Dit gaat gaan over blauwe en rode snoepjes:D. Snap nog steeds niet hoe dat gelijk- en wisselstroomgebeuren precies op elkaar inwerkt.
Ben overigens best benieuwd wat een tegenkoppellus voor geluiden gaat opleveren:).
Printable View
Dit gaat gaan over blauwe en rode snoepjes:D. Snap nog steeds niet hoe dat gelijk- en wisselstroomgebeuren precies op elkaar inwerkt.
Ben overigens best benieuwd wat een tegenkoppellus voor geluiden gaat opleveren:).
Heb een goede originele OT! Maar goed, ik hoop van de winter:D.
Niks ervan, vette weerstand en een pot, dan verder zien. Die eindtrap is lachen, als ie goed gaat klinken, is het helemaal top.
jij weet ook wel dat ik dat dus niet ga doen. Het eindproduct is maar een deel van het doel. Leerproces en de lol om weer eens wat të leren is het grootste doel.
1x een kit gekocht, helemaal standaard, madamp a15mkII en die heb ik door eeen ander moeten laten afbouwen. Is schitterend geworden, maar ik doe het niet meer. Dat is de sport niet. Losse componenten en een eigen draai aan het schema is leuker.
En dus gaan we vrolijk verder met het rekenwerk :)
Voor de mensen die meelezen en meezoeken:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...rekenen+triode
Weer even vanaf het begin met de opgesplitste anode weerstand van 47 + 47:
anode weerstand is 92k hsp is 386v dus de loadline van 386v naar 4.19mA. Kathodeweerstand in het schema is 1.5k als je wilt biassen op 1.5v dan geldt: 1.5v/0.0015 (mA), grofweg afgelezen van de loadline)= 1000R voor de kathode weerstand. In de tekening staat een 1.5k kathodeweerstand en komt de boel veel negatiever uit.
in het orignele schema staat een 1.5k kathodeweerstand.... Moet die niet lager zijn?
ga het nog even exact uitrekenen maar vind het vreemd. Nu aan het werk en vanavond hobbien.
De buis uit jouw tekening staat waarschijnlijk net iets anders ingesteld. Big deal, tis maar net wat jij bepaald.
Maar, even iets anders waar ik bezwaar tegen heb. De split anodeweerstand zorgt er idd voor dat je signaal de helft kleiner wordt maar het brom niveau van de voeding blijft hetzelfde. De signaal/ruis (brom) verhouding neemt dus toe met een factor twee wat een behoorlijke achteruitgang van geluidskwaliteit is.
Wat is dan een betere oplossing?
Stel je gaat gewoon uit van het anode signaal. Na de koppelcap neem je een weerstand op welke net zo groot is als je roosterlekweerstand. In jouw geval is dat de potmeter van 1Meg. De 1Meg weerstand neem je dan op tussen de koppelcap en de potmeter. Voordeel is dat ook hier je signaal tot de helft afneemt maar dat geldt ook voor het aanwezige brom/ruis niveau. De signaal/ruis verhouding blijft dan intact. Bovendien kun je een beetje hoog gaan pieken door een klein capje van een paar pF over die weerstand te plaatsen. Leuker kunnen we het niet maken.
Nico, jij als gerespecteerd buizengoeroe moet maar zeggen als ik dat verkeerd zie. ;)
Dan gaan we die situatie ook uitwerken. Lijkt me beter dat ik alle waarden uit het originele schema wis, alles zelf leer berekenen en zelf invul. Ga dus ook een tekening maken van de versie met 1 100k anode weerstand.
Ik zit de hele tijd stiekum mee te lezen en krijg zowaar weer zin om aan m'n SP10 projectje te gaan werken... dat ligt ook al maanden stil.
Inspirationeel verantwoord topic, dit! :ok:
Juist, kitje kopen, layout nasolderen zonder të weten wat je doet is een beetje "tekenen met Ravensburger". Uiteindelijk heb je een mooie tekening, maar je kan nog steeds niet tekenen. Als ik een standaard champ zou willen, dan koop ik wel een standaard champ of een kitje.
