Ik lees hier weer dingen waar van ik niet weet of ik nu moet lachen of huilen...
Wie beweert dat het zwarte noppenschuim brandvertragend is heeft het geloof ik niet helemaal begrepen. Brandvertragend betekend:
1. het materiaal is niet ontflambaar
2. het materiaal heeft lange tijd nodig om "door" te branden.
Punt 2 is dus de "vertragende" factor. Neem gips, dat is brandvertragend. Het schuim is eerder brandversnellend. De dampen die daar af komen zou ik niet inademen. Vraag de brandweer om een inspectie en hij zal al heel snel je het advies geven die troep te verwijderen.
Daarnaast is het voor je akoestiek niet de beste oplossing. Zeker niet in deze hoeveelheid, het slurpt je hoog op en je blijft zitten met een kamer vol bass en mid geluid.
Wie beweert dat het fysiek plaatsen van speakers een verhouding heeft met frequenties heeft het ook niet begrepen.
Het hoger plaatsen van een speaker betekend niet dat je dan ook "hoog" uit je speakers krijgt.. dat zou mooi zijn (of niet). Dus op de grond plaatsen zorgt echt niet voor lage tonen. Enkel dat je vloer gaat resoneren, dat "voelt" als laag (de eigen frq van een houten vloer ligt idd in de mid-laag regionen) maar is een ernstig akoestisch probleem.
Geluid is 3 dimensionaal, net als licht. Enige wat invloed heeft is de "directe" straling van de speakers, zorg dat je die in je oren krijgt. Reflecties met absorptie materiaal opvangen. Hiermee krijg je een mooi strak stereo beeld (mits speakers op gelijke hoogte en afstand van je hoororgaan)
Liggende en staande speakers maakt wel degelijk verschil. Met name de hoogte waarop de tweater zich bevind. Eigenlijk kruist dit wat ik nu zeg een beetje met bovenstaande (plaatsing speakers).
Wellicht heeft het niet zo zeer te maken met horizontaal of verticale plaatsing maar meer met hoe de speaker in je oortjes straalt.
afijn, het is mooi weer. ik ga ff genieten van die laatste minuutjes zon :hippie: