Ik zit dit met aandacht te volgenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
Printable View
Ik zit dit met aandacht te volgenCitaat:
Hierbij de definitieve plaatjes uit mijn PI.
Ingangsspanning zo nauwkeurig mogelijk afgeregeld op 20mV.
Dit is channelII met volume op max:
http://www.vernetamps.com/pics/erik/uitgangPIchII.jpg
Ik heb de 2e uitgang voor het gemak even geinverteerd zodat ik ze goed kan vergelijken.
Waardes: 90V en 98V
Dit is channelI met volume op max:
http://www.vernetamps.com/pics/erik/uitgangPIchI.jpg
Waardes: 92V en 100V
Nog steeds zie je hier de sterke rimpel op het signaal die ik inmiddels heb weten terug te voeren op de 500p cap over de 470k weerstand van channelI. Als ik die loshaal is het weg. Slechte cap of is dit zoals het hoort? Of het voor het gehoor ook beter is kan ik nu niet meer testen. Morgenochtend weer.
Met in de PI een ecc82 ziet het er zo uit, nauwelijks clipping dus en waardes van 48V en 60V.
http://www.vernetamps.com/pics/erik/pimetecc82.jpg
Nou ben ik het ff helemaal zat, ik ga 24 kijken :D
Tot later.
Voor wat betreft de waardes van het signaal _voor_ de PI (ja en dan stop ik echt ff :D )
Die lopen gelijk op voor chI en chII.
Enige uitschieter is het signaal uit V2 dat de toonregeling ingaat dus, dat is voor chI 38V en voor chII 30V.
Vreemd genoeg is het na de toonregeling (dus op de ingang van de PI) weer gelijk: 10V
[offtopic]Citaat:
Goed idee, ik ben net klaar :D
Met een maat van me gaan we tellen hoe vaak Jack "DROP THE WEAPON" schreeuwt in een aflevering... zal nog best hoog zijn volgens ons.
[/offtopic]
Mathe, dan praatje dus hier over een kathode volger............?
M'n neg spanning zal altijd proberen zichzelf in stand te houden. Help ik 'm hierdoor niet een beetje? (inbreuk in hoog is bekend)
Yup, ik heb een hele PLC vandaag achter de kiezen t.b. v. hoogspanningsstation communicatie.
Rustig aan allemaal
Choc
Nee geen kathodevolger. Waaraan refereer je precies?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chocorookie
Nee, som van de spanningen (negatieve voorspanning en effektieve spanning van het signaal) mag niet positief worden, anders gaat er roosterstroom lopen. Negatieve roosterspanning zal er altijd zijn.Citaat:
Waar werk je dan?Citaat:
Marc
Jongens, jullie drijven af :)
We waren mij toch aan het helpen :D
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Nou dan zal je in aflevering 13 niet ver komen :) seizoen 5 heb ik het dan over.
Tnx mathe, weer wat geleerd,
op den duur spreken de dingen elkander tegen wat je bedenkt wat er aan de hand kan zijn en de werkelijkheid.
Clippen is het probleem bij verhoogde volume.
Op dit moment blaas ik een opgevoerde JMT800 met kickstarter van het podium af qua distortion:) (in standje 7)
haha, ruw maar waar,
maar dis franc's topic dus ik hou er over op.
In het begin in 'previously on 24' heeft hij het wel 1 keer gezegd :D.Citaat:
The saga continues...
Even wat gecombineerde luister en meetgegevens.
Of ik snap het niet meer, of ik zoek op de verkeerde plek.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het volume getemperd door de 2x 100k biassplitters te vervangen door een serie van 75k - 25k - 25k - 75k.
Dus 75k aan de koppelcaps, 25k vanaf de negatieve biasfeed en dan de roosters van de eindbuizen tussen 25k en 75k in. Een alternatieve MV dus.
Biasspanning is -38V zoals altijd.
Zojuist luistertest met een ECC82 in de PI en de 500p cap los (heb ik die strikt gezien wel nodig - of is mijn bright channel dan geen bright channel meer?).
