Zeer schoon, zoals gebruikelijk.
Wat doet die decal film precies? Ik lees op het flesje oa 'make custom decals'; wat moet ik me daarbij voorstellen?
Printable View
Zeer schoon, zoals gebruikelijk.
Wat doet die decal film precies? Ik lees op het flesje oa 'make custom decals'; wat moet ik me daarbij voorstellen?
wordt zowel gebruikt om een dunne film over decal te leggen als om decalpapier eerst mee te behandelen waarna je zelf kan tekenen met inkt of verf (die dan niet uitloopt veronderstel ik).
Nu, ik print logo's enkel met laserprinter en dat kan ook zonder die liquid. Inktjet gaat gewoon niet, toch niet die van mij, wordt smurrie als het blad door de printerrollen gaat met die natte inkt.
Update: dit keer over de gitaar waarover dit topic eigenlijk gaat:
cream binding in place
de body is wat donkerder door een grainfiller, die er weer wordt afgeschuurd.
Ook de gold plated locking tuners Sperzels gemonteerd. Nadeel van die dingen is dat ze zwaar zijn waardoor - icm ebben fretboard - de gitaar waarschijnlijk iet of wat topzwaar zal worden.
http://i158.photobucket.com/albums/t...ntentuners.jpg
De -imho- mooie tekening van het essenhout is nog mooier aan de achterkant als aan de voorkant. Ik weet nog niet voor welke afwerking zal gekozen worden - not my call
http://i158.photobucket.com/albums/t...hkbodyback.jpg
Hey Barno :)
Ziet er mooi uit,mooie tekening in het hout.
Niet al te donker kleuren lijkt me een mooie optie,blijft de houtnerf mooi zichtbaar.
Succes verder , groetjes Charlotte :lp:
Eerst had ik gedacht aan 'Mary Kay White', maar dat zou niet pakken met die binding. Mocht het mijn gitaar worden, zou ik gaan voor iets British Racing Green - achtig. Dat zou volgens mij ook mooi uitkomen in combinatie met de gouden hardware. Jammer dat forumleden niet mogen kiezen :D
idd groen, en dan met twee race-strepen a la fender mustang in naturel esssen
De gitaar moet dus Gretsch oranje worden. Ik weet alleen niet hoe dat te flikken: stainen zal niet lukken want ik heb de grainfiller niet gekleurd en ik denk dat de stain niet op de grainfiller zal pakken.
Weet iemand of het te doen is om see through effect te krijgen met dekkende oranje lak?
btw Kakihara: mary kay white, wat voor wit is dat? en wat is het verschil met olympic white? google foto's zie ik niet echt verschil
Ik dacht dat ik ooit wat Duesenberg's had gezien met doorzichtig oranje, maar alle foto's die ik kan vinden zijn vrijwel dichtgeplamuurd.
Ik heb net mijn laatste aanbouw gedaan met een mengsel van blanke lak en dekkende verf. Ik ben daar erg tevreden over.
Het zal van de soort verf afhangen en de transparantie die je wil hoe je de verhouding kiest; ik schat dat het bij mij ongeveer fifty-fifty was
Barno,
Veel verschil is er inderdaad niet tussen Mary Kay White en Olympic White.
Voorbeeld van MKW (wordt soms ook white blonde genoemd):
http://www.basscentral.com/basscombo...MaryKay1TN.jpg
Voorbeeld van OW :
http://www.basscentral.com/basscombo...p_TSPG2_tn.jpg
EDIT : MKW laat zich eigenlijk het best omschrijven als Olympic White met een touch Antique Shell Pink (which would also make a nice Guttlin colour ;) )
Hoi Barno,
De lak erg verdunnen met bijv thinner (voor nitro dan) en dunne lagen lakken. Wel oppassen voor zakkers met erg dunne lak.
Ik hoorde dat je ook aceton als verdunner kan gebruiken voor nitro. Dit droogt nog sneller alleen vloeit het dan minder. Welke lak gebruik je?
Je kan anders proberen blanke lak te kleuren met amber en cherry, al is het lastig om een exacte kleur na te maken.
:sssh:wellicht kan fred je helpen
Ik denk dat een klein beetje cherry in amber wel in de buurt moet komen.
Mijn ervaring met het mengen van verf en lak is dat de kleur van de verf vrij intact blijft, wordt alleen transparant; en het mengt uiteraard met de oorspronkelijke kleur van het hout, die schijnt er toch doorheen maar dat is slechts een kleine invloed.
Als ik voor de taak stond en ik zou het op mijn manier doen, ging ik naar een bouwmarkt of verfhandel en liet de exacte kleur mengen. Fluitje van een cent als je een voorbeeld van de gewenste kleur hebt en die naast een staalkaart houdt.
En dan op een proefstukje experimenteren voor de juiste transparantie.
