Why can't we all just get along... ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Je ontwijkt m'n punt een beetje, maar dat geeft niet.
Als ik het goed begrijp is je punt dat velen van 'ons' direct de boutique varianten boven de Digitech's en evt. de Bossjes verkiezen, zonder zelf ooit de Digi's te hebben geluisterd..
Dit gebeurt inderdaad wel eens, maar tegelijkertijd zul je zelf moeten toegeven dat er weldegelijk een verschil is ...
Mijn referentiekader qua TS'en zijn ook 'alleen maar' de TS-9, TS-9DX, Trex Alberta, Trex Mudhoney (niet direct TS'ig, maar toch), Fulldrive II en Bad Monkey, BD-2 en Screaming Blues...
Vanuit dat kader vond ik de Alberta wat mooier klinken dan de TS-9's, omdat ze meer bas overeind hield. De Fulldrive II kan erg 'TS'-ig klinken, maar heeft wat meer controle over de mid-range 'hump' die zo kenmerkend schijnt te zijn voor TS-achtigen..
De Bad Monkey doet vrijwel alles wat ik van m'n Fulldrive verwacht, maar is door de extra EQ mogelijkheden, nog flexibeler in te zetten..
De BD-2 was een dynamisch pedaal, dat ik niet echt op een TS-(9) vond lijken, maar wel een lekker geluid vond geven..
De Screaming Blues (van Digitech dus), vond ik de BD-2 enigszins benaderen, maar algeheel deed het pedaal mij 'niks'..
Stiekem kom ik dan tot de conclusie dat ik niet zo van de TS-9 sound 'hou', in vergelijking met die andere OD's..
En dat is nu interessant van dit topic; de TopicStarter is duidelijk zoekende naar een 'goed pedaal', en heeft als enige houvast, het lezen van reviews en gear-pagina's van zijn idolen..
Daar is niks mis mee, ik laat mij ook (teveel?) beïnvloeden door mijn helden, maar merk dat ik gaanderweg meer ervaring krijg met 'lezen' en 'doorprikken' van reviews e.d...
Er is echter niks leerzamer, om maar niet te spreken van leuker, om een hele middag in 'n testhok al die verschillende trapdoosjes in te duwen, te draaien en bijvoorbeeld ook te combineren!
De opmerking van J.Buurman dat hij voor zijn eigen gebruik de MXR GT-OD erg goed vond omdat deze "de eigen klank van je sound intact laat. I.M.O. veeeeeeel mooier dan alle Ibanez TS-en en meer TS dan de Boss-en en Digitech's....", heeft dan ook niks te maken met "iets beter vinden zonder referentiekader", hij vergelijkt ze expliciet met TS'en en vergelijkt ze via-via met Bossjes en Digitechs..
Termen als 'beter dan dit... In Mijn Ogen', gekoppeld met het referentiekader en zaken als 'meer gain dan pedaal x' etc, zijn in mijn ogen dus even valide als mensen die alleen maar ' + 1en' ..
En waar hij 't meer dan eens over heeft, is de TopicStarter aan't testen te krijgen....!
De ISP kan een heel leuk pedaal zijn, ziet er i.i.g erg mooi uit (helaas/gelukkig ook niet onbelangrijk, om 'n unieke collectie te verzamelen), maar het gevaar van GAS is bij deze pedalen nog hoger, omdat je 'de standaard massa' niet eventjes de revue hebt laten passeren..
dat de TopicStarter niet veel tijd heeft om te testen, dat is tot daar aan toe, maar neem van een 'moderate' GAS-hebbend iemand aan, dat je je veel tijd en geld kan besparen door fftjes naar een goed gesorteerde pedalenwinkel te trekken.. Want door die ISP te KOPEN, weet je nog steeds niet hoe een TS nou 'klinkt' en 'voelt'...
Hoe je het ook wendt of keert, als je van een 'TS-geluid' houdt, dan is het eigenlijk een beetje gek als je je eerst gaat focussen op 'niet-TS-achtige' pedalen zoals een Boss pedaal als de BD-2 of een Digitech Screaming Blues..
Ben je echter van mening dat je 'die Gary Moore sound' wilt bereiken, of 'de SRV-toon', dan kun je minder ingekaderd denken en kun je de 1e stap ondernemen om te verdwalen in de wereld van OD's, DS'en, TS'en etc...
Dus wat dat betreft is het 'expliciet op zoek gaan naar een TS', wel een mate van houvast, maar je moet uitkijken dat je jezelf niet teveel beperkt in je keuze, zeker niet op basis van meningen over misschien wel een van de meest subjectieve verschijnselen in de wereld: "de Mening over goed en mooi 'geluid'...
Ik dacht altijd dat ik 'een distortionpedaal' moest hebben, en vind dat de Hot Cake, OCD en Alberta meer in de richting van mijn beoogde geluid komen, dan de Keeley DS-1 SEM, die ik lange tijd gebruikte...zeg maar van 'kanaal 1' naar 'kanaal 3'..
Qua 'overdrive' denk ik aan pedalen met een randje, kanaal 1-> kanaal 2, waarbij de Fulldrive en de Bad Monkey, In Mijn Ogen, echte aanraders zijn; ook voor onze TopicStarter, omdat ze tenminste niet echt verbergen dat ze TS'achtigen zijn...
trouwens @Drap; welke suggestie zou jij dan willen geven, want ik zie zo 1-2-3 niet welk pedaal jij tegenover de TopicStarter of bijv. J.Buurman zet...