T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Beetje 'rare' vergelijking Antoon!
Printable View
T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...Citaat:
Beetje 'rare' vergelijking Antoon!
:o, wat een prachtgitaar, ik vind standard strats een beetje te normaal eruitzien, saai zeg maar:P maar deze vind ik toch zo vet:D
zal wel een flink prijskaartje aan hangenxD
nee hoor,bij de kringloopwinkel zijn ze voor een habbekrats te krijgen!
Galama gebruikte een hoop ceder in zijn gitaren, de LP die ik ken is een stuk lichter dan de gemiddelde Gibson. Tropische houtsoorten zijn trouwens niet per definitie zwaarder dan den Es of Elz.Citaat:
Volgens mij gaat het hier dus toch om een "mytische" naam in de gitaarbouw ofzo, want blijkbaar weet niemand echt hoeveel een "galama" nu echt kost.
wat een galama kosten ZAL.
want laatst stond er nog een mooie LP op marktplaats voor rond de 700 euro.
jammer genoeg voor mij te ver weg, en slechte communicatie de reden dat ik die misliep.
al had ik liever zo'n kleine firebird of strat.
je kunt moeilijk een prijsmaken op iets dat nog gebeuren moet en ook niet vergelijken met wat ze vroeger kosten.
zo is de prijs van goed materiaal zoals hout , weet ik niet hoeveel hoger geworden.
hardware van goed kwaliteit zal ook alleen maar duurder worden door de grote vraag van de chineese industrie naar metalen, en de beperkte hoeveelheid ervan.
eigenlijk zijn alleen de pickups van bill lawrence nog spotgoedkoop
vergeleken met de tijd dat galama ze gebruikte in zijn gitaren
Toch raar hé, Galama heeft gitaren gebouwd, maar die kosten dus blijkbaar niks (800 euro voor een handgebouwde gitaar vind ik echt niks).
En een kostprijs berekenen op een nieuw te bouwen instrument is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Een vraagprijs is natuurlijk iets anders. Als Meneer Galama ziet dat er zoveel vraag is naar zijn gitaren kan hij het natuurlijk heel leep spelen en in een keer rijk worden. Dan verkoopt hij zijn gitaar voor bijvoorbeeld 3000 euro, terwijl die gitaar aan kostprijs maar 1000 euro zal zijn.
Ofwel speelt hij het eerlijk en zegt ie: ik wil goede gitaren maken die voor "iedereen" bereikbaar zijn (pakweg 1200 euro dan. Moet je wel even sparen), maar dan wordt hij dus niet rijk.
Ernieman, ik wordt dat gehak over prijzen een beetje zat. Laat het vallen, het wordt vervelend.
Bert K, mod
Ik moet zeggen dat ik een verkoopprijs van 3 x de materiaalkosten een absoluut minimum vind voor iemand die z'n brood mee wil verdienen. Ik kom daar nooit aan, maar het zou wel een eerlijke, misschien zelfs 'te eerlijke' prijs zijn.
En daar moet nog electra/gas/water/huur, uurloon, etc. uitkomen.
wat een gedoe over geld
Een Fender masterbuild is gauw 4000 euro en in die klasse zal een bouwer met de fame en kunde als Galama ook wel zitten.
De meeste gitaarbouwers doen ook aan import en verkoop omdat het simpelweg niet loont om full time bouwer te zijn in Nederland, te kleine markt. Mijn gitaarbouwer -Piet vd Brink- bouwt niet meer om die reden.
Het is mij een raadsel hoe Erik vd Haar zijn prijzen zo laag kan houden. Hij werkt veel met prefab en dat is niet te vergelijken met bound en setnecks exotics maar ik neem aan dat hij zijn necken en bodies zelf lintzaagt? Geen idee trouwens.