Dan klinkt helemaal niet verkeerd! Geen schor geluid, lekkere crunch en met TS prima geluiden.
De ECC83 er weer in, verder niets veranderd, geluid is knudde. Schor en letterlijk alsof de amp zich verslikt.
Scope erop om te zien wat het signaal doet terwijl ik speel.
Natuurlijk geen mooie sinus, maar een dikke band van herrie, maar met duidelijke grenzen. Uitgerekend: 18V t-t.
Zowel met de ECC82 als met de ECC83.....??
Dus: het schorre geluid wordt volgens mij niet veroorzaakt doordat de roosters positief worden!
Ik snap wel dat dit _ook_ gebeurt op vol volume met een ECC83 als het signaal 100V t-t wordt, maar blijkbaar gaat het al ergens anders fout?? Want het signaal wordt momenteel echt niet hoger dan die 18V.
En toen had ik dus even sterke koffie nodig.....
Ik ben nu dus -mede op aanraden van Nik- het hele PI gedeelte aan het doorspitten...
Alle componentwaarden zijn goed.
Nu probeer ik vast te stellen of het hele feedbackgedeelte wel (goed) werkt.
Dus vraagje: als ik het signaal dat de PI ingaat (de poot met de .022 cap) vergelijk met het signaal uit de feedback lus (de poot met de .1 cap) dan moeten die toch uit fase zijn?
Moet ik daar iets voor los halen? Nee toch?
Ik vraag het omdat, wat ik ook doe, het signaal niet in tegenfase is :???:
Heb de standaard 100k en 43k weerstand geprobeerd.
De primaire zijdes van de OT omgedraaid... Ik word gek.
Ik weet dat ik niet mag gaan gokken van Nico :sssh: maar begint alles er niet op te wijzen dat er iets in de feedbacklus helemaal niet goed gaat?
En dat de versterker redelijk klinkt met een 12AU7 omdat het signaal toch al lager is?
Wat is hier in Godsnaam aan de hand ...
Jij mag doen wat je wilt. Jouw keuze. Jouw versterker:D :D :D :D
Ja Nico, hee, hier heb ik niet veel aan he :D
Ben je het een klein beetje met mij eens? Zo'n gekke aanname is het toch niet?
('t Is trouwens niet mijn versterker ;) )
als het het feedback circuit zou zijn geweest, dan had het probleem zich toch niet mogen voordoen terwijl je hem had ontkoppeld???
als je echt desperate bent kun je ook de hele PI er opnieuw in solderen...
edit: ik bedenk me niet iets.... ik moet toegeven dat het heeeel erg vergezocht is, maar zou er iets aan de hand kunnen zijn met de gloeispanning van je pi buisje, bijvoorbeeld dat pin 4 of 5 niet allebei goed zijn aangesloten waardoor de filamenten niet genoeg warm worden.... €.02
Dat lig eraan, wie weet hoe een plexi klinkt als de NFB los ligt?
Ik weet dat je loshalen kunt gebruiken als test op positieve of negatieve feedback, maar of het geluid ook om aan te horen moet zijn is een tweede natuurlijk...
Ik vind het gewoon raar dat het verschil met en zonder NFB nagenoeg geen effect heeft op het geluid.
En desperate is een groot woord hoor, maar ik begin het ding laaaangzaam zat te worden :D
Ik ga die buisvoet checken..
dat is inderdaad raar, ik heb het een en ander geexperimenteerd met NFB, maar op één of andere manier vind ik het zonder in alles wat ik heb gebouwd tot nu toe nog het lekkerst, bij koch amps zet ik de damping ook altijd op het laagst...Citaat:
Ik heb dit:
(gepikt van de thread van NK3)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
even gedaan vanochtend voor ik naar mijn werk ging (hoe bedoel je 'obsessed' :D)
En kwam op het volgende uit:
ene helft (V4 en V5) was 27.2 ohm, de spanning -2V (lager dan de CT dus) wat resulteert in 36.8mA per buis met een plaatspanninig van 445 is dat 16W.
de andere helft (V6 en V7) was 29.5 ohm, de spanning -2V wat resulteert in 33.9mA en dus 15W per buis.
