Da's toch een Alembic? Dat backstrapping zonder volute, dat heeft toch echt wel iets. Moet het een dezer dagen toch echt even proberen!
Printable View
Da's toch een Alembic? Dat backstrapping zonder volute, dat heeft toch echt wel iets. Moet het een dezer dagen toch echt even proberen!
Thanx en yep, een 1983 Alembic Spoiler.
Op www.fcbass.com staan meer foto's + foto's van hoe ze er voor de refinish uitzag.
Teaser:
http://alembic.com/club/messages/411/29847.jpg
Okee, ik heb het een en ander wel begrepen, maar toch ook weer niet (ik snap het wel maar begrijp het niet ;))
Ik wil mijn oude Aria helemaal onderhanden nemen, daar hoort een nieuw "jasje" ook bij. Ik ben van plan te schuren, of is over de huidige lak heen verven ook mogelijk??
(hier komt mijn eigenlijke vraag):
Ik wil hem niet een egale kleur geven, maar er een soort schilderij van maken, ik ben er alleen nog niet uit of ik er een soort Pop-art van wil maken, of een soort mondriaan.
- Is dit met acryl verf mogelijk? (met verf en kwast zeg maar), of kun je hier beter een andere verf voor gebruiken?
- Wat voor onderlaag is het beste (na het sealen)? of kun je meteen met verven beginnen?
- Waar kan ik het mee aflakken? (gewoon blanke acryl in een spuitbus??)
Het zal dus waarschijnlijk niet mogelijk zijn om een aantal keer of over hetzelfde precies heen te verven. Vandaar mijn vragen eigenlijk. Zou ik het voldoende dekkend krijgen??
Ik ben ook een beetje bang dat als mijn "meesterwerk" erop zit, en ik ga schuren dat ik de helft ervanaf schuur en nooit meer in orde krijg.
Oja: verf je gewoon over de schroefgaatjes heen, of stop je er iets in, zodat het niet vol verf loopt?
Groetjes en alvast bedankt,
Anthony
daar kun je acryl uit een tube voor gebruiken, nadeel is wel dat je (net als bij olieverf) wel enig relief in je tekening krijgt. wil je dit niet dan kun je het best acryl voor airbrush gebruiken, dit is dunner en redelijk dekkend (iets minder dan acryl uit een tube maar goed genoeg om mee te schilderen)
ik zou de bestaande laag alleen opschuren (eventuele gaatjes dicht plamuren) daarna een gesso laag opbrengen met een sponsje (met een sponsje kun je die gesso heel dun en strak opbrengen, beter dan met een kwast)
aflakken kan met acryl of cellulose, beide zullen niet chemisch reageren met jouw schilderwerk
alle vermelde materialen kun je bij een (kunst) schilderswinkel kopen
de zwarte achtergrond op deze gitaar is zwarte gesso, de gebruikte verf acryl voor airbrush
http://www.pixum.nl/members/freddons...4918be4e8a69ff
Hoi,
Na ongeveer een half jaar krijg ik allemaal barsten in mijn lak(alleen op het bovenblad) ze komen van diep want als je erover wrijft voel je ze niet.Ik heb mijn gitaar gespoten met celluloselak van ceta-bever en heb toch naar ik meen de juiste procedure toegepast.Ik bedoel , ik heb dunne lagen gezet... een dag gewacht tussen de lagen...en een viertal weken laten uitharden.Ook heb ik het gevoel dat de lak niet echt uithard want als ik met mijn vingernagel op de lak druk blijft er een afdruk achter... na nu toch een half jaar??? Wat is hier verkeerd gegaan???
ps.. Ook is de gitaarhals aangetast door de gitaarstandaard...maar hier heb ik over gelezen.
Groetjes Jos.
Misschien vocht vanuit het hout. Wellicht was het hout nog niet goed droog toen je 'm spoot.
Dit ook nog !!!!!
Hetgeen ik nog erbij wil vermelden en wat toch niet onbelangrijk is,is het volgende.....de barsten zijn op een nacht tijd verschenen na een avondje jammen bij een vriend van me .... de dag erna deed ik de koffer open,, heel het bovenblad vol met barsten ...ze lopen ongeveer met de draad mee en staan zo een drietal cm van elkaar.
Als het zo is dat het hout nog niet droog genoeg was(maar twijfel toch hieraan)wat kan ik dan verder nog hieraan doen ?
Jos.
Dan is het hout gaan werken..
