Zag gisteren op internet een bas met een beuken hals, misschien toch maar proberen dat stuk beukenhout voor de hals te gebruiken, zou ongeveer als esdoorn moeten klinken, maar dempt ietsjes meer. Ben benieuwd.
Printable View
Zag gisteren op internet een bas met een beuken hals, misschien toch maar proberen dat stuk beukenhout voor de hals te gebruiken, zou ongeveer als esdoorn moeten klinken, maar dempt ietsjes meer. Ben benieuwd.
Na een hoop passen en meten de stukken globaal in het juiste formaat gezaagd.
De kop krijgt boven en onder een laag wenge fineer. aan de achterkant van de hals zal dan een mooie, donkere U-vormige lijn te zijn zijn bij de verbinding tussen kop en hals (heel misschien, waneer ik nog een stukje esdoornfineer vind van 20x 2 cm, zet ik tussen die 3 delen wenge nog twee dunne lichte stripjes)
http://img173.imageshack.us/img173/2...ge00045ga4.jpg
De hals. Hij wordt nog ongeveer 25 cm ver de body ingeschoven onder de top, maar dat gebeurd pas als de hals voor 95% af is zodat de brugpositie t.o.v. de nut mooi uitkomt. Tussen de twee halsdelen ligt een strip wenge van 3 mm dik. Wordt de middenlijn tijdens het werk en het ziet er mooi uit tegen het blanke hout eromheen.
http://img200.imageshack.us/img200/6...ge00046pk1.jpg
De body met top. Tussen de donkere delen van de top wil ik 3 mm wenge hebben om een strakke scheiding te maken. Top en body zijn samen nu nog 6,5 cm dik, moet teruggebracht worden naar ongeveer 5 cm, dus er moet nog wat van het mahonie afgehaald worden.
http://img200.imageshack.us/img200/2...ge00048vp6.jpg
Het idee is in ieder geval duidelijk. Alles wordt afgewerkt met blanke lak, dus geen kleuren. Zit te denken aan chroomkleurige hardware en vergeelde P90 elementen. Misschien nog een 3 laags binding in de F-hole (als ik dat aandurf).
Iemand nog leuke suggesties, nu het nog kan?
ben je goed met een dremel? maak dan 2 houten pickup ringen van licht, blank hout (lichte deel van je plank mss? anders stukje maple oid, iets wat mooi op die middelste strook aansluit) en zet je er helemaal chromen hardware in, ook kapjes op je p90's
edit: misschien ook mooi om die wenge in de hals door de hele gitaar te laten lopen? zou je moeten kijken, is lastig voor te stellen.
edit2: of misschien de middelste 2 strookjes van de top andersom (dus de lichte rand tegen het wenge), en dan alleen een strook wenge door het hele midden? licht houten pickup ringen en chromen hardware.
Het middendeel vooraan de top (tussen de horns) zou ik pickupringen van kunnen maken, maar dan gaan ze in de kast om te bewaren voor eventueel later (hier komen P90's in die geen ringen nodig hebben).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickbongers
Wenge precies in het midden van de top zal niet mooi zijn, want de lichte delen zijn niet symetrisch, helaas.
ziet er weer veelbelovend uit jonge
wa voor p90's ga je pakken
trouwes, wat voor pickups heb je in je srv geknalt, hoe duur waren die en hoe klinkt het
P90's haal ik waarschijnlijk bij GFS. In de SRVstrat zitten Premium alnico staggers van GFS. Heb ze alleen eventjes getest met een draadje onder de slagplaat door maar het beloofd veel goeds.
Net het mahonie met een schuurblokje bewerkt zodat beide delen mooi aansluiten (en toch maar een stripje wenge ertussen gedaan)
De stukken zijn in een half jaar tijd zo krom getrokken dat er waarschijnlijk bijna een cm vanaf gevlakt moet worden.
Hey GG :)
Dat gaat mooi worden, echt wel...... .
Succes, groetjes Charlotte :hippie:
waarom is die srv strat nog nie af eigenlijk?
en hoe duur waren de pickups
misschien een domme vraag van mij, maar moet dat hout wat je bij de bouwmarkt gehaald hebt niet eerste een tijdje drogen?
Ff geen zin in het maken van een nutje en het solderen, komt later wel. Heb genoeg gitaren om op te spelen. Pups waren incl. verzendkosten ongeveer €65Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
Dat balkje merbau lag er al zolang volgens een medewerker(spinthout wilde blijkbaar niemand hebben). Het ook maar 2 cm dik, dus ik geloof het wel. Heb het vandaag verlijmd met wenge ertussen. Ligt nu te drogen, net als de verlijmde halsbalk en de verlijmde mahonie body.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
Woensdag alles vlakken en top en body met een paar lijmklemmetjes een tijdje laten rusten.
Vanaf woensdag ga ik beginnen met het maken van de hals.