Zal ik gaan doen, dank voor de tip!
Printable View
Zal ik gaan doen, dank voor de tip!
Net schoongemaakt met alcohol, zekering erin en yessss, hij doet het weer!
Little Jay, een vraag over de mods. Als jij ergens een kruis doorheen hebt gezet, betekent dat gewoon weghalen en geen jumper?
sorry lees het nu in je schema, gewoon openlaten. Ik heb alles gedaan behalve de presence mod, de twin stack mod en de bias mod. even de boel weer in elkaar schroeven en uitproberen...hopelijk doet hij het nog -;)
Ben benieuwd!
"even in elkaar schroeven" is helaas wel een understatement met deze versterkers... pfff.....
Heb je ook de PI vervanger door een 12AT7? Kan op zich ook prima een 12AX7 blijven. Misschien vind je een 12AT7 wel wat te braaf klinken in deze amp. Als je een wat 'gainier' sound wil zou ik een 12AX7 gebruiken (vrij subtiel verschil hoor, pas op hoog volume wat duidelijker).
Ben ook wel benieuwd hoe het klinkt zonder de presence mod, heb ik niet meer geprobeerd destijds nl. Ik speel nog wel met het idee om de presence pot gewoon als variabele NFB te bekabelen.
Heb je dan R43 wel de oorspronkelijke waarde gelaten? Want ik weet niet of 100R nou wel de ideale waarde is als je de presence-pot en bypass cap daarvan in het circuit laat. Ik denk dat de werking van de presence pot dan minder wordt.
Oh en achteraf had ik voor de bass-pot liever een 100K gebruikt, met 250k kan je de pot eigenlijk maar maximaal 1/3 opendraaien, daarboven al te veel bass met hollow-bodies en humbuckers.
Ja, ik had die originele waarde laten zitten bij de presence knop....net in elkaar gezet en diepe zucht, hij doet helemaal niets meer (geen geluid). Ik heb vast een verbinding verbroken. Het is best wel pieterpeuterig die pcb. Nog wel even alle voeding en ot snoertjes gecheckt, maar die zitten goed. De eindbuizen gloeien gelukkig wel, pilotlampje doet het ineens ook niet meer en dus geen geluid meer. Ik denk even troubleshooten...kan iemand helpen?
Preamp buizen gloeien ook nog of niet?
Ja ik dacht het wel, maar worden niet warm...
Meet dan aan de buisvoeten (pin 4,5, 9) of je filament spanning hebt.
En anders wordt het de testpunten langslopen en kijken of je de aangegeven spanningen meet.
Er bestaat ook een kans dat je een breuk hebt in één van die grijze ‘computer-kabels’, die multikabels fie de prints met elkaar verbinden. Maar ik denk niet dat daar filiment-voeding door loopt, lijkt mij alleen signaal.
Check ook je pilot-light of dat echt geen licht meer geeft en niet is doorgebrand of los zit of zo. Want als dat ‘t niet meer doet is dat wel een aanwijzing dat er iets in de filament-voeding niet goed zit.
Kan ik iets door meten? Of moet ik eerst checken bij de mods zelf?
Sorry zie nu pas de reactie. Ga morgen meten. Bedoel je van de pre amp of eindbuizen?
Buisvoeten van de preamp-buizen, kijken of ze nog filament-voeding hebben. kijk maar wat je meet op pin 4, 5 en 9.
Even ter check (dat ik het goed doe). Standje VDC (linksboven op mijn multimeter), zwart op massa, rood 4,5 en 9 af? Dan meet ik niets, de gloeidraadjes zijn wel 'aan'. B+ ook even gedaan. Daar meet ik gewoon weer die 477V.
Gloeidraden zijn VAC.
Ik dacht al zoiets, dan meet ik op alle 4, 5 pinnen 3,1V en op pin 9 meet ik telkens 2,5V
De 2.5 op pin 9 lijkt wat laag? Zou betekenen dat je maar 5.6 vac gloeispanning hebt. Ik weet eigenlijk niet of dat te laag is, maar denk eigenlijk niet dat het jouw symptomen kan verklaren.
4 en 5 zijn verbonden. Als je tussen 4/5 en 9 meet moet daar volgens het schema 6.52 VAC over staan (varieert met de netstroom). Wat meet je tussen 4/5 en 9?
Daar meet ik inderdaad 6VAC. Ik vermoed dat wel ergens in de pre amp sectie zit, want daar heb ik de laatste ronde mods vooral gedaan. Ik heb daarnaast C1 iets verlaagd en die twee grote weerstanden vervangen. R51 dus vervangen. Daar had de vorige eigenaar parallel een weerstand overheen gesoldeerd. Dat geldt ook voor r52 (die zit er nog). En hij 'ruikt' niet goed als ik hem aanzet, alsof er iets is doorgebrand.
Tsja.... legio mogelijkheden. Ik zou vanaf die die twee grote weerstanden R85 en R86 ook maar even checken of de 16v voorziening nog intact is, want die wordt gebruikt voor alle opamps in reverb, effectloop, footswitch, om van kanaal te wisselen en de drive aan- en uit te zetten. Zonder de 16 volt doet de amp denk ik ook vrij weinig.
Die staat inderdaad op 16V. Misschien toch even open schroeven?
Die R93 was iets hogere waarde dan die 820 ohm, maar dat zal het probleem niet zijn toch?
Nee, dat kan het probleem niet zijn.
Op pin 1 van de pre amp buisjes meet ik rond de 240 VDC. Volgens mij klopt die wel. Maar die 3,1V moet 6V zijn. Ik meet op alle filaments, dus pre amp eind eindbuizen 3,1V. Die kloppen niet.
Oh oke, ik las op een andere website waar iemand zijn metingen had geplaatst dat ze rond de 6,1 moesten liggen. Heb ik dat verkeerd begrepen denk ik.
Ik zal alle buizen meten, is dat een idee?
Ik meet op pin 3 en 8 van V3 (12AT7) 420 vDC, terwijl ik daar rond de 33V zou moeten meten volgens het schema. Klopt dit wel?
Nee dat is veel te veel. Lijkt of je met solderen ergens onbedoeld een bruggetje naar de B+ voedingslijn gemaakt hebt....
Ik zou maar eens kijken naar R51 en R52, R46 en R93. Die heb je als het goed is vervangen in het kader van de mods. Lopen daar toevallig B+ lijnen in de buurt op de print?
En wat heb je met R50 gedaan? Weggehaald en vervangen door een bruggetje? Zit ook dicht bij de 12at7 op de print, als je daar knoeit met soldeer kan er zomaar B+ op de verkeerde zaken komen te staan.
Plaats anders een foto van de buizenprint, rond PI en ook de print van de eindbuizen waar je de brand hebt gehad..... wil dat wel eens zien, ik vrees nl voor toch wat meer schade....
Ik ga zsm kijken. Die eindbuizen deden het nog wel na dat brandje 😉. Had hem schoongemaakt met alcohol en toen deed hij het weer. Ik vermoed dat het hij die PI zit.
Die eindbuizen meten trouwens goed qua metingen
Tipje, had je niet zitten rommelen bij die presence regeling? Soms iets onderbroken wat je beter niet had kunnen onderbreken?
Meet maar even de spanning aan beide kanten van R43
Ik dacht dat ik daar nog niets aan gedaan had, maar ik zal het checken. Ik heb wel die cap bij de reverb weggehaald.
Had je R43 niet vervangen door een 100R? Dat was mijn mod, maar dan wel ook de presence-pot uit het circuit gehaald door C22 te verwijderen.
Nee die had ik nog niet uitgevoerd maar ik ga het morgen avond checken.