Ik kan nog niet uit eigen ervaring spreken maar ik zou mijn standaard snaren nemen, op een standaard gitaar kijken welke positie overeenkomt met de eerste van de mini (ahw een capo erop zetten) en die toonhoogte kiezen.
Printable View
Ik kan nog niet uit eigen ervaring spreken maar ik zou mijn standaard snaren nemen, op een standaard gitaar kijken welke positie overeenkomt met de eerste van de mini (ahw een capo erop zetten) en die toonhoogte kiezen.
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je met standard snaren een ADBCFA stemming maakt (dus vergelijkbaar met een capo op 5). Hoe lang is je mensuur uiteindelijk geworden? Het gitaartje van mijn dochter ('n 1/2) staat met een mensuur van +/- 550mm in een normale EADGBE stemming.
Mijn kleintje (mensuur van 45 cm) staat met gewone snaren ook gestemd alsof het een gewone gitaar is met capo op 5. Dus inderdaad ADGCEA.
Maar ik ben intussen van plan om hem af te breken en opnieuw te maken, met een langere mensuur. En dan ga ik iets anders met de snaren uitproberen:
Mensuur wel een stuk groter dan dit (want ik vind het toch te priegelig), maar nog lang niet gewone maat, ik denk nu richting 21.5", en dan hele dikke snaren, en standaard stemming, EADGBE. Ik ben benieuwd of het werkt... Zal t.z.t. zeker verslag uitbrengen!
En hoe gat het met de mini-LP? :soinnocent:
Gisteravond heb ik de mini opgehaald bij Fred. Machtig mooi geworden! Hij moet nog een beetje gepolijst worden dus ik moet zelf ook nog iets doen ;)
De lak is dus nog wat kwetsbaar, gisteren heeft Fred ook nog een laagje moeten doen. Dus ik wil hem nu een beetje ontzien (ik zou het erg zonde vinden hem nu te beschadigen). Ik zal hem dus nog vandaag en morgen polijsten en dan zal ik zaterdag alles erop moeten zetten (shielden, afdekplaatje maken voor control cavity en ook voor jack plug, electronica solderen, tuners er op, straplocks er op, en dat soort dingen. En dan de snaren erop, vermoedelijk fretten nog weer vlakken enzo, ik denk dat ik met dit laatste nog best even zoet ben.
Hij gaat zondag mee en hij moet dan uiteraard in elkaar zitten. Maar ik denk dat ik hem dan nog niet optimaal afgesteld zal hebben, eerst moet de hals maar wat wennen aan de snaarspanning. Ik heb wel een trussrod erin gezet, maar het is een kleine en ook maar 1-weg. We zien wel. De actie is mogelijk nog niet in orde zondag.
Ik heb eerlijk gezegd nog veel andere dingen te doen, dus ik zit een beetje in tijdnood. Ik moet nog beginnen aan de cnc presentatie voor de DGBM bijvoorbeeld. En er is geen beamer dus ik moet even kijken hoe ik het nu ga doen. Helaas geen filmpjes dus.
hoe? hij gaat nog niet perfect afgesteld zijn tegen zondag? ja maar, zo niet hé! :)
ik denk dat er geen groter contrast bestaat als jouw LPtje en mijn mini, die van mij is een week inmekaar geflanst (en dat is er ook aan te zien ...)
weet nog niet zeker of ik kom, maar if so, zal ik graag die LP kleuter bewonderen zondag
Je hebt gelijk, dat kan natuurlijk niet :) Ik heb nog maar een paar keer een gitaar afgesteld dus ik denk dat ik mezelf al een beetje aan het verontschuldigen was voor als ik het nog niet helemaal goed voor elkaar krijg bij de mini :soinnocent:
Contrast? Ach, ik was zojuist even in een gitaarzaak (Feedback, Apeldoorn) en daar zie je alles door elkaar...heel strak naast relic, superglanzend naast mat, overdadige inleg naast gewone dots , enzovoorts. En als je dan mocht uitzoeken dan is het nog steeds enorm moeilijk. Van alle soorten zou je er graag een willen en allemaal zijn ze even mooi :lovelove: Ik heb ook het vermoeden dat die van jou beter bespeelbaar zal zijn dan de mijne (met de korte scale en toch veel fretjes).
Jammer, ik had als vanzelf aangenomen dat je zou komen! Ik had juist graag een Guttlin in het echt gezien! Dus ik hoop toch dat het je gaat lukken :)
En er is geen beamer dus ik moet even kijken hoe ik het nu ga doen. Helaas geen filmpjes dus.[/QUOTE]
Jammer marco..gemiste kans...had dit nou gisteren gepost....dan had ik vandaag een meegenomen...heeft zo zn voordelen als je in die logistieke keten voor een bepaald bedrijf zit...Net nu heb ik morgen een vrije dag genomen.:(:( en het wordt mooi weer om met wat dingen aan de slag te gaan.
fred
zo...even pauze...en mijn topic updaten.
