Oorspronkelijk geplaatst door
tnijland
Een eigen studio bouwen kan prima op een laag budget. Zeker als je al een bestaande ruimte hebt die je kunt hergebruiken. Ik heb zelf mijn garage van 7m x 5m omgebouwd. Deze had helaas geen spouwmuur. Ik heb dat opgelost door met gips voorzet wanden te werken. Het plafond heb ik ook afgewerkt met 12.5mm gipsplaat. Met 2 personen is dat prima te doen en met de zwaardere gipsplaten heb je voldoende massa.
Dit kun je zelf eenvoudig doen door metalen stud U-profielen te plaatsen (vastgeschroefd waarbij isolatie tape tussen profiel en de bodem/plafondis geplaatst om lucht/contactgeluiden te voorkomen) en daar 12,5 mm gipsplaten tegenaan te monteren. Zorg wel dat de gipsplaten extra dik zijn, rechte hoeken hebben (i.p.v. ronde) zodat ze ook naadloos verlijmd kunnen worden. In de U-vorm studprofielen zelf heb ik 7cm dik steenwol geplaatst. Zodoende creëer je zowel een spouwmuur met lucht en extra geluidsisolatie. Met als resultaat dat wanneer we voluit spelen met de band het lawaai op 10m afstand al bijna niet meer te horen is. Wil je nog meer demping, dan kun je dit eventueel herhalen met een 2e laag gipsplaat waarbij de 2e plaat in verstek is geplaatst om de naden te overlappen. Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen (was bij mij niet nodig want ik had een dikke betonvloer op de bodem).
Mijn studio is opgebouwd met een HK Audio PA 900W set in combinatie met een Presonus (met dank aan Erik voor de hulp bij de keuze ;-) 16R digitale rack mixer. Ik kan met de bijgeleverde software alles regelen, mixen opnemen en eventueel masteren. Het opnemen van nummers die we goed denken te spelen geeft heel veel meerwaarde tot het verbeteren van aandachtspuntjes. Maar ik kan ze ook per spoor nabewerken.
Presonus levert namelijk naast de digitale mixer met een ingebouwde stereo recorder ook aparte recording software (Capture) om met meerdere sporen tegelijk op te nemen. Daarna kan ik deze resultaten weer inlezen met mastering software (Studio One) en alles verder af te mixen wat met de vele EQ, compressors, filters etc. erg leuk is om te doen. Zelfs bandjes in de buurt komen af en toe langs omdat dit zo fijn werkt. En dat allemaal extra terwijl ik alleen maar een handige digitale 16R rack mixer dacht te kopen...