-
Le Marquis Telecaster
Gitaar: Le Marquis N.Y. Telecaster
Prijs (evt. met link):209,00 - 219,00 Euro
Vorm: Telecaster met humbucker halselement
Muziekstijlen:Rock, blues eigenlijk alles wat zich voordoet
Waarom deze gitaar? De telecaster heeft mij altijd al aangesproken door zijn éénvoud en doeltreffendheid. Gewoon een uitgedacht ontwerp. Dit is een hele mooie en goed afgewerkte kopie. Goede kwaliteit / prijs verhouding
Kun je het geluid beschrijven? Brug element klinkt mooi helder zonder 'iel' te zijn
de humbucker aan de hals klinkt clean lekker vol/warm en kan goed mee op stand "scheur". Het enige wat mij stoort is de terugval in volume als je van hals naar brug schakelt maar dat kan een kwestie van afstellen zijn.
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.?
Mijn exemplaar heb ik via Marktplaats uit Duitsland, hier in Nederland is ie volgens mij alleen te koop bij 'Gitaartoko'
http://www.gitaartoko.nl/toko/Elektr...9;_Telecaster/
http://i178.photobucket.com/albums/w...20311_1438.jpg
http://i178.photobucket.com/albums/w...311_143801.jpg
http://i178.photobucket.com/albums/w...20311_1441.jpg
-
Gitaar: Epiphone SG Junior
Prijs: € 88,- bij een grote Duitse internetaanbieder (http://www.thomann.de/nl/epiphone_sg...r_ltded_wc.htm)
Vorm: SG (bolt-on nek, één humbucker bij de brug, één volumepot, één toonpot)
Muziekstijlen: rock
Waarom deze gitaar? Ik wilde uitproberen of ik dit zonder risico kon adviseren aan beginnende gitaristen
Kun je het geluid beschrijven? Zoals een SG moet klinken
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Ik heb genoeg goede gitaren om geen budgetgitaar te hoeven aanschaffen, maar ik wilde wel eens weten hoe goed of hoe slecht het goedkoopste was dat ik van Epiphone kon krijgen. Ook wilde ik eens met een goedkope gitaar uitproberen hoe een gitaar zou bevallen die ik via internet zou bestellen, dus niet in de winkel uit had kunnen proberen. Ik had al eens een Squier Bullet strat (momenteel hier en daar verkrijgbaar voor net onder de 100 euro) gekocht als ‘campinggitaar’. Dat vind ik een prima advies voor als de beginner in kwestie een voorkeur heeft voor een fenderachtige gitaar, maar als hij voorkeur heeft voor een gibsonachtige gitaar is dit een prima alternatief. Prima bespeelbaar (nadat ik de actie wat verlaagd had), klinkt ook prima over het soort versterkers waar mensen mee beginnen (type Roland Cube), zeker niet minder dan de meeste andere beginnersgitaren, en zeker geen prut. Voor een beginner is hoe een gitaar speelt belangrijker dan hoe hij klinkt. Tone is iets voor de tweede gitaar, als je inmiddels weet wat je wilt en waarom. Deze gitaar is zeker goed genoeg om mee te beginnen. De hals voelt lekker aan, afwerking is prima. Tuners, element, brug en potmeters zullen goedkoop spul zijn, maar tot nog toe doen ze hun werk prima. Een SG past niet zo bij mij (maar helaas heeft Epiphone op dit moment voor dat geld geen LP juniors), dus ik zal me er niet zo snel mee op een podium vertonen, maar ik zie behalve dat eigenlijk geen enkele andere reden waarom dat niet zou kunnen.
-
Gitaar: Danelectro Pro
Prijs: 195,- http://www.thomann.de/nl/danelectro_...o_pro_blue.htm
Vorm: Geheel eigen stijl. Een Danelectro heeft gewoon zijn (of haar) eigen uiterlijk.
Muziekstijlen: DISCLAIMER: Ik gebruik het ding nu vooral om beter te worden dus ik moet eerlijk bekennen dat mijn mening hierin misschien nog wat te onderontwikkeld is.
Voor specifiek geluid kan je er volgens mij met weinig moeite Blues, old school Rock 'n Roll en Surf uithalen. Ik vind het echt superlekker klinken in ieder geval. Het "Pingelt" erg lekker weg. Vooral van de hardware ben ik onder de indruk, het ziet er gewoon goed en strak uit, en ik heb het idee dat deze gitaar niet zo erg ontstemt als een boel andere gitaren. Mijn vergelijkingsmateriaal op dat gebied is vooral mijn Richwood Strat.
Waarom deze? HONDERDVIJFENNEGENTIG EURO en het speelt volgens mij áls beginneling en vóór een beginneling gewoon hartstikke leuk en lekker weg, en het ziet er ook nog es anders uit dan de eeuwige Strat of Les Paul. Ik vind em gewoon veel té Blits om hem niet te hebben.
