Hallo Allemaal,
Bedankt voor het compliment Robert,
vandaag de lijmklemmen eraf gehaald, en het resultaat zie je hieronder op de foto, nu nog wat bijwerken.... .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...stock%2018.jpg
groetjes Charlotte.
Printable View
Hallo Allemaal,
Bedankt voor het compliment Robert,
vandaag de lijmklemmen eraf gehaald, en het resultaat zie je hieronder op de foto, nu nog wat bijwerken.... .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...stock%2018.jpg
groetjes Charlotte.
Ziet er echt verekt goed uit :o
Echte Gibson Headstock!!zeer gaaf!!
Zag op je site dat je ook zelf de inlay hebt gemaakt op die Yamaha.Ziet er onwijs cool uit...zelf wil ik ook keer andere inlays erin hebben maar zelf doen lukt me echt niet...dat gemiereneuk enzo..helemaal geen gedult voor hehe :-D
vooral wat je gedaan hebt met die binding om t headstock, supermooi. ook dat schrapen, wat een kloteklus is dat zeg! maar wel heel mooi gedaan.
btw: hoe heb je het pallisander zo zwart gekregen? op de ene foto is t heel mooi bruinig, op een ander haast zwart. of is dat de belichting?
Hey Orpheo, : :P
Bedankt voor 't compliment, was idd een behoorlijke klus om het mooi op dezelfde hoogte te krijgen als het pallisander fineer, maar het resultaat heb je gezien.
De toets ga ik trouwens ook van binding voorzien, maar dat is recht toe recht aan werk, is iets makkelijker.
Het pallisander is trouwens heel donkerbruin, tegen het zwarte aan, hangt echter van de foto af of het een close-up is, of een totaal plaatje,dit schijnt de kleur op de foto te beïnvloeden.
T.a.v. Robert, idd om de inlay te plaatsen is wel wat geduld voor nodig, maar de voldoening is dan ook groot als het klaar is, iedere dag geniet ik er nog van als ik mijn Yamaha aanschouw, en bespeel.
Zoals je wellicht gezien hebt, ga ik op de Les Paul ook weer een mooie (vindt ik zelf tenminste,de meningen zijn verdeeld, maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak) inlay plaatsen.
groetjes Charlotte :wink:
Bedankt voor 't compliment, was idd een behoorlijke klus om het mooi op dezelfde hoogte te krijgen als het pallisander fineer, maar het resultaat heb je gezien.
De toets ga ik trouwens ook van binding voorzien, maar dat is recht toe recht aan werk, is iets makkelijker.
Het pallisander is trouwens heel donkerbruin, tegen het zwarte aan, hangt echter van de foto af of het een close-up is, of een totaal plaatje,dit schijnt de kleur op de foto te beïnvloeden.
T.a.v. Robert, idd om de inlay te plaatsen is wel wat geduld voor nodig, maar de voldoening is dan ook groot als het klaar is, iedere dag geniet ik er nog van als ik mijn Yamaha aanschouw, en bespeel.
Zoals je wellicht gezien hebt, ga ik op de Les Paul ook weer een mooie (vindt ik zelf tenminste,de meningen zijn verdeeld, maar dat is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak) inlay plaatsen.
Hallo Luitjes, :razz:
Headstock is nu afgewerkt, en de gaten voor de mechanieken geboord.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...stock%2023.jpg
Volgende stap wordt de toets.
groetjes Charlotte . :wink:
:o respect!
(geen Sperzels?...)
Hoi John, dankje wel. :razz:
Nee, geen sperzels, maar Schallers, ga verder een locknut van Schaller monteren in combinatie met een fine-tune tail, ook van Schaller.
De combinatie fine-tune met lock nut heb ik ook op m'n andere gitaren zitten, en bevalt me prima, vandaar deze keus, let wel, er komt geen tremolo op .
greetz Charlotte .