Het is dat ik deze gitaar in opdracht maak, anders zou ik idd gaan experimenteren. De man voor wie ik de gitaar bouw had me al gezegd dat hij ze eventueel bij een echte lakker wilde laten doen, mss is dat wel beter. Hij wil ze in nitro hebben en dat zie ik met mijn lakervaring eigenlijkj nog niet zitten (qua perfecte afwerking).
Ondertussen nog wat verder gekomen: neck pocket gefreesd en neckpup ook. Ben niet echt voor goud maar icm ebben heeft het toch iets, vind ik nu. this is gonna be a bling guttlin ...
http://i158.photobucket.com/albums/t...alsinplace.jpg
Pfoe, van nitro weet ik helemaal niets. Ik ben zelf nu helemaal into Rambo parketlak; dat leek me wel wat vanwege de kras- en slijtvastheid. En het blijkt ook nog eens heel prettig te werken; droogt snel voor een alkydlak en je kunt er heel goed 'dropfills' mee doen.
Ik vind dat goud toch wel erg mooi hoor. De laatste tijd kijk ik veel naar (semi-)hollows; rockabilly, country gentleman ed. Gretsch!
Dat moet toch goud zijn.
Deze wordt zeker prachtig!
nog wat vooruitgang:
- pupgaten gefreesd
- gaten voor alle studs geboord en verzinkingen voor brug en tail gefreesd
hier hardware even uitgestald op de body
http://i158.photobucket.com/albums/t...areinplace.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t...reinplace2.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t...reflection.jpg
hey Barno,
heb je al eens met je opdrachtgever gepraat om 'm alleen maar met blanke lak te doen? de houttekening leent zich er wél voor.
groeten Pasqual.
vind ik ook, ja. stainen gaat jammer genoeg niet meer (nogal wat grainfiller moeten gebruiken). Olie met een amber tintje lijkt me ook mooi.
Ik probeer hem zo mooi mogelijk blank af te leveren, kan de opdrachtgever nog beslissen of hij in de kleurlak moet of niet.
Ik vind die gouden hardware erg mooi. Coole pickups ook!
Dit wordt weer een beauty!!!
Mooi mooi mooi!!!
GFS Retrotron Nashville Vintage Humbucker Gold?
major screw up:
hals met ebben fretboard (voorzien van bindings): de voorgezaagde slots zijn gewoon te smal, geen fret in te krijgen (gek want vorige ebben fboard dat volgens mij van zelfde leverancier kwam, was perfect, of mss is de tang van deze frets breder?).
Dus moet de slots breder, dus bindings moeten eraf. so far so good. tot laatste stukje waarbij een groot stuk van het fboard afbreekt...
na lang twijfelen besluit ik het ebben fretboard eraf te halen (er is nog een andere issue: de truss rod rammelde wat, functioneerde wel maar het irriteerde me toch. Dat komt door die kerel die me op het forum ooit verzekerde dat truss rod met platte kant naar onder moet: NIET dus.
Ik denk niet dat het mogelijk is een ebben fretboard ongeschonden los te stomen. Ik heb heelwat gestoomd en het fretboard uiteinderlijk in 78 stukken ... eraf gekregen. (de houtlijm van Bizon doet zijn werk, for sure) dus nieuw bestellen, dure screw up, major set back in het zicht vn de eindmeet;
Joh, wat is dat nou weer balen zeg! Het zit je niet mee in dit project.
Mazzel dat die hals geschroefd is, lijkt me.
For what it's worth: mooie oefening in zen.
Dat is balen Barno. Snel een nieuw fretboard erop en de pijn pogen te vergeten.
zeker balen!!!
:( dat is niet fijn..
Succes met het fixen!
Ik zag op je site dat je een lintje hebt gekregen :p:cheerup:
ik baal nog altijd als ... vul zelf maar iets heel ergs in
idd goeie oefening in zen ...
al goed dat ik een boost heb gekregen met de verkiezing van mooiste gitaar, dat lintje zelf maken, neem ik graag bij :)
Zijn er nog vorderingen te melden over die acoustische gitaar?
pfff hedge wil je mij nog meer stress bezorgen ? :) ac project ligt voorlopig even stil.
Heb mezelf wel opgelegd nog in 2009 een acoustische te bouwen. Ook al omdat ik een goede acoustische nodig heb. Ik heb nu een martin Dm waar ik niet tevreden over ben. Die wil ik verkopen en met dat geld degelijk hout kopen voor een zelfbouw a la Blues King van Gibson.
Wat denk je, is het mogelijk dadelijk een goede acoustische te bouwen (als eerste zelfbouw) voor iemand met wel wat ervaring maar alleen electrisch, of mss beter eerst een uke bouwen als oefening?
Het was niet om te stressen...