Een beetje laag, lager dan met mijn biasmetertje (kathodeR van 1ohm) dus zie je maar hoe onnauwkerugi dat nog is.
Ik zou nu heel graag het uitgangssignaal willen bekijken, maar ik wacht nog op mijn dummy load ;)
Hij is altijd lager dan de kathode bias. Daar zit ook nog de stroom van de G2 bij. Doordat je maar 2V (zonder decimalen) klopt het verschil wel. Nico
Ja het moest ff snel, ik zal vanavond de MM ff een paar tandjes lager zetten.
Maar geen hele rare waardes hier dus? Daar ging het me ff om en dat ik voortaan op deze manier bias.
Ik heb 'm nagenoeg weg( de drek).
Wat een gepuzzel.
Heb alle range van KoppelC's gehad en ben op 0,1uF (toch weer blijven steken.
Tegelijkertijd met de biasfeed weerstand aan het kukkelen gegaan, ben heel lang op 100k(marshall stand.) blijven zitten---> 6/7 werd 8 + bass 7 waarin ie ging klippen.
Vaak zitten luisteren. Bias steeds iets kouder.
Nu op 84K stand 9Vol, 9,Mid, 9, treb + nieuw gebiased. Net, dus net nog iets drek bij heel harde aanslag(klap conus1/8 sec)zakking en dan weer vollidige tone op volume(hier zakt de spanning weer in elkander).
Ik ben nu een beetje bang dat ik de Fender tone een beetje aan het ben kwijtraken. B+ nu op 395V ---> 65V off normal.
Nog ff doortweaken + morgen in het bezit van een scope(investering) + tonefiets.
Dagje is weer een beetje beter.
Trouwens jongens, news op netspanning gebied, binnenkort gaat de netspanning naar 240VAC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
In Den Haag hebben we reeds enkele trafos op 25-/10kV 6% opgeschroefd als pilot.
Resulterende in 10.7kV lijn was 10.2kV, 338V AC uit het stopcontact.
Choc
PS Franc, nieuws?
Voor mensen met een lage B+ is dit een beetje een uitkomst,
Vanavond gaat de amp even op volle toeren met een ECC82.
Begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het probleem eerder in de preamp zit dan de poweramp.
Heb hem net gebiased met de methode als hierboven.
Neem mijn eigen 100W amp mee naar huis vanavond en ga dan even testen met mijn preamp aan de plexi poweramp en andersom in de hoop te ontdekken waar het fout gaat.
Toppie Franc, wat ik net beschreven had is een grove aanpassing.
Het fijn tweaken moet ook nog gebeuren.
Iedergeval al in de goede richting + morgen een eigen scoop, dan kan ik een gericht zoeken. Tis een 20mHz-er, maar we zoeken hopelijk niet in de HF kant.
De pre-amp heeft bij mij dan ook eens de aandacht.
Heb gister eens veel over eindtrappen gelezen ( mathe strafde mij af, goede leerschool) , je gridstopper kan je wel gaan verhogen-/ verlagen om HF weg te krijgen(oppassen m.b.t. tube uiterste)
Nog iets Franc, tis een paardemiddel, maar ik las ook dat sommige bouwers een 47pF direct na de fasedraaier zetten om enige rommel weg te halen(pin 1en 6).
36Watter is hiervan een goed voorbeeld....
Choc
Oja, ik lees-/praat vanavond weer eens lekker met je mee als je online je verslag gaat doen.
Choc
Ehmmm ehhhhhm, ik heb echt gezocht hoor, maar het ontgaat mij welk schema we hier over lezen.
Deze heb ik gevonden, waar? Dat staat in de link. :)
http://www.schematicheaven.com/marsh...100w_1959t.pdf
Sorry mensen, vandaag ff verder geen ontwikkelingen: bandrep.