:wink:
ideaaaaal, een les paul die niet ontstemt :D, mijn oude studio deed dat bij het leven en heeft daarom ook het veld moeten ruimen.
mooi plaatje trouwens, met die binding, zou me niets verbazen als die plank beter er uit gaat zien dan de gemiddelde gibson en miss ook wel beter klinken!
Harrald
je hebt zo ontiegelijk veel gereetschap tot je beschikking, tis echt niet normaal meer =]
:seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JvD.
schallers of sperzels zijn imo uit den boze op les pauls!!! tis Grovers of Klusons! en locking nuts zuiiiiigen tone als de ziekte. echt een ramp. en helemaal (overbodig) als je geen floyd hebt. mijn LP (van 30 jaar oud met 30 jaar ouwe tuners en met originele nut nog...) blijft een week lang gestemd, ondanks mijn gehak en gebeuk.
een lp blijft imo t best gestemd van alle gitaren die er zijn eigenlijk. dus een locking nut is gewoon zonde. vind ik dan.
schallers of sperzels zijn imo uit den boze op les pauls!!! tis Grovers of Klusons! en locking nuts zuiiiiigen tone als de ziekte. echt een ramp. en helemaal (overbodig) als je geen floyd hebt. mijn LP (van 30 jaar oud met 30 jaar ouwe tuners en met originele nut nog...) blijft een week lang gestemd, ondanks mijn gehak en gebeuk.
een lp blijft imo t best gestemd van alle gitaren die er zijn eigenlijk. dus een locking nut is gewoon zonde. vind ik dan.
de klussons op een gibson worden door schaller gemaakt dus ik zou dat niet zo scherp stellen :D
maar inderdaad een locking nut is vrij overbodig op een lp, ik heb op mijn heritage les paul een schaller staart stuk met fine stemmers en dat ding veranderd het geluid van mijn lp behoorlijk (met name akoustisch), ik heb op een andere les paul een aluminium staart stuk en dat klinkt toch authentieker (is wat minder massa dan het messing staart stuk van schaller)
wat ik ook met " schaller" bedoel is niet zozeer het merk, als wel die diecast dingen, of beter gezegd; tuners zonder dat plastieken draaiknoppie. op een les paul waar geen dekkende kleur opzit MOET imo zo'n tuner op...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Hallo Luitjes,
Ja,ja,ja ja, gelukkig dat we niet allemaal hetzelfde mooi vinden. :lol:
Zoals ik al eerder vertelde wil ik gewoon een les Paul model maken, met wat ik zelf mooi vindt, echter geen exacte kopie van deze of die, vandaar het gebruik van afwijkende dingen op de gitaar.
Heb intussen toch nog een wijziging aan het ontwerp van de inlay aangebracht, op de body,zie onderstaande foto.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...d%20totaal.jpg
Ga komende weken een soort verstekbak met indexering maken voor het maken van de zaagsneden voor de fretten.
Als ik foto's hiervan heb laat ik het hier wel weten.
uit design perspectief vind ik mooier wanneer die bloem misschien in de hoek zit. Linkerhoek wanneer je de gitaar frontaal voor je hebt, met de kop naar boven wijst. Denk ik, misschien een photshop ?
Misschien is dit wel mooier...
hmm nu twijfel ik toch :)
tis die vijfde knop die hm vreemd maakt... komt die er bij jou ook op?
voor piezo? dan zou ik eerder voor een push pull systeem of een algemene tone of volume knop. verder ziet je werk er erg netjes uit.
Hallo luitjes , :P
Idd inleg ligt niet niet vast , ga het eerst uitprinten , en dan "life"op de gitaar leggen , en kijken hoe het staat, maar dat is pas later ... .
Ondertussen afgelopen week het hout voor de toets enigzins op maat gemaakt, en gevlakt.
Verder ben ik begonnen met de verstekbak te maken om de slots voor de fretten te kunnen zagen.
