Amen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ik vind m echt al Super zoals ie nu is, kan alleen nog maar beter worden.
Bestaat die slagplaat trouwens uit lagen?
Printable View
Amen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ik vind m echt al Super zoals ie nu is, kan alleen nog maar beter worden.
Bestaat die slagplaat trouwens uit lagen?
Ja 3 lagen, en als je heel goed kijkt is de middelste laag volgens mij opgebouwd uit strookjes van 2 mm breed.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F*R*E*A*K
Kan iemand hier eens kritisch naar kijken:
Stratschema met een master volume, een mastertone en een pot om een dummiecoil in te draaien. Op de volumepot zit een treble bleed mod zoals Kinman die voorstelt. Waarden van de pots wordt nog even experimenteren aangezien ik verwacht dat de essen body (hard essen) nogal wat extra hoog zal geven.
http://img399.imageshack.us/img399/8412/p1010360mg7.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/9813/p1010363cn7.jpg
Hey GG,
Waar voor is dat Dummy element eigenlijk?
dat zou een deel van de ruis/brom weg moeten nemen zoals bij een humbucker. Dit element heeft alleen een spoel en geen magneten. Hij pikt de trilling van de snaren niet op, zit in de ruimte bij de schakelaar en de potmeters, maar werkt wel als een soort atenne voor alle ruis/brom die normaal zo storen bij een strat.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joene20
Hoe het electronisch allemaal 100% werkt kan ik je moeilijk vertellen, vind het nogal wat hogere wetenschap. Maar zo zou het moeten werken als ik alle info op het internet volg. Als de ruis/broom blijft bestaan moet ik de twee draden van de dummie omdraaien of de dummie zelf omdraaien:
http://www.thefenderforum.com/forum/...ad.php?t=36689
Heb 4 dummies gemaakt om te experimenteren met de waarden hiervan.
Owke bedankt voor de uitleg! Ben benieuwd of het ook echt goed werkt!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
hey G.G.,
dat extra hoog met essen valt eigenlijk wel mee, ik heb gewoon 250 k pots erin gegooid en kan niet zeggen dat ik meer "twang" heb als bij mijn fender van elzen. maar proberen kan geen kwaad.
groeten Pasqual.
Het is niet moeilijk uit te leggen. Ga er vanuit dat je elementen ruis opvangen:Citaat:
Echt element:
- Je vangt geluid op van je snaren
- Je vangt ruis/brom op
Dummy element
- Je vangt geen geluid op van je snaren (geen magneetjes)
- Je vangt ruis/brom op (met name magnetische van bijv. een oud computerbeeldscherm)
Let op: de elementen moeten exact dezelfde output hebben! Je zet de elementen in fase. Dus dan heb je het simpele vergelijkingtje
(Signaal + brom) - (brom) = Signaal
Sluit je de fase verkeerd aan, dan wordt het in plaats van verminderd verdubbeld:
(signaal + brom) + (brom) = signaal + 2brom
Let wel: brom haal je er bijna altijd mee uit, ruis niet. Ruis ligt eerder aan je apperatuur. Zoals een overdrive/distortion. Die produceren veel ruis. Maar een nadeel is is dat ze ruis en brom nog eens versterken.
Brom komt of van je aarding, of van magnetische straling. Stel, je woont in het Zuid-Franse Cadarache, waar die kernfusiereactor staat, waarschijnlijk kun je daar met je stratje niet in de buurt komen van die reactor. Mochten ze een openingsfeestje hebben, en dat ding draait, komt er nogal magnetische straling vrij die brom veroorzaakt. Waarschijnlijk mag je er met je pacemakertje ook niet in de buurt komen.
Dat is natuurlijk erg onwaarschijnlijk, maar wat dacht je van een elektriciteitskabelmast? Fabrieken? Oude computerbeeldschermen? Schoothoop? Harde schijven? Mobieltjes? Of erger: TL verlichting? Ringleiding?
Maw, overal zijn bronnen van storing voor de strat. Het zou een gat in de markt zijn om die dingen, kant en klaar om in te bouwen, met goede handleiding, te verkopen. Ik denk dat iedereen met een goede strat er wel een wilt, als het je geluid niet aantast.
In theorie merk je, behalve de brom en ruis, niets van zo'n dummy. In de praktijk weet ik het niet, dus verlicht mij; vertel mij het resultaat.
Ik zou ook wel willen weten hoe je zo'n dummy maakt/waar je voor een habbekrats zo'n ding koopt. Mochten ze nergens te koop zijn, zal ik er miss wel een aantal maken, en op t forum verkopen. Dan ben ik wel non profit, zo ben ik nou eenmaal :) Als het goed werkt, zijn het zulke handige dingen.
