aan hout was ik met alles erop en eraan(latten, berkentriplex en baffle van mdf) 60 kwijt.
Van het berkenspul heb ik nog zoveel over dat ik er nog een flightcase voor mijn peavey voor kan bouwen.
Printable View
aan hout was ik met alles erop en eraan(latten, berkentriplex en baffle van mdf) 60 kwijt.
Van het berkenspul heb ik nog zoveel over dat ik er nog een flightcase voor mijn peavey voor kan bouwen.
Mooi gedaan Aart en je hebt ook de juiste kwaliteit Berkentriplex gekocht. BB/B kwaliteit?
Pas trouwens wel heel goed op als je de hoeken met een frees gaat afronden. Die schroeven zitten akelig dicht bij de rand en dat zou je weleens een frees kunnen kosten :-?
Marc
Idd, Russisch berkenmultiplex BB/B kwaliteit.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mathe
de hoeken worden niet heel erg afgerond, hooguit met wat schuurpapier heel iets, wil een beetje een diezel uiterlijk.
en de schroeven zitten op 9 mm. zodat ze in het midden van de plank zitten die er haaks op zit.
Daarom gebruik ik altijd doorgeslagen duvelhout of zwalustaart verbindingen.
Ik zou inderdaad geen bovenfrees durven gebruiken in deze situatie.
Nico
Ziet er goed uit :)
Waarom heb je die 'binnen lat' eigenlijk helemaal tegen 'de voorkant' vast gemaakt? Komt daar vanuit de binnenkant de plank met je speakers tegen aan zodat de speakers wat speling hebben aan de voorkant?
Dit is veel makkelijker dan hifi boxen te maken. Hier hoef je niet met 'gaten planken' te werken, isolatie is ook niet nodig. Ook hoef je hier geen speciale filters of met 3weg systemen rekening te houden, dus is echt veel simpeler :)Citaat:
Ik heb al wel ervaring met het bouwen van high end hifi boxen maar dit is toch andere koek
Daar zullen het een paar wel niet mee eens zijn :-D :-D :-D :-D :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Daar zullen het een paar wel niet mee eens zijn :-D :-D :-D :-D :-DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoostBaksteen
Zelf ben ik ook bezig met een 2x12 kast te bouwen en ik had het volgende idee:
http://img78.echo.cx/img78/6462/kast4vk.jpg
Dit is het voor-aanzicht, waarbij de zwarte streepjes schroeven voorstellen.
Wat vinden jullie van deze constructie? Hierbij heb je genoeg ruimte om te vrezen.
/edit: in mij zoektocht op zwaluwstaartverbinding vond ik zojuist dit bestand: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/bijlagen/69.doc
Een handig word document met een groot aantal verschillende verbindingen, erg handig.
Als je dan toch schroeven wilt gebruiken, schroef dan van binnen uit door de latjes (eerst voorboren) naar buiten. Gebruik peurlijm als lijm. En gebruik even verstekklemmen om het geheel mooi haaks te maken en te houden tijdens het drogen.
De lengte van de schroeven houden op dikte latjes + 0.5 * dikte van de planken. Dan heb je nooit last van het Frezen. Als je al gaat frezen, neem ik aan dat je een frees gebruikt met een radiaal van 12-13 mm. Dan zul je zeker niet de schroeven raken. Daarnaast is de buitenkant mooi vlak en zal je frees niet een "wobbel" kunnen geven op de plek van de schroeven.
Nico
Bedankt voor het advies Nico!
Ik ga dit morgen in de praktijk uitvoeren. Hopelijk heb ik genoeg ruimte om van binnen uit te schroeven met de schroefmachine. Anders zal het met de hand moeten gebeuren.... is wat zwaarder, maar wel te doen.