tja die spanning is al behoorlijk laag voor wat een 12ax7 aankan, is het geen idee om op een of andere manier (voltage doubler??) de spanning juist wat op te schroeven?
Printable View
tja die spanning is al behoorlijk laag voor wat een 12ax7 aankan, is het geen idee om op een of andere manier (voltage doubler??) de spanning juist wat op te schroeven?
@ Dirk: Het is toch echt ruimtegebrek vrees ik... dus begin maar vast met plagen dan. :) Het kastje is maar 3 cm hoog dus waar de led, contra's jacks, potmeters, buisje en elco's zitten, past er niets meer onder of boven. Ik had vanaf de start misschien kleinere potmeters kunnen nemen, maar het ontwerp is tijdens het bouwen geevolueerd so to speak en toen was het al te laat. Niet alle onderdelen zijn op de foto's te zien.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
@ VALOOSJ: Het blauwe vierkantje = een instelpotmeter maar dan een gesloten type.
@ NEGK3: Een cascade werkt alleen met een AC voeding. Er zijn wel IC's die spanning kunnen verhogen, maar je moet dan erg oppassen voor hoogfrequent storing.... Je kunt het natuurlijk proberen, ik had er nog niet aan gedacht. (aanv:) Je kunt er ook niet een te hoge spanning op zetten, kijk maar hoe de schakeling rond de buis is. Hij werkt meer als clipper.
ok, maar op het plan dat je gaat maken, daar komt een 3e gewone pot op om de toon te regelen vermoed ik? en een schakelaar? :D die kan handiger zijn dan je jack te moeten versteken ;)
ik wacht echt in spanning af.
klein vraagje nog, licht de tube op als de pedaal aanstaat? ik ga die misschien buiten de behuizing onder een roostertje ofzo steken, en licht zou dan wel echt gaaf zijn
preamp buisjes gloeien niet echt heel hard, je zou er een ledje achter moeten zetten voor spectaculaire visuals
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007107.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007110.jpg
Nou ik hoop dat dit beter te volgen is. Het spreekt voor zich dat alle punten die een zelfde teken of code hebben met elkaar verbonden moeten worden. (U1,U2, LV, X en Massa). Voor de 'shape' potmeter zou ik inderdaad een gewone potmeter gebruiken, je kunt dan het karakter van het effect gemakkelijk aanpassen aan de gitaar en gebruikte versterker.
Alle condensatoren zijn film condensatoren behalve die waar een 'p' achter staat = ceramisch en waar een spanning bij staat = elco. Alle waarden zijn in microfarad.
Bijvoorbeeld: .1 = 0,1 microfarad = 100 nanofarad;
Bijvoorbeeld: 1 = 1 microfarad;
Bijvoorbeeld: 0.047 = 0,047 microfarad = 47 nanofarad.
etc.
De weerstanden zijn koolfilmweerstanden en 1/2 watt.
De waarden zijn als volgt aangegeven:
220 = 220 ohm
1K = 1000 ohm
3K3 = 3300 ohm
68K = 68000 ohm
1M = 1000K = 1000000 ohm
etc.
Klinkt idd verrekte lekker! :hippie:
Ik begin zelf één dezer dagen aan een Marshall Bluesbreaker MKI clone, ben benieuwd hoe buis-achtig die klinkt. Afgaande op de soundsample van www.tonefrenzy.com en verscheide HC reviews, zou dat wel goed moeten komen.
Tips voor het bouwen:
Bij het gebruik van metalen chassisdelen (in- en uitgang) krijgen deze massa via de behuizing en moeten niet appart nog eens aan de massa verbonden worden.
Sluit bij de ingang de schakellip aan de massa van het chasisdeel. Sluit bij de uitgang de laatste 10K weerstand rechtstreeks aan het chassisdeel.
Niet alle buisjes werken even goed op laagspanning. Dit heeft te maken met het gebruikte plaatmateriaal en de mechanische bouw van de buis. Buisjes van EI met die 'smoothplates' oude phillips/mullard etc. werken redelijk goed. Amerikaanse types het allerbest. Chinese en sovtek's kun je vergeten.
Er kan ook een ECC82 in, de goedkoopste van EI doet het goed.... Gain is dan wel minder natuurlijk....
Het ingangscircuit is hoogohmig en gevoelig voor microfonie. Gebruik voor de eerste condensator (0,047) eentje van goede kwaliteit en houdt de bedrading zo kort en mogelijk.
De draad met 2 driehoekjes in de voeding is de gloeidraad van de buis. Pen 4 zit aan de + 12,5 V pen 5 aan de massa. Pen 9 wordt niet aangesloten.
Succes met bouwen!!
Wow...., wat een geluid...... Als mijn buizen preampje maar half zo goed gaat klinken ben ik al tevreden.
Ik ben echt niet goed in elektronica Dus zou iemand alsjeblieft kunnen verduidelijken hhoe het zit met die footswitch?
hugo
Ja de switch komt nog, maar werd me gister te laat.... Misschien zelfs wel met een spannende LED die van groen naar rood gaat als je hem aanzet....WOW!! :p