Kaalschuren... en opnieuw? of goed laten drogen...
klinkt inderdaad of het hout is gaan werken, dan wel dat de gitaar een sterke temperatuurswisseling heeft ondergaan (bijvoorbeeld van een warme kamer in de (hele) koude buitenlucht)
er zijn oplossingen voor maar als je hout inderdaad nog flink werkt zijn dit waarschijnlijk wel tijdelijke oplossingen; bijvoorbeeld sterk verdunde cellulose dan wel pure thinner over de lak spuiten, hierdoor smelt de lak en smelten de barsten weer aan elkaar (daarna weer schuren en polijsten), je kunt ook proberen met een doek de thinner in te wrijven in de lak, echter de lak lost wel op en als je dit te fanatiek doet verwijder je de complete lak dus wees daar voorzichtig mee
OK....dan zal het hout zijn gaan werken.Maar hoe komt het dan dat de lak niet echt goed doorgehard is ?? Op de bus stond nochthans ook vermeld dat deze lak ook kon gebruikt worden op parket.....nouw,, ik zie de afdrukken van mijn schoenen al staan!!!!!
Jos.
Heb je wel onder de goeie condities gelakt? Dus bij een goei temp etc. ?
Het kan zijn dat je de lak te snel, te dik hebt opgebracht, hierdoor seal je lagen die nog niet goed uitgehard zijn en sluit je eigenlijk de oplosmiddelenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josse
in de lak op
Bedankt voor jullie advies !!
Het zal allemaal nu wel goe komen.
Jos.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Weet iemand waar dit spul(golden sand van magic colour) danwel in een webshop danwel ergens in fryslan te koop is?
(het geel van clou is idd TE GEEL)
JJ
kijk anders voor Schmincke Golden Ochre
hier te koop
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
bedankt voor deze tip.Heb het gelijk besteld,ben benieuwd...,
JJ
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Fred,
vandaag dat spul ontvangen.Lijkt op het 1e gezicht redelijk donker.Zal eens wat proberen op wat afvalhout met een doekje erop wrijven,
JJ
wat je anders kunt doen is een drupje wit acryl nemen om te mengen en hier kun je gewoon een tube wit acryl voor nemen te koop bij de meest verfhandels en hobby winkels
die smincke kleuren zijn nogal sterk en door te mengen met gewoon wit kun je de verf flink aanlengen en iets lichter in kleur mengen
Voor een re finish wil een ash body in see trough lake placid blue af werken alla deze, maar dan zonder relic, dat komt vanzelf wel:
http://www.haarguitars.nl/test/Merke...202%20hans.jpg
Welke lakken zou ik in hoeveel lagen moeten gebruiken om dit voor elkaar te krijgen?
uiteindelijk doel:
De finish mag er wat aged uit zien, iets vergeeld bij de bindingen icm een off-white pick guard. Dus voor het aflakken hoeft het niet volledig heldere lak te zijn, ook geen hoogglans dus
Hij mag van mij vrij snel slijten in z'n lak voor een natuurlijke relic over een jaar of tig. Beetje zoals de faded gibsons.
iemand tips?
acryl van motip (autolak) slijt het snelst dus dat zou wel geschikt zijn
voor het blauw zou ik transparant blue van hansa gebruiken dat is een acryl op waterbasis die semi transparant is (eigenlijk voor airbrush)en die je met een sponsje zou kunnen opbrengen indien je geen spuitinstallatie hebt
de kleur kun je dan mengen met andere acryl verf als hij te licht of te donker is
Motip is goed verkrijgbaar heb ik begrepen bij Auto (hobby) zaken? Dan zo min mogelijk lagen neem ik aan?
Ik heb inderdaad geen spuit installatie dus dus die spons tip ga ik zeker gebruiken. Gaat dit niet teveel van die 3d (quilt/flame achtige) structuren naar voren brengen, als bij stainen?
Het is een re finish van een donkere burst dus moet ik voor een mooie see-trough sowieso tot op het kale hout schuren.
Is het verstandig dan eerst een sealer te gebruiken, of, ivm de transparante kleur, juist niet?
Bedankt, Beer
een quilt achtige tekening krijg je alleen als je hout al quilted is dus daar hoef je niet bang voor te zijn, als je het blauw met de nerf mee in het hout aanbrengt moet je een mooie egale transparante kleur krijgen
4 a 5 laklagen moet voldoende zijn voor en snelle relic
ik zou geen sealer gebruiken omdat de kleur dan niet goed in het hout trekt en je kans loopt op een vlekkerige kleur als je niet met een spuit werkt
Top!
Bedankt voor je Info Fred.
Ik weet het, krassen geven je gitaar "karakter", maar ik heb mijn instrumenten liefst Maagdelijk Fris.
