Dat klopt. Maar goed, als je zoveel distortion nodig hebt dat je een pedaal aansluit dan is dat meestal niet om jazzakkoordjes mee te doen.
Printable View
Luister maar eens. Volgens mij zitten hier maj7+5 akkoorden in, I kit joe not
https://youtu.be/xgGpdPkXLBM
Hij speelt een C#maj7+ en een Dmaj7+. Dus iig die verhoogde kwint
EDIT pffff
Ja maar met deze "herrie" en staccato spel maakt het inderdaad niet uit welke akkoorden je speelt. Maar een "jazz akkoord" strummen of tokkelen en de noten langer uit laten klinken, dan komen de problemen.
*nooit meer op 'toon bericht klikken bij een bericht van Brad ook als r niet over politiek gaat*
Onzin Brad, dat jou gehoor nog niet getraind is dit te volgen moge duidelijk zijn. Hij speelt duidelijk de door jou genoemde maj7+ ik herkende dat toch ook direct hier? Hij slaat ze gewoon mooi vol aan ('strummen') en laat ze allebei relatief lang uitklinken. Dat jij ze niet herkent is wat anders ;)
Ha! Brad weer uit de bocht aan het vliegen? Woont hij nog steeds in Amsterdam, stemt SP en geeft “de rijken” de schuld van alles?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb dit eens geprobeerd, maar nergens last van.
Wel een aanvullende vraag; is je gitaar goed gestemd, goed geintoneerd, en geen oude snaren?
Ik heb bij sommige gitaren een irritant bijgeluid als ik hoog op de hals speel op de dunne e snaar. Meestal is dat het teken dat er nieuwe snaren op moeten.
He Dennis, dat is wel apart. Ja mijn gitaren zijn altijd goed gestemd en mijn snaren zijn ook vers. Ik heb eens bij Bax verschillende pedalen getest en ook de overdrive van de buizenversterkers zelf daar. Bij al de overstuurde buizenbakken (daarvoor had ik dit topic in eerste instantie gestart) had ik hetzelfde bijgeluid.
De overdrive pedalen deden het beter maar de exemplaren die ik geprobeerd heb hadden het ook wel. Ik heb in elk geval geen reden gevonden om iets anders te gebruiken dan ik nu heb.
Hmm, ik hoor niets vreemds...
Of het is er wel en het stoort me niet, zou.ook nog kunnen natuurlijk.
Ik heb hier een voorbeeld van wat ik bedoel. Eerst speel ik een kwint en daarna de bewuste overmatige kwint.
Eerst doe ik dat met een overstuurde buizenversterker en daarna met mijn analoge overdrive geluid uit de Boss ME-5. Merk vooral op hoe schoon de reine kwint klinkt met mijn analoge overdrive geluid. De overmatige kwint geeft ook een bijgeluid maar toch is mooier dan die buizen overdrive en de houd er rekening mee dat de gain ook hoger is.
Bij die buizen overdrive is er echt sprake van een buzzing bijgeluid bij de overmatige kwint die aan een storing doet denken,. Ook veel overdrive pedalen doen dat overigens wel.
https://soundcloud.com/brad-52492642...ve-intervalwav
Die ratel in de toon lijkt me een niet jofele amp, tenminste als je gitaar goed staat afgesteld. In beide gevallen geen lekkere toon.
Die ratel krijg ik ook met Boogie, Fender, Brugera, Laney en ook met overdrive pedalen als de Brunetti en de Maxon. Het tweede geluid kan er mee door bij die overmatige kwint vind ik zelf, een kwestie van smaak. En zoals ik al zei er zit een behoorlijke hoeveelheid gain op.
Maar ik ben blij dat je hoort wat ik bedoel. Inderdaad zou je het ook kunnen omschrijven als een soort ratel.
Opvallend hoe kut die ME-5 klinkt.
Nee, met andere gitaren uit het rek bij Bax had je hetzelfde. En ik heb de beste gitaren daar uit het rek gepakt. Ik heb ook drie verschillende elektrische gitaren en bij allemaal heb die ratel als bijgeluid.
Voor de mensen die het ontgaan zijn, ik heb een nieuw geluidsvoorbeeld gepost in post 170.
Ik heb jarenlang met heel veel plezier een ME-5 gebruikt. Ik was jong, mijn oren ongetraind, maar ik had er toch een heel goed gevoel bij. Maar dat was tóen. Ik zou het er nu niet meer op kunnen. En toch, zo slecht was dat ding niet. Verwar de ME-5 aub ook niet met de ME-50. Da's een heel ander beestje.
Dit gezegd hebbende, het woord 'ratel' is in dit verband natuurlijk een uitermate vaag begrip. Het is zo'n uitdrukking waar iedereen weer een heel ander beeld of idee bij kan hebben.
Alle tokkelstukjes waar Brad naar refereert (bij dat clippie van The Police was het wel heel erg duidelijk), het is negen van de tien keer ingespeeld met en een clean signaal en een licht overstuurd signaal geblend. Dat studio trucje is al zo oud als de nacht. Schizo910 geeft ook al een voorbeeld van een wet-dry signaal, om definitie te houden. Grappig ook dat dit topic begint om iets te bewijzen (het zou prima kunnen, al die 'complexe' accoorden), om vervolgens een jaar later te beweren dat dit toch zeker niet heel erg goed lukt, door een logisch bijgeluid. Een bijgeluid wat juist niets onderuit haalt, want je hoort, ondanks de niet al te beste opname en niet erg lekkere overdrive, nog wel gewoon de noten. Met oversturing een bijgeluidje krijgen... Ja, gek hè! In plaats van lekker te spelen, probeert brad een dergelijk nietszeggend fenomeen te ontrafelen, met de illusie dat dat voor anderen ook een openbaring is. Dit ingespeeld met simpelweg budget spul, wat helemaal niet slecht hoeft te zijn, maar waaruit je nou eenmaal wel enigszins budget geluid terug krijgt. Logisch. Behalve voor brad dan. Schiet mij maar lek. En het gekke is, dit topic is zowat een jaar oud en op de één of andere manier blijft ie zo draaikonten dat iedereen toch maar weer reageert. Weer vol ongeloof, irritatie, zuchtend, enz. Inclusief mezelf, ben er ook weer ingetrapt. Het houdt een forum wel levendig, maar ik vind niet op een leuke manier. Men blijft maar het afreageren van z'n verveling op een forum faciliteren. Apart fenomeen wel.