:roll: Hieronder de foto van de fretzaag , het zaagblad heb ik gekocht, houder zelf gemaakt ,dit om het passend te maken voor de verstekbak.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...20zaag%203.jpg
ziet er echt al mooi uit!!! erg knap werk!
Wat die knoppen betreft zou ik me persoonlijk niet teveel aan de Gibson layout houden. Mss kun je wat inspiratie op doen bij basgitaren met actieve eq. Die weten dat naar mijn mening toch vaak smaakvol op die body te plakken.
Mooie bloem trouwens! (nu nog een gietertje erbij).
Hoi Jeroen,
Dank je voor het compliment. :razz:
Was ook niet van plan om van origineel Gibson uit te gaan.
Ga met aankleden van het geheel gewoon mijn eigen weg.
Dan is ie straks ook helemaal naar mijn eigen wensen... .
hmm nog wat gedaan?
Yeah dude, i've been busy.... :lol:
Hallo luitjes ,
Afgelopen week druk bezig geweest met het bouwen van een soort verstekbak om de fretslots in te kunnen zagen.
Hierbij krijgt de bak een verschuifbare bodem, en een indexlat, die de fretposities aangeeft, ongeveer hetzelfde idee wat je bij verschillende shops kunt kopen voor 150 eurie's. :oops:
Het grootste probleem hierbij was om de index lat nauwkeurig te kunnen maken, heb 3 pogingen gedaan om het dmv digitale aflezing op een boor/freesmachine te maken, bleek uiteindelijk toch te veel afwijking te geven. :cry:
Doordat ik van iemand een toets over kon nemen voor niet al te duur, kan ik deze gebruiken als referentie om de indexlat te gaan maken. :wink:
Heb de bak klaar, ga morgen de indexlat inzagen.hieronder een foto van de bak.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...20zaag%209.jpg
En als de index lat klaar is kan ik mijn Rio pallisander toets gaan voorzien van fretslots.
groetjes Charlotte :P
damn wat inventief. ik zou daar echt niet op zijn gekomen... keep up the good work!
eh charlotte ik zie dat je inventor voor je bouwtekingen gebruikt..
je hebt een pm van mij gekregne als het goed is
Hallo luitjes,
Vandaag begonnen met het inzagen van de index lat, had weinig tijd, en kon hem helaas niet geheel af maken, maar hieronder even een impressie van het verhaal.... .
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...0zaag%2010.jpghttp://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...0zaag%2011.jpg
groetjes Charlotte .
Hallo Allemaal, :razz:
Het zagen van de toets is begonnen , helaas nog niet helemaal af kunnen maken , maar het begin is er , zie de foto's ; :P
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%205.jpg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%207.jpg
later verder....
Ik ben echt aan het twijfelen wat zelfbouw betreft :P Ik ben linkshandig en ik zie zoveel mooie gitaren die ik graag in mijn bezit zou willen hebben, maar dan moet je het telleurstellende bericht van fabrikant/importeur ontvangen dat deze niet leverbaar zijn/gemaakt worden. Een andere oplossing lijkt mij dan het zelf maken van een gitaar :P Ik ken alleen niemand met dergelijke ervaring en apparatuur. Ik ben zelf helemaal weg van de body afwerking en headstock van de Dean Hardtail serie. Misschien als ik het geld en de tijd heb dat ik serieus kan gaan overwegen om een gitaar in elkaar te zetten.
En weer ontopic. Is het nou niet ontzettend moeilijk en veel meetwerk om zo'n hals in elkaar te zetten? Hoe ga je de headstock aan de hals vastmaken?
Verder ziet hij er al uit als een echte gitaar :P:P Hulde :)
Volgens my heeft die headstock de hals nooit verlaten hoor.....
Idd, ik heb ff zitten denk wat de meest logische manier is om een hals te maken :) Ik begin de theoretische opbouw van de gitaar al wat meer te begrijpen :P
Hallo allen,
Ben heel druk geweest afgelopen week, helaas niet met gitaar bouwen, maar dat gaat weldra weer verder.
