-
Ah,
V!N, dat maakt t een stuk duidelijker.
Prima. Deze week is het vakantie en dat staat bij mij omgekeerd evenredig aan de beschikbare hoeveelheid tijd maar vanaf volgende week gaat de soldeerbout erin.
1 en ander natuurlijk afhankelijk of de electronicaboer die geraniums heeft, zelf kweken is het nu te koud voor :-)
Zeg, als ik soundsamples heb, is er dan een manier om die hier op t forum gelinkt te krijgen, ik heb zelf geen webspace of zoiets.
Aan de andere kant, da's pas voor als t zover is. Laat ik dan wel weten.
-
goeden,
dit weekend de pook in de MT gezet en de diode/condensator mod gemaakt.
ook soundclips gemaakt.
Wil d'r best een verhaaltje van maken zodat het hier op t forum te luisteren en te lezen is maar hoe moet ik die MP3-files linken of zo?
Of als iemand die wil hosten dan kan ik ze even toezenden, bij elkaar 8 samples, 2.8 Mb
-
Spannend, ben benieuwd. Ik ben zelf een absolute leek op dit gebied maar solderen lukt nog wel dus ik ga me ook maar eens wagen aan een mod, alleen nog even een oude mt-2 van ebay plukken en experimenteren maar !!!! heb zelf een keeley mod dus die laat ik maar voor wat ie is.
Ga proberen of ik 'm niet in een soort open frame kan maken zodat ik binnen no time onderdelen kan verwisselen of is dit niet slim :???:
-
Eindelijk: na een spoedcursus homepage, ftp-en, linkjes maken in een mail (met dank aan PeeVee) hier de beloofde soundfiles van een gemodde MT.
Dit is de modificatie die ik heb uitgevoerd:
- Verwijder de condensatoren C24 en C35.
- Vervang de diodes D3 en D4 voor een germanium diode van het type 1N40A (originele mod was 1N34A) en een kleine rode LED.
- Zet een condensator van 47nF paralel met de diodes.
De electronicaboer had geen 1N34A maar wel een andere geranium diode 1N40A, maakt volgens mij en wat ik lees op internet niet veel uit.
De opname:
Gebruikte apparatuur:
- Strat achtige gitaar, hals + middelste element behalve stukje van Nirvana: achterste element
- eerst opnames clean met Boss Loopstation opgenomen, daardoor is iedere sample dus exact gelijk
- voor VanHalen stukje een Memory Man van Electro Harmony ertussen gezet
- Versterker is een Fender Twin Reverb uit '75
- Microfoon voor de versterker, opgenomen met een Korg D8 opnamerecorder
- via optisch uit weer in mijn PC, wav-je er van gemaakt.
De samples: Hier zijn de instellingen voor en na de mod gelijk gehouden:
Liar - Queen:
Het begin loopje is een stukje van Liar: een oud nummer van Queen, daarna heb ik er een paar power chords aan vastgeplakt
Link Clean <klik hier>:
Link MT-origineel <klik hier>:
Link MT-gemod <klik hier>:
Stukje van Van Halen Ain't talkin 'bout love:
Link Clean <klik hier>:
Link MT-origineel <klik hier>:
Link MT-gemod <klik hier>:
Nirvana stukje:
Link clean+MT-origineel: <klik hier>:
Link clean+MTgemod: <klik hier>:
Wat me opvalt is dat de gemodde MT minder electronisch vervormd klinkt dan het origineel maar ook dat de gemodde MT veel eerder verzadigd is is, je hoort dan dat de bassen "vastlopen".
Als je de MT opnieuw instelt is dit vastlopen te verhelpen door de bas er iets uit te draaien en iets minder distortion in te stellen.
hier dezelfde stukjes maar nu met de MT-2 opnw ingesteld:
Link Queen MT-gemod+opnw ingesteld <klik hier>:
Link Van Halen MT-gemod+opnw ingesteld <klik hier>:
Link Nirvana clean+MTgemod+opnw ingesteld: <klik hier>:
Pedaal klinkt dan beter, veel minder elektronisch vervormd zoals bij een originele MT, zoals je ook in de verschillende soundsamples kunt horen.
Nou, ik hoop dat de links werken (eerste poging!) en dat je er iets aan hebt, mochten er nog andere mod's met soundclips zijn dan hoor ik dat graag,
-
Ik vind het in iedergeval een vooruitgang!
-
ik ben er eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk, sorry! :(
-
beetje moeilijk te oordelen omdat je hem origineel goed heb afgesteld en gemod niet goed heb afgesteld. Wat je dus hoort is allebei een beetje ruk naar mijn gehoor.
-
Chennie: heb je gelijk in.
Daarom, had vandaag zomaar een uurtje "over" :) en de originele sounds stonden nog in m'n loopstation dus even 3 nieuwe mp3-tjes gemaakt, nu met de MT2 zo goed mogelijk ingesteld
Zie de post een pagina terug, ik heb de links toegevoegd.
@Fumi: sja, t is lastig denk ik om de MT zo via je PC speakers en met mijn opname "kwalitieiten" te beoordelen: ik vind dat het geluid uit de Twin toch erg anders klinkt dan hoe ik het uiteindelijk via mijn PCspeakers hoor, waar het m.i. even om gaat is wat het verschil is tussen een niet gemodde en wel gemodde MT en het (opname) proces is in beide gevallen gelijk.
In ieder geval bedankt vor jullie reactie en ik hoor graag wat je van de gemodde MT vind nu ik die nwe soundclips erop gezet heb.(en uiteraard mag je het nog steeds bagger vinden :speed:
-
heb die kleine mod ook gedaan net. (c24 en c35 weg, D3=>1n34A+47nF, D4=3mm rode LED)
HEEL ANDER KARAKTER!
Komt in de buurt van m'n Tubefactor! :o
Maar ik heb wel 't idee dat die superstrakke palm-mute sounds niet meer zo makkelijk haalbaar zijn.
Gary Moore sound nu wel!
Hij heeft veel meer laag, een mooier, complexer midrange, en minder krasserig vervormingskarakter.
-
ah die nieuwere clips geven al een wel wat betere weergave, maar zoals ook al is gezegd dat harde palmmuten is volgens mij ook minder haalbaar, echter dat metalerige toon wat er in zit is wel minder.
Dat laatste is mij echt een doorn in het oog, want ik speel voornamelijk nootjes etc. Daar prik dat echt doorheen. Pure gadverheid met een kersje op top.