Verleden week met mijn Taka-werkpaard tegen een muur geschuurd en jawel : ik heb meermaals God aanroepen!
Met auto polish heb ik al de fijne krassen moeiteloos weggewreven : alleen deze bleven over(foto).
Vraag : hoe kan ik zien hoe ver ik mag schuren voor ik op hout zit ??
http://s243.photobucket.com/albums/f...nt=taka002.jpg
http://i243.photobucket.com/albums/f...ke/taka001.jpg
op een rond oppervlak is dat een beetje moeilijk in te schatten anders had ik schuren met een blokje aangeraden zodat je de gelijkmatig schuurt
als de krassen echt diep zijn is het misschien beter om deze op te vullen met de superlijm en daarna glad te schuren en polijsten (wel alles goed afplakken om de krassen heen en de lijm aan brengen met een tandenstoker of iets dergelijks)
Heyz,
De body van mijn zelfbouw esquire is wit met een handgeschilderde illustratie. Ondertussen is hij nu wel toe aan een beschermende lak. Het wit is een autolak en welke blanke hoogglanslak kan hier dus het beste bovenop? Hoe moet ik hiermee te werk gaan?
Cheers
het veiligst is een compatible autolak van acryl, ik heb daarbij het meest succes met Motip omdat dat een vrij stabiele lak is die niet snel slecht reageert
Ik heb mijn gitaar gelakt met een acryl spuitbus van Motip. Laagje kleur ziet er best goed uit eigenlijk. Nu zou ik het willen aflakken met wat clear coats. Ik heb hier lak staan van motip, maar het is geen acryl lak, het is alkyd lak. Ik heb ergens in het begin van de lak faq gelezen, dat alkyd niet over acryl mag... volgens mij heb ik het al wel eens gedaan.
Maar wat denken jullie: het er gewoon op wagen en de alkyde gebruiken of toch maar op zoek gaan naar de acryl lak? Wat kan er mogelijk gebeuren als ik de alkyd gebruik?
Sorry voor de wat warrige vraag ... ben aan het bekomen van een migraine-aanval.... Alvast bedankt!
ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, ik heb slechte ervaring met alkyd maar omdat het wel zelfde merk is zou het compatible moeten zijn, zou je het anders eerst in een cavity kunnen testen ?
Ik probeer het even op een stukje afvalhout... Ik moet zeggen dat ik ook een beter resultaat krijg met de acryl verf van Motip. In mijn geval, veel minder sinaasappelhuid.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
De kleurlaag laat ik nog een weekje uitharden voor ik verder ga.
Merci Fred!
verstandig, btw voor het testen op een stukje scrapwood zou ik zo snel mogelijk na de kleur laag de alkyd testen omdat als ze gaan reageren dat het snelst en meest zichtbaar doen als de kleur laag nog aan het uitharden is (btw niet na 10 minuten maar na een uur of 6 ;) )
weet iemand waar ik finishing oil of danish oil (of andere goed uithardende oliën) kan krijgen?
Baptist uit Arnhem. Rustin's Danish Oil.
Heb wat getest op resthout (hard ash) : blanke cellulose lak met borstel opgezet en de lak trekt mooi gelijk. nu, da's maar één laag dus dat zegt waarschijnlijk niets.
Is het mogelijk om met borstel een mooi gelakte hals en body te verkrijgen (cellulose dus). En zo ja, how to proceed?
Ik zie er wat tegenop om aan de slag te gaan met spuittoestanden (zal er in de toekomst wel van komen).
ja het kan wel maar het vergt (veel) meer schuurwerk tussen de lagen en ook moet je een langere droogtijd tussen de lagen in achte nemen omdat je de laklaag dikker opbrengt
thx fred.
Als ik borstel, moet ik dan tussen de lagen zelfde grid gebruiken als voor tussen spuitlaklagen of in twee of drie stappen grover en dan fijner?
barno
ik zou 400 grit gebruiken, dat haalt genoeg weg + ik zou proberen bij de laatste lagen iets meer thinner te gebruiken waardoor de lak mooi wegvloeit
thx fred, nog één vraagje: body is essen, ik heb een transparante synthetische porienvuller die ik er normaal eerst op zou zetten. Kan ik ook een met thinner verdunde celluloselaag gebruiken als filler of toch beter die porienvuller ?
verdunde cellulose als porienvuller? Nou, nee.
Gewoon de echte gebruiken. Vullen met lak kan, maar dan moet het juist ingedikt worden, en cellulose heeft heel erg de neiging om te krimpen, zodat je na verloop van tijd toch geen mooi vlak oppervlak meer hebt.
thx manitous van het lakgebeuren