ik denk dat GG een heel praktische gitaar aan het frankensteinen is.. niet een uber gelikte..
eigenlijk precies in de stijl van SRV....
Printable View
ik denk dat GG een heel praktische gitaar aan het frankensteinen is.. niet een uber gelikte..
eigenlijk precies in de stijl van SRV....
Waarom zou je het niet doen, het gaat alleen maar om flutmateriaal dat ik probeer te verbeteren. Dit speelt gemakkelijker, en is nieteens echt zichtbaar van de voorkant. Het moet een gitaar worden die lekker speelt, en dat grote blok aan de achterkant past daar niet bij.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danny Drug
Morgen de achterkant voor de linkshandige tremelo fresen en een batterijvakje. Zal ik gelijk foto's van maken en wat uitleg bij geven.
:rockon: rock on, gitaarbouwende broeder!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Vandaag wat freeswerk gedaan. Het betreft een redelijk simpele mod, maar veel mensen zijn (onnodig) toch wat angstig voor freeswerk. Ik maak even een duidelijke beschrijving. Het is redelijk simpel.
Voor de linkshandige tremelo moest er wat bijgefreesd worden. Allereerst meet je bij een strat de ruimte op, en teken je die uit in spiegelbeeld op 18mm mdf (niet te klein stuk, want er moeten lijmklemmen op komen en de bovenfrees mag niet tegen die klemmen aankomen.)
Vervolgens zaag je die tekening netjes uit en je schuurt de randen glad. Ik heb een stuk mdf in de vorm van de body altijd al klaar liggen voor het lijmklemwerk.
Klem de body tussen beide stukken mbv 2 of 3 lijmklemmen.
Dan ga je fresen, je doet steeds maar een laag van ongeveer 3 mm. BLIJF BIJ DE RANDEN VAN DE MAL VANDAAN!!! Op een gegeven moment ben je zo diep aan het frezen dat het snijgedeelte van de frees bijna onderaan de mal is. Langs de mal loopt het gladde gedeelte van het freesje. Nu is het veilig om echt langs de mal te frezen. Gebruik geen kracht, maar laat het freesje zijn werk doen.
Vervolgens verwijder je de mal en herhaalt het hele proces. Het net gefreesde gedeelte wordt nu de mal, zodat je dieper kan frezen (scheelt 18mm van de mal)
Deze techniek kan je ook gebruiken om bijvoorbeeld een s-s-s fresing aan te passen naar h-s-s of h-s-h.
Iedereen kan het, zolang je maar onthoud nooit teveel hout in een keer weg te frezen.
Voor de mensen die niet weten wat een freesmachine is, zie 2e foto. Is een soort grote dremel op een bodemplaat.
http://img163.imageshack.us/img163/2...ge00083mx4.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/7...ge00084if1.jpg
Waar de tremarm komt zit nu nog een stukje van zo'n 4mm dikte. Dat wordt bij het plaatsen van de brug netjes met kleine vijltjes gedaan zodat ik zeker weet dat het gat niet te groot wordt.
@ GG,
De term "bijgefreesd" vind ik grappig gekozen. Voeg je door middel van een frees materiaal toe ofzo?
Voor de rest respect hoor, ik heb ook mijn squier strat een verbouwing gegeven. Andere elektronica, graphtech zadels, de frets afgevlakt en de hele gitaar opnieuw afgesteld. M.a.w. het beste er uit te halen.
Voor de rest, keep up the good work!
Dankje, Ash ketchum.
Aan de achterkant is nu zo goed als niets meer te zijn van de verplaatsing van een deel van de tremcavity (zou ie in de lak gezet worden, dan is het echt 100% onzichtbaar)
Als je goed kijkt zie je de 3 onderste gaatjes nog die ik met hout gevult heb. Achteraan zie je het ingelijmde blokje hout.
http://img105.imageshack.us/img105/6...ge00085we8.jpg
wat is de reden voor het niet lakken?
da's relic. en da's 'in' :hippie:
Da's natuurlijk niet de enige reden. Ik vind een ongelakte, geoliede gitaar prettig aanvoelen. Een dikke laklaag sluit het hout teveel af en dat komt de klank ook niet echt ten goede.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door idno
En tenslotte vind ik hout een mooi natuurproduct, dat niet verborgen hoeft te worden onder een laklaag (in iedergeval niet een dekkende) laklaag.
Ook kleine dingetjes zoals het inzetje bij de tremelo en het gat van het 4e schroefje bij de nackplate mogen zichtbaar blijven, daar stoor ik me niet aan.
'62-er decal binnen gekregen, past mooi bij de rosewood toets.
Hals is niet helemaal "vintage-correct" vanwege de 22ste fret. Ik overweeg die fret te verwijderen en het overlappende stuk fretboard in te korten. Verder klopt de halspen niet, die zit bij de '62-er aan de bodykant, maar daar kan ik niets aan veranderen.
http://img157.imageshack.us/img157/5...ge00086pr9.jpg
Een decal is een flinterdun stukje doorzichtig folie met een opdruk. De folie zit op een stukje glad papier met een lijmlaagje. Door de decall 30 seconden in water te houden wordt de lijm tijdelijk week.
http://img155.imageshack.us/img155/4...ge00088gs5.jpg
Vervolgens leg je de decal op de kop en schuif je heel voorzichtig de folie van het papier af. Vervolgens schuif je de folie naar de juiste plek en dep je voorzichtig met een katoenen doek de luchtbelletjes weg. Dan 12 uur laten drogen en een aantal lagen blanke lak eroverheen. Voorzichtig schuren om het hoogteverschil weg te krijgen, en dan nog een laagje blanke lak.
Dit is exact dezelfde techniek als op de echte halzen zit, of zoals bij een restauratie gebeurd.
http://img81.imageshack.us/img81/2752/image00090zs7.jpg
PS: vergeet nooit bij verkoop van een hals expliciet te vermelden dat het om een decal gaat. Doe je dit niet, dan is het een hele smerige naaistreek. Een ongetraint oog ziet het verschil niet tussen nep en echt.
Deze gitaar moet een replica worden van een oude afgeragde, en zwaar gemodificeerde strat. er zullen genoeg kenmerken over blijven waaruit blijkt dat ie hardstikke nep is.
Ik laat deze techniek zien omdat je er vele kanten mee uit kan. Zo kan je bij de betere hobbiewinkel en modelbouwwinkel dit papier halen en er je eigen logo op printen. Zo kan je met een hele simpele methode de mooiste prints onder je lak plaatsen (zolang het oppervlak glad is).