste nauwkeurig te maken, door eerst te boren op bv 9,8 en daarna de ruimer te gebruiken krijg je een zeer nauwkeurig gat.
ze zijn er ook te krijgen voor de gitaarbouw, bij stewmac heb ik ze wel eens zien staan, maar dan zijn ze conisch waardoor je een gat van bv rond 8 voor stemmechanieken heel makkelijk met de hand kunt ruimen naar bv 10 mm.
zijn zeer handige gereedschapjes maar wel erg duur volgens mij. en voor de hobyist dus niet erg aantrekkelijk.
ik heb er eentje bij keijzer in vlaardingen gekocht
32 euro ex btw
gebruik 'm voor gitaren, versterkers, effectpedalen, alles...
Weer twe edagen keihard gewerkt, helaas vergeten mijn oude mobieltje mee te nemen naar de werkplaats, dus geen actie foto's, wel foto's van thuis:
De knoppen nu metjes verzonken met een 30 mm speedboor. Van een restje van de top fineer gezaagd en geschaafd zodat zelf de ruimte van de elementen er netjes uit ziet door dit ingelegd fineer (niet dat iemand dit ooit zal zien als alles afgemonteerd is :dontgeti: )
http://img144.imageshack.us/img144/8...ge00122oa3.jpg
Rosewood gezaagd, geschaafd en geschuurd op radius (ongeveer 12" ) verzinking aangebracht voor de locknut zodat het rosewood mooi aansluit op het wengefineer op de kop, zonder dar er een licht randje halshout te zien is onder de locknut. Afdekplaatje gemaakt.
http://img177.imageshack.us/img177/6...ge00123py6.jpg
Ook dit zal niemand zien als ie afgemonteerd is, maar wel leuk om toch te doen. Van een restje uit het midden van de top een plaatje fineer geschaafd om in de tremeloruimte te verlijmen. Zo wordt de hals/bodyverbinding helemaal onzichtbaar. Stukje fineer komt qua lijnen overeen met het stukje top dat ook vanuit deze tremeloruimte te zien is.
Zoooo, en nu eerst een biertje en daarna de toets verlijmen aan de hals.
Om de boel recht te houden gebruik ik de toplockschroefjes aangezien er gaten in de toets en de hals zitten. Dan hoef ik alleen het gedeelte bij het halselement even uit te lijnen.
http://img96.imageshack.us/img96/9127/image00124jn4.jpg
word mooi!
Zit nu al te dubben wat de finish wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5
(Stainen +) Blanke lak, en dan polijsten tot een spiegel
of lekker simpel in de olie, past ook wel bij het eenvoudige karakter van deze gitaar
Helemaal vergeten:
ik heb ook nog een handig hulpmiddeltje gemaakt om frets af te vijlen en daarna mooi op 45 graden af te vijlen:
http://img152.imageshack.us/img152/5...ge00125pu6.jpg
Eerst zet je de rechte kant van het hout op je gefrette toets en haal je het blok heen en weer totdat alle frets strak tegen de toets afgevijld zijn. Daarna leg je het blok met de schuine kant op de frets en haal je het blok heen en weer totdat de uiteindes van de frets mooi 45 graden zijn.
Je kan nooit uitschieten met de vijl, aangezien hij vast zit in het blok. Je beschadigd dus nooit je kop of body aangezien de vijl net zo ver uitsteekt als de toets dik is.
Mooi hoor! Ik zou em stainen, aflakken en polijsten.. Maar euh.. Is een goede camera niet eens een idee? :dontgeti:
ja die komt er nog wel voor de lente, dan ga ik 3 weken naar de Kaap Verdische elianden, dus dan heb ik een camera nodig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marter544
Maar voorlopig steek ik mijn geld liever in gitaaronderdelen en hout.
Grappig, ik wilde ook net zo'n fretvijl gaan maken! Wat voor soort vijl heb je gebruikt?
Ijzervijl van de Formido van een eurootje of 6. Handvat eraf gesloopt, sleufje in het hout, schuine kant langs de sleuf zagen en de vijl met twee componentenlijm in de sleuf gelijmd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
Zijn die vijlen niet wat te grof?
Voor mij niet, ik knip de frets altijd redelijk lang af omdat de einden altijd beschadigen bij het afknippen, met een grove vijl ga je lekker snel door die frets heen. Eenmaal strak tegen de toets doe ik de rest per fret met een sleutelvijltje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
De vijl is behoorlijk grof (dat lijkt zo) maar je pakt per haal altijd meerdere frets tegelijk, dus eentje per ongeluk te ver afvijlen zit er niet bij. Gaat best met zo'n vijl.
Wat je wel moet doen om niet tegen de frets aan te botsen is met een slijptol even de uiteindes van de vijl rond maken zodat ie niet tegen een nog uitstekende fret aan knalt.
Goeie tip, een vijl afvijlen zal lstig worden...:DCitaat:
Haha... dat is grappig!
Ik ben ook met m'n hals bezig en heb toevallig ook op projectguitar.com deze fretvijlconstructie bestudeerd.
Mijn ervaring is inmiddels wel om een goede vijl ervoor te gebruiken. Ik heb laatst wat gevijld met een 5-Euro-bak-setje-vijlen maar dat is gewoon Klote.
