Even kort off-topic Hassent:
Gefeliciteert met je nieuwe webshop. Ziet er goed uit. Voor mijn volgende project ga ik zeker wat bestellen.
Printable View
Even kort off-topic Hassent:
Gefeliciteert met je nieuwe webshop. Ziet er goed uit. Voor mijn volgende project ga ik zeker wat bestellen.
Thanks!
On-topic:
Als je een keer multimeterles nodig hebt, hoor ik het wel :seriousf:
Zo lieve kijkbuiskinderen,
Het is nu tijd om de zaak af te ronden. We gaan de hele zaak in elkaar schroeven. Eerst de hals. Deze hals komt uit Hong Kong en heeft... (tromgeroffel) 28 dollar gekost. Hij is van het merk Eden en ik heb 'm gewonnen bij de ebay webshop Vermont Guitars. Deze site is uit de lucht en je kunt ze ook niet meer via een aantal andere sites bestellen. Wel kun je ze nog direct emailen en ze daar bestellen. Er is hier pas nog een topic aan geweid. Voor het geld is het een geweldige hals. Ik ben wel een tijd bezig geweest om alle scherpe puntjes eraf te vijlen maar bij de hals op de groene strat die ik heb laten zien was alles perfect.
http://img161.imageshack.us/img161/856/img5726xr2.jpg
Hals vastgeschroefd, halselement, slagplaat, brug, elementen aan de rest gesoldeerd, controlplate vastgeschroefd en dan een heel spannend moment. De snaren. Eerst de hoge E erop. Toen kwam ik in een film terecht. Je weet wel, zo eentje met een emotioneel muziekje erbij. Dit keer Frank Boeyen. Zingen jullie even mee? Zeg me dat het niet zo is, zeg me dat het niet....
Deze snaar liep bijna buiten de toets langs. En daarom, lieve kinderen, moet je een klein beetje ruimte overhouden in de neckpocket. De hals iets bijgesteld en de rest van de snaren erop. De neckpocket was een ietsepietsje to ondiep dus de zadeltjes moesten een ietsepietsje omhoog. Intoneren: De meeste schroeven van de zadeltjes hadden maar een kwartslag nodig. Super!
Hebben de gitaarbouwers onder ons wel eens gemerkt dat een nieuwe gitaar een tijdje nodig heeft om zich "te zetten". De eerste dag had ik wat moeite om 'm te stemmen, de volgende dag ging dat een stuk beter.
Nu nog de laatste details. Traditioneel pulkt mijn vrouw het folie van de slagplaat eraf (dat is een verbetering). Nog twee straplocks van schaller erop en de inputcup:
http://img395.imageshack.us/img395/6104/img5722wj4.jpg
Wat houd ik toch van chroom!!!
In mijn laatste post wordt het tijd voor, wat Buckocaster'51 noemt: "FIRST TWANG".
Ewoud,
ik vind hem prachtig, mooi hout en hij glimt zo mooi! Wat een geduld, ik ben altijd bang dat ik dat niet op kan brengen, maar als ik dit zie krijg ik wel zin om ook zoiets te gaan doen... mooi man, ik heb er bewondering voor, mooie foto's ook van die glimmenden body - kwijl.
grtn, Rinze
Ho Rinze stop maar, stop, je mag nu weer opstaan. Ik ben slechts een nederige mier vergeleken bij de grote namen op dit Forum. Vergeet niet dat dit mijn eerste pannenkoek is. Als ik jullie alle kleine details die niet in orde zijn zou laten zien dan zou ik jullie allemaal stuk voor stuk moeten ombrengen, dat begrijpen jullie zeker wel. En de macrostand op de camera doet ook wonderen.
Onbegrijpelijk dat je zoiets nog nooit gedaan hebt wanneer ik naar je website kijk. Doen man!!
In mijn laatste post wil ik het nog even hebben over GEDULD. Ook ga ik alle mensen die nog niet gebouwd hebben maar wel graag willen, overhalen om dat wel te doen. Het wordt maandag erg druk bij de fijnhouthandels van Nederland.
Tja, ik ben niet zo vertrouwd met hout, heb daar eigenlijk ook geen gereedschap voor. Maar het trekt wel, moet ik zeggen.
En ik vond hem gewoon mooi, mag graag mooi hout zien..
nog even een tip voor het schuren.
bij watervast schuurpapier, leg eerst even wat stukken die je gaat gebruiken een nacht in het water te weken.
dan gaan ze veel langer mee, en zijn soepeler.
behalve schuur houtje heb je ook schuur kurk, stevig genoeg maar net niet te hard.
een goede handige regelbare soldeerbout kost 15 euro, en daar heb je jaren wat aan, neem een goed soort soldeer tin en vraag bij de electronica winkel gewoon om uitleg hoe dat dit moet en waar je op moet letten .
misschien is het een optie om ergens hier of bij werkbank een sticky te maken over solderen
vind dit trouwens een mooi verteld ( en gemaakt project)
klasse!
Het enige aparte gereedschap wat je nodig hebt is een bovenfrees met de twee bitjes met lagers. Is er niemand in de buurt die dat heeft? Ik heb 'm ook geleend. Een decoupeerzaag en een boormachine moet toch wel lukken. Je plaatselijke garage heeft ook wel een kolomboor staan. Doe het nou maar, kom op je kunt het... Er geeft weinig zoveel voldoening als het kijken naar een fatsoenlijke gitaar die je zelf gemaakt hebt en hangt te glimmen aan de muur.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
Aspirantbouwers aller landen, verenigt u!!! Als Ewoud het kan, kunnen jullie het zeker.
begin je toch gewoon met een setje bijna kant en klaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
zoals hassent heeft nu in zijn winkel wat opruimers, body en necks.
daar hoeft niet super veel meer aan te gebeuren qua hout werk maar de afwerking met lak etc moet allemaal nog wel
Lijkt mij een goed idee. Ik denk dat veel mensen tegen de electronica en het solderen opzien. Terwijl het echt niet zo moeilijk is. Zelf heb ik het geleerd door al jaren mijn eigen gitaarsnoeren in elkaar te solderen. (Het is ook goedkoper en je bent flexibeler wat betreft de lengte van het snoer en welke pluggen je erop zet).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops