Maar nu weten we nog niets:seriousf:
Printable View
Maar nu weten we nog niets:seriousf:
Maakt het eigenlijk nog uit dan?
We hebben in ieder geval al geen unanieme uitslag. Dus iemand moet het sowieso fout hebben.
Verder zijn dit maar 2 stukjes, de kans dat je het goed hebt is dus sowieso 50%.
De kans is dus heel groot dat je gewoon geluk had bij het raden.
Als je het serieus wilt testen, zou je precies hetzelfde stuk moeten spelen in beide gevallen. En ook meerdere stukjes opnemen, met verschillende geluiden.
En dan kijken in hoeveel gevallen het goed geraden wordt.
En dan nog ben ik er niet in geinteresseerd of mensen het goed kunnen raden of niet. Het gaat mij er vooral om dat ik een mooi gitaargeluid op kan nemen voor m'n muziek. Volgens mij is dat wel gelukt, want een aantal mensen gaf aan dat de de Zoom mooier vonden dan de Marshall, zonder te weten wat wat was (en ze raadden het waarschijnlijk ook fout omdat ze dachten dat het mooiste geluid niet uit een modeler zou komen).
Ik hoopte alleen dat de meeste het fout zouden hebben, zodat zou blijken dat de modeler beter uit de bus zou komen. Gewoon om eindelijk eens aan te tonen dat tegenwoordig het verschil gewoon minimaal blijkt te zijn.
Ik denk er wat dat betreft hetzelfde over. Als je een koektrommel en een stroopwafel nodig hebt om het gitaargeluid te krijgen wat je wil moet je dat doen of het nou analoog of digitaal is.
Ja, maar dan vind ik dus wel dat je een serieuze test moet doen, met goede opnamen (ook niet mp3, maar gewoon wav), en dan moeten er ook wat meer mensen meedoen. Dit was gewoon voor de grap in een paar minuten in elkaar gedraaid, omdat ik dus zelf het verschil al niet meer merkte.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
Als je wilt dat de modeler beter uit de bus komt, kun je daar natuurlijk altijd voor zorgen. Net ff wat meer gain, of net ff wat meer reverb, zodat het geluid wat levendiger wordt. Veel mensen redeneren namelijk dat het geluid dat zij als het mooist/meest levendig/organisch/etc ervaren, niet de modeler zal zijn. Dat kun je natuurlijk uitbuiten.
Bedankt voor je uitvoerige review Scali! Mooi dat modeling nu zo goed als gelijk staat aan buizen en het vrijwel onmogelijk is om verschillen te onderscheiden. :)
Maar als je zelf mensen laat raden dan is het wel zo netjes om op een gegeven moment aan te geven welke wat was. Op deze manier schieten we er nog steeds weinig mee op. Er zijn een paar stukken waardoor ik denk te kunnen opmaken dat het eerste gedeelte het modeling gedeelte moet zijn. Het gaat niet zozeer om het gokken hier wat mij betreft, maar meer om te kijken of het op basis van zo'n A/B clipje nog te onderscheiden is. Het zou ook goed kunnen dat ik het fout heb, maar als ik niet weet welke wat is dan kan ik er ook niet van leren ;)
Ja, ik blijf ook benieuwd :)
Je noemt een 'blikkerig' geluid, dat ik eerder met mp3 associeer dan met modeling. Het tweede deel is iets harder, wat voor mp3 'makkelijker' is, waardoor je dat blikkerige niet hebt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders Destium
Zou je niet liever wat betere clips hebben om te kijken of je het ECHT kunt onderscheiden?
Het is jammer dat ik geen origineel in wav heb bewaard. Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als ik het eerste deel iets harder zou maken, en het tweede deel iets zachter, en dan een nieuwe mp3 maken.
Mede door dit soort 'randverschijnselen' lijkt het me dus handig om meerdere clipjes te gebruiken voor een goede test.
Verder is het dus zeer lastig om de geluiden zo gelijk mogelijk te krijgen. Met feedback van anderen zou je de geluiden steeds kunnen aanpassen, om verschillen die zij aandragen tegen te gaan.
Ook weet je nooit zeker of iemand echt iets hoort, of dat hij het zich inbeeldt... en wat als een ander precies het omgekeerde denkt te horen?
Kortom, dit is bijna niet te onderzoeken/bewijzen met maar 1 haastig clipje.
Het gaat niet om het bewijzen, maar als jij dit vraagt:
Dan is dat toch gewoon een uitnodiging voor mensen om te luisteren en aan te geven wat zij denken dat het is? Nogal jammer als je dan later niet wil zeggen welke wat was. Daarnaast begin je je steeds meer te verschuilen achter deze opname, dat valt een beetje op.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Wil je het nu gewoon niet vertellen of lijkt dat maar zo...
Ik ben gewoon benieuwd welke clip de Zoom was en welke de Marshall, dat was toch jouw idee hierbij? Waarom wel A zeggen maar niet B?
Nee, dat wil ik niet vertellen, omdat er te weinig mensen hebben gereageerd. Een te kleine steekproef zegt helemaal niks.Citaat:
Ja, maar mijn idee was dat er meer dan 2 mensen zouden reageren.Citaat:
Volgens mij benader je dit net te serieus :)
Als je specifiek een nieuw topic opent met een poll-optie dan denk ik dat er veel meer mensen zullen reageren. Bijvoorbeeld als titel "Kun jij het verschil nog horen tussen modeling en buizen?". Of vind je dat in dat geval je clip niet voldoende recht doet aan de werkelijke situatie?