Inderdaad, wanneer je zulke bekende muziek covert, moet het loep zuiver zijn. Verbaast me wel dat die Queen tribute als vals ervaren is, op tv waren ze super, valt dus live in het echt dus wel tegen.
Printable View
Inderdaad, wanneer je zulke bekende muziek covert, moet het loep zuiver zijn. Verbaast me wel dat die Queen tribute als vals ervaren is, op tv waren ze super, valt dus live in het echt dus wel tegen.
Coverbands vind ik niet per definitie erg. Wat ik zei, als er een eigen draai aan wordt gegeven kan ik het nog wel waarderen ook. Tributes vind ik wel een lastig genre.
Ah, inderdaad je hebt vals spelen in de zin van faken en vals spelen qua klank/noten… klopt was me ontgaan in jou post. Ligt aan mij…🙈
Ik vond het al zo vreemd dat die band vals zou klinken qua klank, want dat kon ik bijna niet geloven want ze klonken als een klok en terecht winnaar van dat programma😁
Spelen in een tributeband is inderdaad apart….. aan de ene kant heel tof om te doen maar creatief en artistiek ook beperkt natuurlijk. Het is zeker heel wat anders dan m’n funkjazz kwartet waar we alles aan elkaar vast improviseren…..
Toch is het wel een uitdaging om het origineel te ‘nailen’ als in zo exact mogelijk benaderen. Wij gaan daarin met onze live optredens niet zover dat we echt noot voor noot letterlijk alles naspelen. Dat doen A-Fever en Queen Must Go On volgens mij wel (of dat bijvoorbeeld ook geldt voor alle Brian May solo’s weet ik niet; heb nog geen volledige live optredens van ze gezien, haha).
Wat ik wel merk is dat het vreselijk veel speeldiscipline vergt en heel goed partijen onthouden (alleen de blazers mogen lezen op het podium omdat we een grote poel met invallers hebben). Dat heb ik voorheen in nog geen enkele band zo ervaren, ook niet in coverbands. Of toch wel een beetje in de Funparty’s Danceband waar ik eind 90ies/begin 00s in speelde. Daar werden ook alle songs letterlijk van de plaat nagespeeld met enkel een vrijere gitaar-feature in Santana’s She Not There waar ik dan uit m’n dak mocht gaan. Regelmatig kwamen er gasten na afloop naar me toe met het commentaar dat het een mooie gitaarsolo was, maar niet wat Santana op de plaat speelde….:. Tsja….
Ik vind covers eigenlijk alleen leuk wanneer een band er een eigen draai aan geeft, en daar zit voor mij echt heel erg veel ruimte; ander arrangement, ander ritme, andere key, 't mag allemaal van mij.
Zo letterlijk mogelijk kijk & luister ik liever naar het origineel.
Maar 't moet geen zwaktebod zijn, wel voortgekomen uit creativiteit...
Nou, ik heb dus gisteren Queen Must Go On gezien en gehoord.
Groot minpunt was het geluid, dat werd weer eens verzorgd door iemand zonder oren aan zijn / haar hoofd.
Veel bas en ongedefinieerd: Het intro van 'Another one bites the dust' was onherkenbaar totdat de gitarist het riffje dubbelde. De zang verzoop een beetje in de mix, de zanger kan goed uithalen, maar hij mag ook worden gehoord als hij dat niet doet. Gitaar klonk wel erg neuzig. Beetje modderige brij en da's jammer.
De band is ronduit goed. Tuurlijk is niet alles wat je hoort live zoals de koortjes, maar dat wisten we al. Wat de mannen wel zelf spelen is dikke prima. Opvallend vond ik dat de gitarist z'n Red Special zonder trem gebruikt.
Het was geen greatest hits show, ze deden ook wat minder bekend werk wat je dan ook aan het publiek merkte. Daarna werd iedereen weer even bij de les gehaald met een bekende klapper. Publiek was massaal op komen draven, ook van ver uit de regio en was ook opvallend 50+ ;)
Prima avond gehad en ik zou de band zo nog eens willen zien, maar dan wel met een goede afstelling van het geluid.