Maar je bent toch wel met me eens Mario dat de ene oversturing meer gaaf en strakker blijft klinken bij akkoorden of intervallen dan de andere? Ik test het vaak bij mensen die over de vloer komen en zelf helemaal geen instrument spelen. Die mensen luisteren zonder vooringenomen te zijn.
Dan speel ik eerst tokkelstukjes met mijn geliefde overdrive geluiden. Als ik dan vraag wat ze er van vinden zijn ze altijd positief. Dan zeg ik, en wat vindt je van deze? Ik trap dan mijn leadsound in (met als basis de distortion die ik alleen gebruik voor solo) en tokkel wat akkoorden.
Dan zie je gelijk hun gezichten vertrekken en zeggen ze gelijk van, nee dat klinkt vreselijk.
En de Me-5, hij klinkt niet "perfect" maar heeft wel karakter.
Die 'ratel' is 'beating' denk ik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)
De mate van definitie bij distortion hangt, afgezien van de hoeveelheid, volgens mij in grote mate af van twee factoren:
1)Manier van clippen: soft of hard.
Waarbij soft een deel van het originele signaal erin mengt. Diodess in de feedback loop van een non-inverting opamp is hiervan een voorbeeld. De 'mengvorm' bestaat uit een blokgolf met daarop de top van de originele golf:
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2014...6ffd9397f9.jpg
Bij hard clipping wordt de top er gewoon afgekapt. Diodes in de feedback loop van inverting opamp of diodes to ground is hiervan een voorbeeld:
http://www.labjc.com/wp-content/uplo...ive-wave-1.gif
Of een vergelijking tussen de twee in één afbeelding: (al is de gain bij de soft clipping hier zo hoog dat het op hard clipping gaat lijken):
http://www.rockman.fr/Reviews/Rockman_Distortion.gif
2)(gain) filtering:
Distortion waarbij bass en low mids weg gefilterd worden of niet, dan wel minder, worden meegenomen in de frequenties waarop de gain wordt toegepast en dus geclipt, klinken doorgaans veel gedefinieerder en minder muddy en mushy.
Als je meerdere frequenties tegelijk versterkt ontstaan er altijd mengfrequenties. Frequenties van b.v. 400Hz en 2000Hz samen leveren aan de versterkeruitgang 400Hz, 1600Hz (2000Hz - 400Hz), 2000Hz en 2400Hz (2000Hz+400Hz) op. Zou je die allemaal even hard horen dan zou dat een lelijke brei opleveren.
Die toegevoegde frequenties 1600Hz en 2400Hz zijn echter bij een goede (cleane) versterker vele malen (≥80dB) zachter in niveau en die neem je eigenlijk niet waar.
Ga je nou vervormen dan komen die mengfrequenties wel duidelijk hoorbaar naar voren.
Weet één van jullie of hier nu ook een oplossing voor is? (Jan7, Plant of iemand anders). Het moet mogelijk zijn. Ik heb twee oude Rockman MB2 headphone amps bespeeld die op de edge stand helemaal gaaf en strak bleven met akkoorden terwijl er een duidelijk hoorbare vervorming aan de orde was. Helaas waren ze niet te koop.
Het idiote is dat niet alle exemplaren dat hebben. Ik heb er eens eentje uit Amerika gehaald en die deed het niet. Ook via De Plug heb ik er eentje op zicht gehad uit die serie en die deed het ook niet. Vreemd.
Nou... De boor van de tandarts wen je nooit aan hoor. Wat een kutgeluid is dat zeg.
Bij ons is de fijn ogende tandartsassistente ook een fabeltje. Net zoals dit topic inhoudelijk niets meer dan een abstractie is.
De betekenis van abstractie:
Dank dat je dit door mij geopende topic zodanig positief kwalificeert. Jij ziet het helemaal goed en hoeft jezelf niet te resetten naar de fabrieksinstellingen.:DCitaat:
Abstractie is het weglaten van alle niet-essentiële informatie en secundaire aspecten om de meer fundamentele structuren zichtbaar te maken
Geen dank.
Abstractie is het trekken van een rotte kies.
Gepost met Tapaworst
Dit topic is ook net een wortelkanaalbehandeling. Het duurt net even te lang allemaal...
Klinkt als het tubescreamer concept, truc is om vóór de distortion-stage flink laag en wat mid af te filteren. De tubescreamer zet vanaf pakweg 700Hz naar omlaag een eerste orde filter (6dB / octaaf) in. Die frequenties komen er nog wel clean doorheen en de distortion zit meer in de hoge regionen met minder storende mengfrequenties. Dat geeft daardoor wel die 'neuzige' sound waar de tubescreamer bekend om staat, maar het klinkt strak. Ik vermoed dat die edge-stand ook zo'n filter inzet.
Je kunt dan na de distortion wel weer wat bas toevoegen, dan klinkt het weer wat voller maar niet modderig.
Als je dus iets met EQ voor een willekeurige distortion hebt, kun je die truc ook gebruiken.
Ok, dank voor de uitleg, daar ga ik eens mee experimenteren.