Die vijlen vijlen niet. Kwaliteit betaald zich 9 van de 10 keer terug en scheelt heel veel ergernis (tenminste, dat is mijn ervaring).
Bij m'n oefening die ik laatst op een proefstukje heb gedaan, heb ik de fretten praktisch bij het hout van de hals afgekort met een dremel, dan kun je denk ik ook niet tegen te lang uitstekende fretten aan botsen. Ging perfect!
Maar ieder heeft z'n methode die hij/zij makkelijk/prettig vind werken, toch?!
vr.gr.
Branko
Precies, niet een set voor een knaak ofzo nemen. Ik heb deze uit het rek van Sandvic ofzoiets, je weet wel, van die zagen vijltje kost iets van 6, 7 of 8 euro, niet heel duur, maar prima voor deze klus.Citaat:
JUIST!!!!!!!!Citaat:
Was vandaag in de bouwmarkt. Mijn geheugen laat me in de steek, kan nooit iets van 6 euro geweest zijn, maar eerder het dubbele. Hij vijlt in ieder geval prima.Citaat:
Vandaag weer flink wat werk verzet. Het eind komt nnu echt in zicht.
De toets op maat gebracht, toplockuitsparing bijgevijlt en toplock geplaatst. Zit superstrak tegen de toets aan zoals de bedoeling is. Afdekplaatje pas gemaakt zodat ie 2 mm onder de rand van de toplock schuift (dus maar 1 schroefje nodig in het afdekplaatje)
Moet alleen nog 2 mm aan het eind van de toets verwijderen zodat het halselement in de uitsparing past (zie laatste foto).
(alvast mijn excusses, de camera op mijn mobieltje is 90 graden gedraaid bij de eerste foto)
All-access neckjoint en volute. Neckprofiel is bijna klaar, alleen nog iets werk langs de rand van de toets.
http://img142.imageshack.us/img142/5...ge00126wf4.jpg
Voorkant is klaar.
http://img135.imageshack.us/img135/2...ge00128dw0.jpg
Begin steeds meer te wennen aan de vreemde combinatie van onderdelen en materialen.
http://img145.imageshack.us/img145/6...ge00129fx4.jpg
mooi hoor, hier worden ook (kilo) meters gemaakt !!
mmmm, in mijn werk gaat zoooo veel vrije tijd zitten :(
a, het gaat snel, maar vergeet niet dat dit niet mijn eerste gitaar is en ik heb een prof. werkplaats tot mijn beschikking, dat scheelt een hoop tijd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robostrat
lkkr bezig jonge!
Ja, dat dact ik ook, maar toch een dom beginnersfoutje gemaakt ontdek ik net:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
Onderkant toets is bovenkant top en de sidedots zitten nog niet in de hals. Had eigenlijk moeten gebeuren toen de hals nog los was. Nu kom ik bij de hogere frets er niet bij. Proberen met een dremel en de flexibele slang die erbij hoort.
Of iemand moet een ander idee hebben.
geen dots?
gewoon boortje tussen de vingers houden en met je andere hand/vingers het boortje draaien. Vergt wel wat oefening, maar het gaat wel.
Goeie tip, ga ik doen. (lig er niet wakker van, zie tijdstip post, moet gewoon zo gaan werken). Moet lukken met een scherp boortje en wat geduld. Bedankt,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
Ziet er prima uit :jam:
Tegen de tijd dat het zover is sta ik in de rij om hem te kopen voor de reedsgenoemde prijs :B
Hahahaha, die rij is al aardig lang geworden, nadat een aantal mensen het projectje gezien hebben.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GravityRobert
+100 euro :jam:Citaat:
Aangezien ik graag onderuitgezakt op de bank speel en daarbij altijd de kabel dubbelknik moest daar iets op bedacht worden.
De volgende oplossing leek mij wel een goeie: (en staand spelen is ook prettig want de kabel gaat gelijk naar de strap waar ik hem altijd omheen hang)
http://img134.imageshack.us/img134/3...ge00130ya5.jpg
dat is idd voor beide situaties een goeie oplossing! volgens mij zijn er meer gitaren die het hebben, vind het toch erg slim
http://www.freewebs.com/plakband/metal.gif
kon het niet laten ;)
Jep, dat is de welbekende Ibanez JEM, die heeft z'n input ook op deze wijze.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Squier4ever
Kijk maar eens op de site projectguitar (digitaal zelfbouwboek), daar zijn diverse bouwers-adviezen en voorbeelden op de JEM gebaseerd.
Mooi gemaakt G.G.!
vr.gr.
Branko
Je hebt gelijk, maar dat wist ik helemaal niet. Ik heb het eens gezien op een oude Hamer stratocaster (geloof ik) en mijn oude Yamaha RGX 612A had een soortgelijke aansluiting.Citaat:
Ik ga het stratocasterplaatje een beetje rondbuigen en daarna verzinken in de zijkant zodat het gelijk ligt met het hout.
Ook de JS-series van Ibanez hebben het, erg praktisch!
je bent niet de enigste, niets is beter dan lui op de bank liggen met je gitaar!!Citaat:
Grt Arjan