Plexi klinkt nog steeds niet zoals het moet. Hopelijk geeft de test met de combi met mijn eigen amp wat meer houvast.
volgens mij valt dat wel mee hoe paardachtig dat middel is, die condensator heb ik al in heel veel schema's zien zitten...Citaat:
Zit ook in de plexi al standaard.
om de oscillaties tegen te gaanCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
Net dus weer aan het testen geweest met mijn eigen 100Watter ernaast.
Preamp van de plexi aangesloten op de poweramp van mijn 100Watter.
Dus signaal bij de loper van de Treble gepakt en aan de PI van mijn amp gevoerd.
Prima geluid op alle mogelijke volumes. Duidelijk veel en veel beter dan wat er uit de plexi komt.
Conclusie is dan toch wel dat de preamp van de plexi goed moet zijn.
Mijn poweramp is hetzelfde ontwerp en dezelfde waardes als de plexi, al heeft mijn amp iets meer op de platen (451V tegen 440V) en staat iets kouder met -41V op de roosters.
De uitgang van de PI van mijn amp, aangestuurd door de plexi preamp is zelfs 140V. Geen probleem voor mijn poweramp dus.
Omgekeerd overigens, dus mijn preamp aan de plexi poweramp, geeft een vergelijkbaar schor geluid, zij het met wat meer ruis en wat leek op een oscillatie, maar dat mag 'de pret' niet drukken.
Ik ben er toch van overtuigd dat het in het stuk PI t/m speakerout fout moet zitten bij de plexi.
Ik heb zelfs nog de buizen omgewisseld, maar dat maakte geen verschil.
We tobben verder.
Is die OT wel in orde?
Je had het in het begin over een goedkopere set trafo's.
Misschien is de kwaliteit wel het geluid dat je hoort.
Absoluut zeker weten doe ik dat niet natuurlijk... Zou ik eigenlijk de OTs moeten omwisselen (dat is een heeele hoop werk).
Goedkoper wel, maar de kwaliteit is er niet minder om hoor. Ceriatone word toch wel wereldwijd geroemd en het zijn geen trafootjes die hij op zijn zolderkamertje zit te wikkelen...
Tja,
- Preamp in orde, getest op andere versterker.
- Eindbuizen omgewisseld, neem aan met andere set die zeker goed is.
- Schema meedere malen doorlopen en klopt.
Met je laatste test heb je duidelijk gehoord dat de fout in de eindtrap zit.
Dan hou je niet veel meer over om te zoeken.
Zakt je voedingsspanning niet ineen als het probleem zich voordoet?
Ik kan nu lekker vergelijken (sorry Nico ;) ) met mijn eigen amp en zie ook wel grote verschillen op de output.
Bij mijn eigen amp is dat een sinus die pas als het volume erg hoog wordt gaat clippen.
Bij de plexi zie ik slechts piekjes in een signaal...
Zelfde input, allebei 8ohm in dezelfde speaker, max volume, MV ook max...
Ik zie de anodespanning van 439 inzakken naar 376V als ik het volume omhoogdraai.
De spanning op de CT gaat dan van 442V naar 387V, dus een verschil van 11 V wat betekent dat mijn anodestroom per buis 177 mA wordt?
In rust is deze 37.4mA
Is dit ook het geval bij je eigen versterker?
Bij mijn amp gaat het spanningsverschil tussen ene zijde OT en CT naar 3V dus 80mA.
Ik had een kommaatje verkeerd hierboven, de stroom stijgt dus naar 177mA per buis.
Lijkt mij dat daar dus iets niet klopt.
Misschien kun je de voeding van je andere versterker gebruiken
om deze te voeden?
Het signaal op de anodes lijkt ook HELEMAAL NERGENS naar...
Bij mijn 2 mooie sinussen in tegenfase.
Bij plexi: rommel, een soort maanlandschap. Ik kan niet eens ontdekken of ze in of uit fase zijn...
Okee, wie vertelt het me: trafo's kaduuk??