T.a.v. X-rated , zoals franc al opmerkte, de headstock zit al aan de hals vast, want de hals en headstock zijn uit 1 en hetzelfde stuk hout gemaakt.
Het meetwerk valt wel mee, echter wat heel belangrijk is , dat je heel precies werkt.
groetjes Charlotte .
Hallo allemaal , :razz:
heb weer wat tijd kunnen besteden aan de gitaar bouw. Ik heb de toets nu helemaal ingezaagd met fretslots , kan hier nu niet verder mee, omdat ik op de topkam en brug moet wachten voor het bepalen van de toets breedte.hieronder een foto van de 2 toetsen naast elkaar. :wink:
De bovenste is mijn eigengezaagde toets, de onderste de gekochte.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/toets%208.jpg
op mijn homepage heb ik ook nog meer foto's van de verstekbak geplaatst op de gereedschaps pagina .
groetjes Charlotte . :P
Echt vette site heb je hoor. Je werkt echt heel netjes en lijkt wel helemaal niets aan het toeval over te laten.
En wat uniek is is dat je je eigen gereedschap maakt. Die verstekbak bijvoorbeeld, diep respect. Misschien moet je die dingen gaan bouwen en verkopen? ik denk dat je al veel fans hebt. Mij in ieder geval! :razz:
Hey Dirk ,dank je wel :lol:
Idd laat ik zo weinig mogelijk aan het toeval over, om eventuele kleine afwijkingen, hoe klein dan ook , klein te houden, dwz als je van het begin af aan al niet netjes en nauwkeurig werkt, een afwijking groter kan uitpakken.
Tja, en het gereedschap...ik ben tenslotte nederlander hé, dus wil ik voor bepaalde dingen niet te veel geld uitgeven, als je het zelf kunt maken. :lol:
Zo'n verstekbak is wel te koop bij buitenlandse bedrijven, echter dan praat je al gauw over 150 eurie's en dan het verzenden er nog bij. :(
Tja , en het bouwen en verkopen, dan blijft de gitaarbouw ook op een laag pitje staan, en ik kan niet onbeperkt gebruik maken van de grote freesmachine die je op de foto's ziet,en wat moet je er uiteindelijk voor vragen ? ,je bent er toch een tijdje druk mee om er 1 te bouwen.
Nouja, zo duur zijn ze ook weer niet. Als je het zelf kan, ga vooral je gang, maar ik ben wel blij met de uitgave van 100 dollar (65 voor de verstekbak, en 40 voor een stainless steel fret scale template zodat ik niet hoef na te denken over waar de volgende fret moet zitten). Met invoerrechten+verzendkosten misschien 120 euro, totaal. Die heb ik er nu allang uit, vergeleken met het kopen van pre-slotted toetsen..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door charlotte
Hallo allemaal,
Weer even bezig geweest, nog steeds geen brug en topkam binnen, dus de nekwerkzaamheden liggen verder even stil. :-?
Ben nu nog wat bezig geweest met de body verder schuren, en de gaten voor de strapholders te boren.Ook de uitsparing voor de toggle switch verder aangepast, had er inmiddels 1 op de kop getikt, en paste niet helemaal lekker, nu wel dus. :lol:
Verder een dubbele jackplate gemaakt, k'weet niet of ze te koop zijn, maar dat boeit nu ook niet meer, de eigen gefabriceerde is reeds klaar.
zie de foto hieronder . meer foto's hiervan op de hardware/elektronica pagina op m'n site:
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...20paul%20inleg
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mij...kplate%205.jpg
heel mooi die jackuitgang
hoe polijst je zoiets ?
commandant en zon schuurborstelronddraaiding denk ik?
8-) ! Ik ben benieuwd hoe je gitaar eruit zal zien wanneer hij klaar is. Wat voor finish ga je 'm geven?