Ah leuk, ik zag ze in De pompstee in Roden. Geluid was daar gewoon goed, muv Love of my life. De piëzo 12 snarige feedbackte en klonk vrij beroerd. Zang was dikke prima. Binnenkort op een festival in Erica, dat is bijna mijn achtertuin. Als mijn zoon daar heen wil ga ik mee.
Ja, zonder je zoon daar naar toe gaan kun je inderdaad niet maken...
Kom allemaal 27/8 naar Delft dan, kun je ons zien op het Jazzfestival (waar steeds minder ‘echte’ jazz wordt gespeeld, haha)
https://www.jazzfestivaldelft.nl/eve...amy-winehouse/
Dit jaar geen gitaarnetters er bij?
Wel leuke bandjes weer. Die david bowie tribute was goed! Toch blijf ik wel van mening dat frontman/zanger een tribute band maakt of breekt. Een band krijgt het geluid meestal wel gevangen of in ieder geval voor 90%. Maar een totaal ander stemgeluid vind ik altijd lastig te plaatsen.
Ik vond die Bowie tribute juist niet sterk. Ook Tina Turner tribute was erg matig.
Leuk vond ik daarentegen wel die Doe maar band, maar die is er helaas uit.
Ben verder benieuwd naar die Red Hot Chili Peppers band did ervoor in de plaats komt.
De rest van de bands vind ik echt minder dan vorig jaar. Zit niet echt veel tussen waarvan ik op het puntje van de stoel zit.
En wat weer opviel: veel oudere muzikanten die tribute bands starten, weinig onder de 30.
Ja, die Doe Maar band was leuk. Maar een frontman die teveel met z’n gitaar bezig was. Denk dat ze daarom niet door zijn. Muzikaal zat het prima in elkaar
Overigens moet die drummer van de david bowie band heel snel gitaar gaan spelen en een TOTO tribute beginnen haha. Sprekend Steve Lukather
De Earth, Wind & Fire en Bowie band stak er met kop en schouders boven uit. Ik ken de zanger van de Bowie band al langer van eigen werk bandjes. Jammer dat hij nu pas erkenning krijgt nu hij iemand anders nadoet.
Maar eigenlijk is het niet echt spannend omdat er steeds maar 1 band afvalt. En tijdens de reclame zie je al fragmenten van volgende uitzending dus je weet al wie er door gaat, erg dom dat ze dat doen. Eigenlijk zouden er per uitzending 5 bands moet afvallen. Nu weet je eigenlijk al dat Bowie en EWF waarschijnlijk steeds zullen doorgaan.Verder vind ik het commentaar niet echt kritisch. Vooral Cesar Zuiderwijk heeft niet echt wat te melden. Spike zegt nog het meest zinnigs.
Hé, het nieuwe seizoen is al begonnen?
Eerste aflevering gemist, dat komt ervan als je verder nooit naar SBS kijkt en dus ook geen aankondiging ziet.
Komend weekend maar inhaken :ok:
Net wat geluisterd......
Hoi hoi
Hope this finds you well!
Ik verwachtte dit al.
Ik wens jullie veel succes en plezier.
Mijn uitgebreide post is zoek, dus misschien later meer.
Toi toi toi!!!
Vriendelijke groet, Gus
Ik heb natuurlijk ook even gekeken. Concept is hetzelfde gebleven als vorig jaar zie ik. Blijft een leuk programma. Goeie bands ook!
Wij hebben er uiteindelijk wel wat maar niet zo heel veel aan over gehouden. Het aantal optredens viel nog best tegen. Wel volgende week weer met Denise op Den Haag FM als de Haagse Amy, bekend van The Tribute.
Ik weet de uitslag al, als oud-deelnemers mochten we op de tribune zitten, wat uiteindelijk alleen Denise heeft gedaan. Maar ik zeg lekker niks…..
Ik heb er vanavond weer naar gekeken, net als voorgaande weken en nu heb ik het geluid over mijn mooie stereo gehoord.
Maar ik vind het meer dan matig, zeg maar slecht. Nauwelijks gitaar te horen, geen detail en voornamelijk veel te veel bas.