Voortgang vanochtend:
- shielding aangebracht in de pockets
- afdekplaatje gemaakt voor de control cavity. Stom van me dat ik de eerste keurig had gemaakt maar de gaatjes voor het verzinken van de schroeven aan de verkeerde kant gemaakt! Tja, en dan omdraaien werkt natuurlijk niet. Dus helaas opnieuw begonnen. Maar die is nu af.
- studs van de brug en staartstuk geplaatst
- aardedraadje naar de brug ook niet vergeten
- tuner-gaten wat geruimd (vanwege de lak-resten) en de tuners geplaatst
- element in z'n ring gezet en ring vastgezet op de body.
Nu even koffie en dan vanmiddag
- plaatje maken voor jackplug
- plaatje voor de trussrod bevestigen (misschien nog zelf maken of een standaard plaatje gebruiken)
- alles solderen
- snaren er op
- stemmen en vermoedelijk ook fretten vlakken enzovoorts.
Ik geloof dat dat het is. Het is wel weer op het allerlaatste moment zo voor de DGBM maar ik denk dat dat niet alleen bij mij is ;-)
hou je nou ook bij hoeveel uren er in die baby zitten?
gewoon nieuwsgierig.. ;)
ik heb het helaas niet bijgehouden.
Maar een schatting voor de vuist weg is denk ik 80 uur (exclusief het lakken van Fred). Ik ben net zo lang bezig met de kleine details vandaag (wat ik daarnet intypte) als met het maken van de gehele body ;)
Ook zijn er best veel uren gaan zitten in het uitzoeken van de verhoudingen en het behouden van de Les Paul vorm. Je kunt niet alleen maar alles simpelweg verkleinen naar 75%.
Intussen is de electronica gesoldeerd (ik hoop dat het goed zit), heb ik het jack-plug plaatje gemaakt (en 1 verprutst omdat ik hem te veel had verwarmd tijdens het buigen naar de body-vorm). Eigenlijk alleen nog de trussrod cover en de strapholders en dan ga ik aan de snaren beginnen. Ik heb maar 1 setje....zou ik er verstandig aan doen EERST nog even extra snaren te halen? Voor als ik er eentje breek...
EDIT : vergeet ik helemaal een slagplaatje...ik weet niet zeker of ik het er op wil hebben. Leek me erg leuk, maar het lakwerk is zo mooi en zonde om te bedekken!
80 :crazyhappy:
ja vooral die laatste afwerkdingetjes gaan meestal het langzaamst.
stoer hoor! :cheerup:
edit: ja, een slagplaat heeft gelukkig nooit op mijn HCS gezeten.
op de zwarte vind ik het mooi maar die HCS komt er nooit 1 op!
ik heb ook geen idee :D
ik denk dan al gauw aan een uurtarief van noem eens 40 euro, dan is het 3200 dus :crazyhappy:
ik heb ook niet bijgehouden hoeveel uren er in mijn 212 kastje zitten.
ook onbetaalbaar :seriousf:
maar heerlijk om iets met je handen te maken.
en sinds ik een handgebouwde gitaar van 'hier' gescoord heb ga ik het steeds meer waarderen :ok:
Ok, probleempje...het zou niet zo'n probleem zijn als ik maar even mezelf rustig de tijd gaf...maar met de DGBM morgen en nog heel veel andere dingen die ik vanavond nog moet doen (die presentatie! :soinnocent:) schiet ik een beetje in de stress...
zoals ik al had gezegd heb ik nog maar een paar gitaren afgesteld. Dat verliep op zich goed.
Nu zit ik dus achter mijn mini en zet zojuist de 2 laagste snaren erop. Hij loopt aan op de eerste fret tenzij ik de brug hoog genoeg zet. Maar dan lopen de snaren verderop de hals veel te hoog boven de toets (en die brug zo hoog is ook geen gezicht). Ik heb nog niet aan de trussrod gedraaid want ik denk dat ik de topkam iets te diep heb gezet. Hoe weet ik dit nu zeker? Ik heb de neiging om die topkam er dus uit te halen (hij zit wel gelijmd en heeft natuurlijk een beetje lak meegekregen door het spuiten). En dan de topkam even erin met een stukje fineer er onder om te proberen of dat het verschil maakt. Ergens weet ik zeker dat die topkam in ieder geval iets hoger moet, maar voordat ik iets doe, misschien iemand toch een ander advies?
dat is vrij simpel te meten.
vinger op 2e fret en dan mag tussen snaar en fret 1 iets van 0,1 mm zitten.