En ik zet de zaak af en toe op scherp zodat ze echt moeten na denken. :):) niet verkeerd bedoeld.
ik vind het in ieder geval prettig dat hier een aantal mensen zitten die graag kennis delen, denk o.a. Jezelf, frans, guitarnijboer en frits. Hulde aan iedereen die kennis wil delen en het op een duidelijke en leerzame manier doet. Waarschijnlijk vergeet ik een paar personen, maar iedereen heel erg bedankt. Ik kan het in ieder geval goed waarderen.
Op advies van Nico ook even naar het eerste stuk van een fender 5f1 gekeken. Die heeft een hsp van 360v, ik een van 388v. Beiden een 100k anodeweerstand, beiden een 1.5k kathode weerstand, beiden dezelfde gitaar als input. Waarom moet er bij mij zoveel afgknepen worden tussen v1a en v1b terwijl er bij de 5f1 niets ander tussen zit dan de koppelcap en de potmeter die er bij mij ook tussen zitten? Bij mij zit er alleen paralel aan de katodeweerstand nog een 100k weerstand en een 47uf elko, maar die zit er volgens mij alleen als een soort buffer om verschillen af të vlakken.
Heb je wel eens een 5F1 voluit gehoord met humbuckers? Ik vind het niks.....
Juist wel. Ik hou daarvan. Bovendien speel ik meestal met lowoutput singlecoils
Even ter inspiratie, 'medium-driven' Fendertjes:)
http://www.youtube.com/watch?v=0_EFdod4YDo
Die dingen reageren altijd zo lekker op de potmeter op de gitaar. Je zë de versterker lekker op een flinke oversturing en de potmeter van de gitaar draai je terug naar een klein randje vuiligheid.
Ja, dat ding van Frits. Zal cool geworden zijn. Ik denk zelf bij dat ding dat ik nu aan hhet bouwen bën aan een losse top of een 1x15inch combo.
Van het weekend wat geexperimenteerd met een van mijn versterkers en nu weet ik het zeker. Ik wil een schakelbare negatieve feedback hebben. Op laag volume merk je er weinig van, zo´n 100k weerstandje extra in serie, maar zodra hij lekker hard staat merk je wel verschil. De versterker lijkt meer te leven en meer op je spel te reageren. Ook schoont hij beter op qua gain op de potmeter van de gitaar.
Verder heb ik aan de voorkant naast de volume pot een miniswitch gezet om een brightcapje in te kunnen schakelen op laag volume (3 standenschakelaar, dus 2 caps en een bypass.
Volgens mij heb ik het schema nu ook zodanig uitgewerkt dat er in ieder geval een werkende basis moet zijn. Komende weken zullen wat druk zijn, maar begin oktober moet ik echt weer tijd hebben om het verder op te pikken. Heb nog zat hout, tolex, fender grillcloth, hoekjes en andere meuk. Heb er nu al zin in.
Mooi plan Tabula,
Tot die tijd heb ik dan ook om die tjet van broeder Verduin nog te gaan begrijpen :???:
Op basis van het laatste schema een hoop troep besteld bij ampmaker. Hopelijk kan ik van het weekend beginnen met solderen.
Alles in elkaar gebakken en alles blijkt ook te werken, incl alle mods. Brightcaps lijken een prima waarde te hebben. Regelbae negatieve feedback doet zijn ding. Beide gelijkrichters werken en hebben een klein, maar hoorbaar verschil. Gloeidraden hebben de juiste spanning, alleen alle andere spanningen zitten aan de onderkant van de marge. Klank is helemaal te gek. Nu nog even wachten hoe hij klinkt na "de wittebroodsweken". Hoop dat ik net zo tevreden blijf als over mijn 5 watter.
PS: 1 watt kan wel gruwelijk hard gaan zonder tonestack en andere signaalvretende rommel. De 1 watt stand kan je thuis al haast niet met een randje scheur krijgen. De 12 watt stand lijkt wel eindeloos clean te blijven. Volgende project wordt denk ik 0.1 watt ofzo.
zoiets?
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/100_3391.JPG
0.25W