En dat lijkt maar niet beter te worden naarmate het vordert. Ik zou die technicus vervangen door iemand die het wel kan.
Want het mag dan live lijken, maar reken maar dat het programma uitgebreid wordt ge-edit en dat het geluid achteraf wordt gemixed voor TV.
Volgens Spike klinkt het in de zaal wel super, maar dat is waarschijnlijk een andere technicus die dat live mixed.
Zonde van een verden leuk programma en je kan toch niet gaan zeggen dat het geluid bij muziek niet belangrijk is.
Ik moet het nog terugzien, maar ik vertrouw helemaal op jou oordeel, Han.
Qua kwaliteit van de bands hoop ik dat die Bowie tribute de winnaar wordt met als tweede Elvis. Die steken er echt met kop en schouders bovenuit. De rest vind ik maar matig. Ik snap bijvoorbeeld niet dat die Tina Turner band de hele tijd doorgaat. Qua zang echt ondermaats.
Hmm…was vorig jaar dan beter denk ik, want vind dit filmpje van onze laatste uitzending toch wel aardig klinken (in ieder geval mijn gitaar wel goed te horen 😉):
https://youtu.be/4zoY4GIBkzI
Ik heb het gevoel dat die U2 band ook veel beter kan. De zanger lijkt me erg nerveus, maar hij raakt me wel. Jammer dat de gitaar nauwelijks hoorbaar is. Hoe moeilijk is het om een drie mans formatie te mixen?
Precies dat. Veel bas, drums en zang er bovenop en gitaar slecht te horen. Dat moet beter kunnen.
Uitslag was gisteren zeer terecht. Elvis, Bowie en die Earth Wind & fire band bij eerste 3. Dan de rest.
Geluid inderdaad zeer bagger op tv. En ik ben mega fan van die Bowie band, wat een sterke muzikanten ! En Steve Lukather op drums, altijd cool 😁
Snap trouwens niet de hoge cijfers voor die Tina Turner tribute. Erg matig.
Ik denk de volgende ronde of Jackson tribute eruit of Tina.
Mij valt het sowieso op dat de laatste jaren veel (semi)live optredens niet best gemixt worden. Maar goed, U2 bandje van een maatje van me:
https://www.youtube.com/watch?v=HJhnAj7YZ9A
Ondanks dat dit an sich niet slecht klinkt (als je er tenminste van houdt), is dit voor mij exact het voorbeeld van de waanzin om tot in het absurde exact als een bepaalde band en elk individueel lid daarvan te willen klinken - en er ook zo uit willen zien.
Ik had graag de JH Experience willen doen, heb me uit de naad geoefend, zelfs links leren spelen, met tanden spelen geen probleem, maar ja, niet zwart hè...
Deze lui spelen op plekken waar ik alleen maar van dromen kan. Parties waar ze letterlijk ingevlogen worden om daarna twee optredens op een landgoed te doen. Het is natuurlijk niet erg kunstzinnig, maar wel een beroep en daarna kun je altijd nog iets heel bijzonders creëren.
Bovendien is het in LA allemaal wat schraler.
Een jaar of acht terug speelden we met de karaokeband op MOMFest in Mariaheide, waar tevens oa een U2 en een Led Zeppelin tribute band speelden. Bij beide bands heb ik een poosje staan kijken.
Ik vond het maar raar, de kleren, de maniertjes, het air van kijk ons eens een grote band zijn, alles was gekopieerd. Bij de U2 band kregen we de slappe lach van de Bonokloon, toen zijn we maar richting kleedkamer verdwenen. Echt heel apart. Ieder zijn ding maar ik persoonlijk kom er niet voor onder de klamme lappen vandaan.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Wel een goed alternatief die tribute bands. Zeker als je bedenkt wat bands als u2 en de Stones vragen voor een kaartje.
Daarom is er heel veel werk voor populaire tribute bands. Met nadruk: bands die populaire bands coveren.
Ik vond die u2 band in dat programma ook lachwekkend. Arrogant mannetje. Hopelijk vliegt hij er de volgende uitzending uit want die band is echt matig.