om te testen of ik mijn topkam te diep heb gezaagd doe ik altijd een stukje papier in de snaargleuf, als het aanlopen weg is moet ik of de gleuf opvullen of de hele kam verhogen
(en een reeds gelakte kam verwijder je door eerst met een hobby mes de lak naast de kam in te snijden en dan met een hamertje een tik tegen de kam te geven)
Nu zit ik dus achter mijn mini en zet zojuist de 2 laagste snaren erop. Hij loopt aan op de eerste fret tenzij ik de brug hoog genoeg zet. Maar dan lopen de snaren verderop de hals veel te hoog boven de toets (en die brug zo hoog is ook geen gezicht). Ik heb nog niet aan de trussrod gedraaid want ik denk dat ik de topkam iets te diep heb gezet. Hoe weet ik dit nu zeker? Ik heb de neiging om die topkam er dus uit te halen (hij zit wel gelijmd en heeft natuurlijk een beetje lak meegekregen door het spuiten). En dan de topkam even erin met een stukje fineer er onder om te proberen of dat het verschil maakt. Ergens weet ik zeker dat die topkam in ieder geval iets hoger moet, maar voordat ik iets doe, misschien iemand toch een ander advies?[/QUOTE]
Precies daar zit ik ook mee.Ik heb denk ik 5 tot 7 gitaren liggen die of op soldeerwerk wachten of op afstellen......eens komt het ervan...,
Anyway Marco ik ben benieuwd en ga het morgen wel zien,
fred
Allen, dank!
De topkam stond net iets te laag. Ik heb hem losgemaakt zoals Fred beschreef. Ik heb er nu even een fineertje onder gelegd en de snaren erop gezet. Niet de mooiste oplossing, maar het valt niet zo erg op. Dat herstel ik na morgen wel.
De kam zit nu dus eigenlijk nog los. Nu lijkt het allemaal een stuk beter, maar ik zal hem nog wat nauwkeuriger nakijken. De hals moet zich wellicht ook nog wat zetten door de snaarspanning, dus ik laat hem voor nu zo. Ik heb zojuist hem ingeplugd gehad en gelukkig doet alles het! Daar ben ik erg blij om, nu moet ik me eerst nog even op mijn andere verplichtingen storten en dan hopelijk vanavond nog eventjes tijd om hem verder uit te proberen.
Na de DGBM zal ik mijn topic even afronden met de laatste foto's enzo (voor de mensen die niet naar de DGBM komen).
Ok, alvast even wat foto's van hoe de mini meeging naar de beurs (voor wie er niet bij was).
Zoals gezegd, de topkam moet even opnieuw (op de beurs zat hij gewoon los onder de snaren met een fineertje eronder) en het intoneren moet ook nog. De snaren stonden op de beurs dus nog te hoog.
De foto's zijn wat snelle simpele shots, ik ga nog een keer echt mooie (laten) maken.
EDIT : het is een Ukelele koffer (tenor ukelele), past best aardig maar ik zal hem nog wel wat gaan opvullen, vooral onder de gitaar is veel ruimte.
http://i138.photobucket.com/albums/q...s/DSC03313.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q...s/DSC03315.jpg
"Gibson" tuners van een ES-335 (Marktplaats)
http://i138.photobucket.com/albums/q...s/DSC03317.jpg
Ik denk dat de schroefjes nog even vervangen moeten worden van het plaatje van de jackplug...
http://i138.photobucket.com/albums/q...s/DSC03320.jpg
really cute
Geweldig! :crazyhappy:
Leuk om het bouwproces te hebben gevolgd en je mag zeker trots zijn op het eindresultaat ;)
Wat een lief ding. Gaaf dat je zo veel aandacht aan zo'n mini hebt besteed. Ik kom hem graag binnenkort een keer testen:cheerup:
Fan-fucking-tastic. Die mag best meedoen aan de mooiste gitaar verkiezing.
Ik bedoel die op het einde van het jaar, mooiste gitaar van gitaarnet ;)
Hey Cocobolo,
Mooi resultaat hoor!!!
En ben je ook tevreden over de sound?
vr.gr.
Branko
Mooi man, met veel oog voor detail gemaakt!
Heel heel mooi gitaartje. Met name de kleur van de body en het originele logo op de headstock vind ik erg goed.
Ga je er nog strap-knoppen op zetten of is 'ie alleen voor de sier?
Dank :)
Ja, strap-knoppen komen er absoluut op, ik ben het gewoon helemaal vergeten :seriousf:
En nee, hij is niet voor de sier, ik wil natuurlijk hem af en toe pakken om op te spelen. Ik heb al wel gemerkt dat het wel beperkt blijft tot de onderste posities, de hoogste posities is echt te priegelig voor je vingers.
Wow knap ding! Die wil ik ook wel :zz:
Echt prachtig Coco! Hoe staat deze nu gestemd?
Stijn had met zijn mini veel last om te intoneren en na 2 minuten spelen stond die altijd weer vals, heb je daar ook zo'n last van?
wow echt prachtig!:crazyhappy:
jaloers:makeup:
Ik had vandaag de mini even mee naar een collega op mijn werk. Toevallig had hij zijn eigen gitaar+versterker bij zich omdat hij naar les moest vanavond. Dus hij heeft ter plekke mijn mini even voor een testrit gepakt :) En ik heb snel even een filmpje gemaakt (met een fototoestel, dus vergeef de geluid/beeld kwaliteit).
filmpje
(de eerste 15 seconden heb ik wat plaatjes geplakt)
Klinkt heel goed :ok:
Intonatie lijkt me ook in orde.
Ik vond het rakkertje er stoer bij staan zondag.