Maar wat ik me afvraag: Het tweede element van een humbucker, zitten daar ook magneetjes in? Zo ja, wat is het verschil met een dummie?
Wat een vragen, hè? Ff op een rijtje:
1. Hoe bevalt de dummie?
2a. Waar koop je dummies?
Als het antwoord "nergens" of "heel ver weg"
b. Hoe moet je ze zelf maken?
3a. Zitten er magneetjes in de tweede element van de humbucker?
Als het antwoord geen "Nee." is
b. Wat zit er wel in?
c. Wat is het verschil met dummies?
Hoop het je over een paar maanden allemaal te kunnen vertellen, zodra de gitaar af is.
In theorie moet de waarde van de dumie exact hetzelfde zijn als de andere elementen. In de practijk blijkt dat een afwijking geen ramp is. Wat wel belangrijk is, is dat het middelste element NonRWRP moet zijn voor een goeie werking in stand 3.
Een dummie maken is redelijk simpel. Je neemt zo'n goedkoop element (zon ceramisch ding) snij de lijmrand rondom de magneet los en verwijder die voorzichtig. Sommigen zeggen dat je de polepieces moet verwijderen, maar wanneer de magneet weg is, zijn die polepieces niet magnetisch. Dus ik laat ze zitten want ik wil dat ze zoveelmogelijk dezelfde werking hebben als de echte elementen zonder de trilling van de snaren op te vangen.
Is een hoop draad niet goedkoper? Je neemt een kartonnetje in de goede vorm, en je wikkeld er een bepaalde afstand (of een aantal windingen?) Draad eromheen. Dan sluit je bedrading aan en voilà. Dat kost nog minder ruimte ook. En dat is belangrijk, want veel plek heb je niet achter de slagplaat van je strat. Maar wat houd NonRWRP precies in dan? Zullen we er niet een apart topic van maken?Citaat:
Is goed, zoek eens op "dummie coil"kom je een onderwerp van ene Johan tegen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephistocles
Net de slagplaat bedraad met 3 GFS singlecoils, de Blue Texas Set (5.2 5.7 en 7.8K) en de dummie (5.35K)
Volumepot is 250K, tone is 500K met een 1 meg weerstand parallel, zodat ie mooi op 324K uitkomt (met die weerstanden kan ik nog een beetje rommelen om de waarde van de pot te beinvloeden. Daarom heb ik ook 500K genomen ipv 250K want met een weerstand kan ik hem gemakkelijk omlaag brengen, niet omhoog). De pot aan de dummie is een 500K volumepot.
Alles in alle standen doorgemeten en het lijkt allemaal te werken. 5-wayswitch kiest de juiste elementen Het bijdraaien van de dummie doet de weerstand ineens omhoog gaan, dus dat klopt ook. De pushpullpot is een soort S-1 switch dus met seriestanden. Bij het uittrekken van de pushpullpotmeter geeft mijn universeelmeter ook een hogere output aan (in standen 3, 4 en 5), dus dat lijkt ook te kloppen.
Pot omlaag (= normale strat):
1 Hals
2 Hals en mid
3 Mid
4 Mid en hals
5 Hals
Pot omhoog:
1 Hals
2 Hals
3 Mid in serie met brug in serie met hals
4 Brug in serie met hals
5 brug in serie met hals
http://img365.imageshack.us/img365/9331/p1010371wc0.jpg
http://img365.imageshack.us/img365/9357/p1010377jk3.jpg
Dit zijn dus al 7 standen bruikbare singlecoil standen en dan kunnen ze ook nog eens alle 7 in "humbucker-mode" door de dummie erbij te draaien.
mooi gedaan. dat zal wel een serieus soldeerfeestje geweest zijn :)
indrukwekkend, snap er weliswaar geen hol van :)
die "humbuckermode" : wil dat zeggen scoil geluid zonder ruis?
Pecies, die dummie is reverse wound (net als vaak het middelste element, maar mijn midden element is normaal gewikkeld) Die dummie pikt wel alle signalen uit de omgeving op. Signalen uit de omgeving worden dus opgepikt door normaal gewikkelde elementen en een reverse wound dummie, die dus de ruis cancelled.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Het gitaarsignaal wordt alleen opgemerkt door de gewone elementen aangezien de dummie niet magnetisch is en niet onder de snaren zit. Dus het geluid blijft 99% singlecoil, maar dan zonder ruis.