-
Gitaar:westone thunder I
Prijs (evt. met link):begin jaren 80 ongeveer 600 gulden
Vorm:strato-achtig met humbuckers
Muziekstijlen:blues
Waarom deze gitaar?was toen veel gitaar voor niet te veel geld
Kun je het geluid beschrijven?vrij hard soms stampend
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...na al die jaren is de gitaar nog in prima conditie
-
Gitaar:ashton stratocaster
Prijs (evt. met link):ongeveer 100 euro
Vorm:stratocaster
Muziekstijlen:alles
Waarom deze gitaar?prachtig afgewerkte gitaar en na verloop van de tijd behoorlijk "echt"geluid.
Kun je het geluid beschrijven?heel helder en in de verschillende standen toch verschillend.
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...mooi afgewerkt alleen 1 schakelaartje hapert soms; geeft wel een mooi effect.
-
Gitaar:johnson telecaster
Prijs (evt. met link):ongeveer 100 euro
Vorm:tele
Muziekstijlen:alles
Waarom deze gitaar?was inclusief koffer niet duur
Kun je het geluid beschrijven?komt in de buurt van squier, london city
Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...goede afwerking en goede hardware
-
Richwood Stallion Vintage 60 voor 59 euro gekocht in Gouda. zie toetsen.nl
Nadelen: snaren stonden te hoog, de hals was licht naar binnen gebogen en de elementen zaten te laag.
Na het stellen van de hals en het omlaag brengen van de snaren speelt de gitaar erg verdienstelijk. Nadat de elementen wat dichter naar de snaren werden gesteld was het eigenlijk gewoon een prima spelend gitaartje met een redelijke klank. Het brug element is wat dun van geluid maar de mid en hals elementen klinken prima. Voordeel van dit gitaartje zijn de looks, ik heb hem in een jaren 50 kleur (lichtblauw) genomen maar de hals en de knopjes en kapjes en dergelijke zijn allemaal vintage vergeeld gemaakt. Er is geen blanke lak gebruikt voor de hals maar een soort doffe beits die je wel bij ikea ziet. Het lijkt op een soort grenen beits. De body is erg licht, zou me niet verwonderen als daar multiplex voor gebruikt is maar het kan net zo goed basswood zijn. Over het algemeen genomen koop je voor 59 euro een gitaar waar je prima mee voor de dag kan komen met een zeer redelijke klank. Als je niet veel te besteden hebt is dit zeker een goede aankoop.
-
London City Comet:
Die koop je al voor 199 euro nieuw. Zelfs de thinline zie je al op MP voor die prijs staan. Tweedehands kan je mazzel hebben en zie je ze soms voor 150 euro. Als je er 1 kan kopen moet je hem meteen kopen. Vooropgesteld dat je een tele wil hebben. Deze gitaren zijn een en al tele voor weinig geld. Zowel qua klank als bespeelbaarheid (speelt fijner dan de mexicanen) kan de LC wedijveren met de meeste originele fenders en komt hij vaak nog als winnaar uit de bus ook! Echt een aanrader.
-
Gitaar
Squier Bullet strat HSS vintage white
Prijs (evt. met link)
109 euro
Vorm
Stratocaster
Muziekstijlen
Alles, muv zware metal stromingen wellicht
Waarom deze gitaar?
Ik heb diverse gitaren gehad tussen de 100 en 2000 euro. Momenteel speel ik op Fender Baja Tele en op een Mayones Alpha. Aangezien ik een paar weken per jaar in Portugal verblijf, bij mij ouders, had ik daar een gitaar nodig. Meenemen is een duur geintje, dus ik besloot al snel iets nieuws te bestellen. Deze Squier heb ik blind gekocht via Thomann en naar Portugal laten bezorgen.
Kun je het geluid beschrijven?
De gitaar klinkt zoals je verwacht van een Strat. Misschien iets aan de ielige kant qua geluid, maar hij is vrij resonant. Meer dan genoeg sustain.
De afwerking van deze gitaar is zoals je verwacht: laklaag kan mooier, er zitten wat slordigheden, neckpocket heeft wat scheurtjes in de lak. Maar het belangrijkste, het fretwerk, is eigenlijk prima in orde. Geen hoge fretjes, geen fretrandjes die scherp zijn of uitsteken. Het hele halsje voelt gewoon goed aan.
De body is wel wat dunner dan een 'echte' strat en de gitaar an sich is erg lichtgewicht. Dit kan voor de wat jongere spelers een groot pluspunt zijn.
Eigenlijk wel bijzonder: het zijn meer dan prima gitaren. Ik zou geen probleem mee hebben hiermee op te treden. Alleen behoeft de gitaar wel een afstelbeurt. En dat is jammer. Degenen die het zelf kunnen, zijn doorgaans de mensen die in een (veel) hogere prijsklasse rondkijken. De beginners die deze gitaar als eerste gitaar krijgen, moeten dan ineens 40-50 euro uitgeven voor een fatsoenlijke setup. Want je weet bij goedkope gitaren: de topkam is prut, de hals moet afgesteld worden (viel mee) en de actie en intonatie moeten afgesteld worden. Maar als je dit gedaan hebt, heb je een prima gitaar.
-
Leuke review, kort en bondig, helemaal goed.
Begrijp alleen niet goed waarom dit "instappertje" niet geschikt voor metal zou zijn,
voor zover ik me herinner heeft het humbuckertje niets behalve veels te veel gain...
Ach kwestie van smaak denk..
Leuk bandje heb je ook.
Cheers
Dutch