Bleus King... dat is toch een L-00, leuk model. Lekker compact, maar ook weer geen parlor.
Zoals ik volgens mij al vaker heb geschreven, als je maar geduld hebt, zal het zeker lukken. Ik raad je wel aan het boek van Kinkead (nee ik heb geen aandelen, maar het is wel mijn favoriet) te lezen/ernaast te houden. Deze geeft hele bruikbare en goede foto's.
Om te roepen dat hij in 2009 af moet, dat zou ik dan weer niet doen. Ik heb een paar keer gezien dat bouwers haast kregen op het laatste moment. Dat kan hele vervelende fouten opleveren.
En natuurlijk moet je realistisch zijn over je eerste gitaar. Mijn eerste project klinkt gelukkig goed, maar er zitten toch behoorlijk uiterlijke fouten op. Ik ben nu met mijn tweede en derde gitaar bezig, en ook daar maak ik weer (nieuwe) fouten. Echt goed bouwen vraagt meer ervaring.
@barno
kon natuurlijk niet uitblijven dat het een keer mis zou gaan.
gezien het aantal gitaren die je gemaakt hebt eigenlijk als een speer ging zonder echte grote problemen.
blijft natuurlijk knap klote.
hoop dat de reparatie wel wat vlot verlopen zal
Knap hoor! Heel mooi ontwerp ook! Ik vind ook dat je het essen zou moeten kunnen blijven zien door de finish. Moet toch te doen zijn; see-through orange...
Had je de GFS pups al eens gehoord of is dit de eerste keer dat je ze gebruikt? Ben je er tevreden over? Ik denk er zelf ook aan ze in een LP model te gaan gebruiken.
Zo doe ik het ook meestal, en het werkt prima. Is trouwens ook hoe Stew Mac het adviseerd. Ik zet wel een dotje kit bij beide messing blokken.
Easy to install. The Hot Rod® fits in a straight channel. For proper operation, this truss rod must be installed so that the active rod (the rod with the adjustment nut) is below the passive rod. A wooden filler stick is not required.
@knarf: de toekomstige eigenaar gaat ondertussen akkoord met een seethrough afwerking, het wordt een soort butterscotch yellow, afgewerkt met danish oil
GFS is niet mijn keuze, ken ze (nog) niet.
@GG: ik heb trussrod al op beide manier geïnstalleerd. met platte (passieve) kant naar onder werkt ook goed heb ik gemerkt, maar dat kan dus gerammel geven, zelfs als ie vast is gekit. Dus vanaf nu doe ik het altijd met platte kant tegen de toets, zoals blijkbaar ook door stewmac wordt aangeraden.
Nou, laat je maar horen als je iets meer kan vertellen over de klank van de pups! Ben benieuwd.
Veel succes met de see-tru finish! Misschien is-ie ondertussen af??
maar even update (tegen mijn principes zonder foto): stainen body is ook mislukt - ongeveer alles bij dit project mislukt (uiteraard door de fout van de bouwer ...)
Stain paktje wel op de grainfiller maar de oranjestain die ik in mind had, gaf gewoon niet het gewenste resultaat (had maple ipv es moeten zijn).
Dus nu moet ie toch dekkend gelakt worden want de stain is er met niks meer uit te krijgen.
Ook de hals ligt nog steeds uiteen. Ebben fretboard is binnen maar zie er tegenop ... bang voor wat er nu weer fout zal lopen (en die attitude zorgt er zeker voor dat er iets fout zal lopen ...)
Funny, ik zal waarschijnlijk twee andere gitaren waaraan ik later ben begonnen eerder af hebben als deze. if it doesn't kill you, it makes you stronger en dito zever ... zullen we maar denken
Jammer, jammer. Maar gewoon volhouden, daar word je idd sterker van. Ik zit in hetzelfde schuitje met die blauw gestainde gitaar; die zit nu in de witte grondverf :( Wordt dan ook maar dekkend. Gek genoeg kan ik er steeds (na uiteraard aanvankelijk balen) weer om lachen; gewoon vrolijk verder en proberen er het beste van te maken.
Mijn eerste bouw wilde ik aanvankelijk wit stainen; is ook totaal mislukt.
Die rode (AS / ES335) is wel goed gelukt; verf gemengd met blanke lak. Dat wil ik in de toekomst toch wel meer gaan doen.
De verfhandel zal in ieder geval blij met ons zijn :satisfie:
He Barno, we gaan niet zitten sikkeneuren he.
Balen dat die stain-job is mislukt, maar je vindt er vast wel een goede kleur voor.
Die volgorde met bouwen is trouwens heel herkenbaar. Ik ben nu weer plannen aan het maken om verder te gaan met NR 2, omdat NR 3 bijna af is. NR 2 ligt al praktisch een jaar in de kast omdat ik op zie tegen de volgende stappen.