Als ik de middelste potmeter dicht draai, dan ben ik de dummie kwijt en heb ik het normale singlecoilgeluid, dus met ruis.
zou je de dummy eerst in plastic kunnen verpakken (of krimpkous) en dan omwikkelen met zelfklevende alu folie en leg die folie aan de GND zodat hij geen ruis meer oppiktCitaat:
.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Ik denk dat dat net niet gaat werken omdat de dummie volgens mij hetzlefde moet oppikken als je elementen en als je de dummie volledig gaat inpakken ben je dat dus kwijt.
Euh... Je dummie moet behalve de magneet identiek zijn aan je normale element.
Mooi soldeerwerk. Voor mijn eigen strat had ik iets anders in gedachten. Met faseschakelaars, dummiegedoe, 3 volume pots en geen tonepots (die gebruik je alleen om je strat bagger te laten klinken als je een ander er op laat spelen :p )
Qua waarde het liefst wel. Als ie niet reverswound is, moet je wel ff de twee daden omdraaien (of de dummie zelf)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephistocles
de dummy is niks zonder magneet, werkt niet en kan dus niks oppikken want juist die magneten zijn de 'oppikkers' volgens mijCitaat:
dat is niet waar
pickups ontvangen magnetische golven
omdat je snaren zelf geen magneten zijn, zou je zonder magneten in je spoel idd niks horen
maar die magneten in je pickup "magnetiseren" je snaren als het ware
(eigenlijk verstoren je snaren het veld alleen maar, maar laten we het voor leken begrijpelijk houden), en als je snaren trillen, trilt er een magnetisch veld
apparaten produceren ook die magnetische trillingen
maar omdat zij in zichzelf al een magnetisch veld hebben "zenden" deze apparaten signalen uit
je pickup ontvangt die dus ook!
zonder magneet!
kortgezegd, de magneten in een pickup zijn alleen voor het geluid van de snaren, omdat die uit zichzelf niks "uitzenden", de ruis komt gewoon door het feit dat een rol koperdraad als antenne fungeert
als je een spoel aansluit op de pickup, dan ontvangt deze natuurlijk ook ruis, maar omdat de dummy omgekeerd gewonden is (of omgekeerd aangesloten) zijn de ruis van je pickup en van de dummy tegenovergesteld
die heffen elkaar dus op
en daarom krijg je geen ruis meer
tis een beetje maf om uit te leggen zonder meteen natuurkundige begrippen te gebruiken
maar ik hoop dat je het snapt
(ps, dus inderdaad, als je je dummy gaat afschermen krijg je ruis, omdat er dan geen "omgekeerde ruis" is om je normale ruis op te heffen)
(en om ontopic te blijven)
hele mooie strat! ik zie nooit het nut in van relicen (ieder zijn plezier), maar dit is echt wel heel netjes gedaan :o
nu praat ik maar naar dat ik wijs ben (en dat is niet zoveel)
de magneten zijn nodig om in combinatie met de spoel de trilling van de snaar om te zetten in stroom.
dus als omzetter in stroom is de dummy waardeloos, werkt niet.
aan de andere kant zie ik ontstoor spoelen op bv printplaten van electronica etc die volgens mij een magneet zijn met een wikkeling.
en op veel kabels, neem die van jullie vga naar monitor aansluiting, zit ook iets voor ontstoring, dat dikke ronde busje
weet allemaal ook niet hoe dat werkt, met of zonder magneet
Ik zal het kort proberen uit te leggen.
Met magneten.
Figuur 1Code:Spoel
||||||
||||||
[||||||] magneet
[||||||]
||||||
||||||
Het magnetisch veld beweegt door de spoel. Om een of andere natuurkundige reden (zelfinductie, zoek maar op wikipedia voor de bollebozen onder ons) worden hierdoor stroompjes opgewekt. De magneet hoeft niet per see in de spoel te zitten, het gaat om het magnetisch veld. Maar het meest efficiente en meest zuivere effect (zeker als het om een instrument gaat) is in de spoel. Omdat bijv. een gitaarversterker oom magnetische staling zendt, en je beeldscherm ook (met beeldbuis), en je gsm ook (het klokje en de antenne), zo ook je ipod etc, gaat die straling ook door de spoel en dat wekt ook een stroompje op.
Al die stroompjes worden vertaalt naar een geluid, met de ruis uit de omgeving.
Nu wordt het moeilijk. Antigeluid. Nee het is geen grap, het werkt met elke puls.
Hier komt ie: dit is serie elektrische pulsen (wisselstroom dus. Naar rechts de tijd, hoogte is amplitude (de kracht, bij geluid is het t volume)
Figuur 2Code:A A A A
/ \ / \ / \ / \
/ \ / \ / \ / \
-----\-----/-----\-----/-----\-----/-----\-----/--
\ / \ / \ / \ /
\ / \ / \ / \ /
V V V V
Stel: je voegt nog een element toe. Dan krijg je tweemaal de hoogte van de piek, dus verdubbelt je volume.
Stel: je zet het element uit, dan geeft hij geen volume.
Stel, je zet er hetzelfde geluid tegenover, dan krijg je twee golven die door elkaar lopen.
Figuur 3Code:A A A A A A A A
/ \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \
/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \
X----X----X----X----X----X----X----X----X-----------
\ /\ /\ /\ /\ /\ /\ /\ /
\ / \ / \ / \ / \ / \ / \ / \ /
V V V V V V V V
Deze twee golven heffen elkaar op. Want: Stel, de piek heeft een amplitude van 7, en het dal een amplitude van -7 (die zit onder de lijn). 7 + -7 = 0 , dus de amplitude is 0, dat betekent dat er geen geluid is. Je zou zeggen, dan hoor je toch twee dezelfde geluiden door elkaar? Nee. Een geluid is een verdichting en verdunning in de lucht. Als je de verdunningen opvult met verdichtingen, gebeurt er dus niets. Zo ook met stroom. Als een negative puls tegelijk valt met een positive puls, heft het elkaar op.
Hoe werkt dit in de gitaar?
Je snaren zijn van metaal gemaakt. Hang er maar een goede magneet aan, die blijft wel plakken.
Magneten veroorzaken een veld. Misschien heb je dat wel eens gezien, toen je hele fijne stukjes ijzer op een papier legde en er een magneet onder hield. Dan zie je zo die stralen lopen. Dat veld kan worden afgebogen. Dat kan met zwaartekracht, zoals je op grote schaal ziet, in het heelal. Maar ook in het klein. Bijvoorbeeld door een andere magneet. Dat veld is zelfs zo sterk, dat als je twee magneetjes dicht genoeg tegen elkaar legt, dat ze naar elkaar toe gaan. Ook een stuk metaal (bijv. een gitaarsnaar) trekt zo'n veld naar zich toe. Veel van die straaltjes gaan dan naar dat stuk metaal, er door heen, en dan terug naar de achterkant van de magneet. Laat je dat stuk metaal trillen, wordt het veld steeds kort, lang, kort, lang enz. Leg je dat veld in een spoel, ontstaat er een stroompje. Zelfinductie. Net als dat je er een magneet door heen beweegt.
Dus, stel je hebt een gitaar, niets mee aan de hand. Je speelt naast je pc. Je speelt, en het magnetisch veld van de magneetjes beweegt in de spoel, de magnetische straling van je beeldscherm gaat ook door je spoel. Je hoort dus je snaren en je beeldscherm (bròòòòòòòòòòòm).
(Nu komt het belangrijkste: )
Nu zet je er een dummie in. Je element vangt dit op door de magneetjes:
Figuur 4Code:A A A A
/ \ / \ / \ / \
/ \ / \ / \ / \
-----\-----/-----\-----/-----\-----/-----\-----/--
\ / \ / \ / \ /
\ / \ / \ / \ /
V V V V
Maar je element vangt ook brom op:
Figuur 5Code:/\ /\ /\ /\ /\ /\ /\ /\
--/--\--/--\--/--\--/--\--/--\--/--\--/--\---
\/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/
Je dummie is reverse wound, of andersom aangesloten, dwz alles is omgekeerd. Wat normaal min is is plus en wat plus is is min. Maar je dummie heeft geen magneten, dus vangt alleen brom op.
Figuur 6Code:/\ /\ /\ /\ /\ /\ /\ /\
/--\--/--\--/--\--/--\--/--\--/--\--/--\---
\/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/
Zoals je ziet is dit signaal het omgekeerde van je gewone element. Combineer die twee en je houd niets meer over, zoals in figuur 3. Dus wat je overhoud is gewoon geluid, zonder brom of ruis.
Let op: sluit ze niet verkeerd om aan (in fase, uit fase) wat dan bijft het signaal hetzelfde en verdubbelt de ruis.
Bij een dummie-element gaat er theoretisch gezien geen geluid verloren (behalve de bròòòòòòòm en de ruisssssssssssss), maar omdat er een tweede element aanstaat, krijg je wel tonesuck (een element gedraagt zich enigszins ook als een weerstand).
ken het antigeluid idee.
men plaatst ook wel eengrote luidspreker boven een motor die dus hetzelfde doet en zo de motor voor ons gehoor minder hoorbaar maakt.
punt is echter dat je zegt de magneet beweegt, oftewel in pickup geval er verandert wat in het magneetveld door het trillen van de snaar.
die dummy heeft dit dus niet, geen magneten, geen snaartrilling die kan worden opgevangen dus kan hij naar mijn idee afgeschermd worden.
maar ja dit is noob logica
Sorry zover was ik nog niet, en stiekem was ik deze vraag alweer vergeten te noemen. Die zou op het eind moeten komen. Ok, editten maar! :)
EDIT: Klaar! Kort was het achteraf gezien niet, maar wel duidelijk.
@No 1 hops: Over je vraag. Hij kan niet afgeschermt worden, anders vangt hij geen ruis meer op. Dan zul je denken: dat moet toch? Nee. Het idee is dat je normale ruis met je gewone pickup opvangt, en dezelfde ruis maar dan omgekeerd (laten we dat voor het gemak antiruis noemen) met je dummie opvangt. -1 +1 is 0, maar als je m afschermt is het 0+1 is 1, dus dan blijft de ruis.
EDIT2: Dank je Orpheo. Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast :)
BIJNA, maar niet helemaal. de magneet beweegt niet. de magneet maakt een magnetisch veld, en die veranderd door het trillen van je snaar. het magnetisch veld word echter ook verstoort door andere EM velden. die storing pikt je pickup op, en dat word ruis/brom/weet ik t. via 'antigeluid' om het maar zo te noemen, onderdruk je de ruis denk ik. ik weet het niet precies, omdat je met antigeluid preciese frequenties moet pakken, en de tweede reversewound spoel niet alleen de 'inverse' frequenties pakt di ehij moet onderdrukken, maar ook de gewenste frequenties.
Net een paar kleine testjes gedaan. Er zat een klein foutje in de aansluiting van de dummie op de pot. De dummie moet over de twee buitenste pootjes staan en het signaal komt op een van de buitenste pootjes binnen en vertrekt via het middelste pootje. In de opstelling die ik eerder poste werkte het niet naar behoren.
Nu, in de juiste opstelling schijnt alles te werken (heb het niet met snaren getest, maar met tikken op de pups)
Zal nog even het schema tekenen dat ik gebruikt heb.
Hier het schema. Zou moeten werken.
http://i251.photobucket.com/albums/g...s/P1010392.jpg
Is een variatie op dit schema:
http://www.deaf-eddie.net/drawings/strat-all-series.jpg
Ff in paint de testversie uitgewerkt:
http://img100.imageshack.us/img100/8...tversieel9.jpg
Net snaren erop gezet, wat speelt ie gruwelijk lekker met een lage actie.
Daarna ingepluged. Wat een tegenvaller. Alleen maar gebrom en bijna geen signaal. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Nu dus maar gaan puzzelen waar het probleem zit. Geen idee..... Zelfs wanneer ik een aarde draad aanraak of de brug verdwijnt het niet.
GG, je hebt pm
Nee hoor. +10Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nevyn292
[nutteloze post]
nu wel:D
[/nutteloze post]
Kennen jullie het verhaal van de prutser die 2 witte katoen ommantelde draadjes naar de output doortrok?
Precies...... net verkeert(d)om op de output gezet.
Daarna ff ingeplugged..... HOLY F#CKING CRAP!!!!! Deze gaat nooit meer weg! Wat een geweldig kick in your face strat geluid.
http://img170.imageshack.us/img170/9599/p1010470wg8.jpg
http://img504.imageshack.us/img504/5462/p1010472nb1.jpg
http://img371.imageshack.us/img371/9229/p1010474jp7.jpg
Hij gaat mee naar de DGBM, dus als iemand hem aan de tand wil voelen.....
Mooi. K heb het niet zo op maple fretboards maar toch zeer mooi
Wat weer een gaaf ding!!!
dammmm
En? Heb je nog ruis?
mimimaal op het moment, zoals bij een strat mag. Dummie werkt redelijk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef
waar heb je die dummie nou eigenlijk precies geplaatst? op een loze plek?(lijkt me niet) of tussen brug en mid element bijvoorbeeld?
Heb ik helaas geen foto van, dus ff in paint lopen klooien:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nevyn292
http://img170.imageshack.us/img170/9...4dummiefc3.jpg