Volgende vraag: weet iemand de afmetingen van de 'bodemplaat' van een Stetsbar T style tremolo ? Ik kan die op internet nergens vinden !
EDIT: al gevonden !
http://i48.photobucket.com/albums/f2...s5cafi0qo.jpeg
Printable View
Volgende vraag: weet iemand de afmetingen van de 'bodemplaat' van een Stetsbar T style tremolo ? Ik kan die op internet nergens vinden !
EDIT: al gevonden !
http://i48.photobucket.com/albums/f2...s5cafi0qo.jpeg
Even een bedenking bij die prefab body: als je die gebruikt als basis voor de bevestiging van hals/elementen/brug dan ga je de contour "bekleden" met staal? Moet de omtrek dan niet verminderd worden met de dikte van het metaal? Als dat het geval is zou het enorm jammer zijn die body daarvoor te gebruiken want je moet alsnog materiaal afnemen (schuren,frezen whatever)
Ik zou erover denken een plankje hardhout uit te zagen met de body als "mal" en die dan gebruiken als basis voor je gitaar. Eens je gebeten bent door het bouwvirus ga je het jezelf beklagen als je die perfect bruikbare body vern**kt om zoiets 'simpel' als een plankje uitzagen.
Just my 2 cents
Verder alle succes!
Ik ga alleen het middenstuk gebruiken (zie eerdere tekening). De dikte van het staal van boven- en onderblad schaaf ik daar op een vandiktebank nog af. Daarop worden boven- en onderblad geschroefd. Dus de dikte van de gitaar blijft standaard.
Ik ben het met je eens dat het f%#cked $p lijkt om een goeie body kapot te zagen, maar ik kon deze cheap krijgen. Het hout (Amerikaans grenen) zou ik niet gauw gebruiken als volledig houten body. Dus ik ben lui geweest en ik bespaar me het gedonder van een massief stuk hout, een bovenfrees en zo zoeken. Verder gebruik ik deze body als template voor boven- en onderblad, en om de stalen zijkanten al vast te vormen voordat ik de body verzaag. Maar ik snap je grieven!
Ik heb het nu niet over het boven en het onderblad, maar over de gebogen zijkanten, de plaats waar de 'horns' of 'cutaway' samenkomen bij de neckpocket. Ik weet niet hoe ik het best omschrijf maar ik probeer: nu bestaat de contour van de gitaar uit massief hout. Je zaagt alles weg totdat je het middenstuk overhoudt, nu wil je de zijkanten bekleden met metaal van laat ons zeggen 0,5mm dik. Dit wil zeggen dat je dat:
Ofwel op de bestaande contour 'kleeft' waarmee je contour 0,5mm groter wordt
Ofwel neem je 0,5mm van de bestaande vorm weg en kleef je de zijkanten daarop waardoor je vorm hetzelfde blijft als nu (maar dan met metalen zijkanten)
Kom ik nu duidelijker over? :D
Als je namelijk niets weghaalt wordt rond de neckpocket je body 1mm breder, iets wat je mogelijk niet wilt.
Soit , het is maar een bedenking. Misschien had je dat al meegerekend en vind je er nix erg aan, vergeet in dat geval mijn comments maar
De hele zijkanten van de body worden afgezaagd, en opnieuw gevormd uit staal. Dat doe ik door de afmetingen van de body over te brengen op stalen plaat, en die uit te snijden en af te werken. Dat boven- en onderblad schroef ik op de houten kern die over blijft nadat ik het centrale deel uit de body heb gezaagd. De zijkanten van de body las ik dmv een stalen strip vast aan onder- en bovenblad. De enige lastige plek is dus rond de neck cavity; daar zal wat materiaal van de body af moeten. Ik kan me ook voorstellen dat ik de rondingen daar gewoon mee weg zaag.
De 'strip' die ik voor de zijkanten gebruik vorm ik met behulp van de nieuwe body, maar zal zeler bijgebogen en aangepast moeten worden. Ik denk dat het een paar stukken worden, die ik later verlas.
De hele uitstraling zal vrij ruw worden; ik kan in principe doen en maken wat ik wil (lasrupsen laten zitten of bijslijpen en schuren, vorm aanpassen, 'patina' maken of staal glimmend afwerken etc.). De maten hoeven niet op de millimeter overeen te komen met een 'echte' Telecaster. Die maten zijn ook niet allemaal hetzelfde; de nieuwe body is iets 'langer' dan die van mijn '71 Fender, en de 'ronding' bij de neck is meer pré CBS dan die van de '71.
Wel interessant wat je zegt trouwens: ik moet goed voorbereiden voor ik ga lassen natuurlijk ! Het gaat uiteindelijk om dit soort details.
Like this:
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psalule1ga.jpg
Welja, dat is wat ik eigenlijk bedoel. Dus eigenlijk heb je nog veel houtbewerkingswerk om het een "luie" oplossing te noemen ;) geen commentaar hoor, het zal zeker werken en een grenen body is inderdaad nu geen topmateriaal
Voor een totaal houten body zou ik geen grenen nemen nee ! Voordeel is wel dat ie heel licht is; stalen gitaren zijn zwaar, dus alles wat ik kan besparen is meegenomen.
En dat houtbewerken valt wel mee: middenstuk uit (laten) zagen, wat vijlwerk rond de neck, en dikte van onder- en bovenblad in vandiktebank (laten) afschaven. Zelf maken (met alle gaten voor elementen etc.) met een bovenfrees etc. was veel meer werk geweest, en bij uitbesteden (ik heb de machines niet zelf) net zo duur!
Nou, hier gaat het mee gebeuren: een plasmasnijder. Ik begin half februari in de metaalwerkplaars; dat wordt tien weken een avond per week (het is een lascursus voor gevorderden). Ik hoop dat ik alles in die tijd af krijg, en anders heeft een vriend van me ook alles in huis. Voor ik met metaalwerk start kan ik vast een houten mal maken waarlangs ik nauwkeurig kan snijden.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pswphzpfi8.jpg
Vind het knap dat die metalen body's nog enigszins vlak te houden zijn; je kunt eigenlijk niet tegenlassen, tenminste niet bij óf de voor- óf de achterkant.
Hoop dat je daar nog wat van gaat laten zien tijdens het bouwproces!
Dat wordt inderdaad het lastige. Niet te dun staal (wel zo dun mogelijk ivm gewicht), puntlasjes, goed koelen en de zaak zoveel mogelijk inklemmen.
En de bedoeling is dat ik het hele proces in dit topic ga laten zien ! Of het nou lukt of niet ...
Ik heb besloten om maar eens te beginnen met simpele onderdelen. Ik heb hier nog een oude 6-zadel Tele brug liggen, verder komt er (als de body een beetje lukt) een hals op, en wsch een Seymour Duncan brugelement. Verder nog wat zaken als mechanieken, knoppen, straplocks, output en elektronica. Als de body goed lukt kan ik daar wat meer geld aan uitgeven; anders wordt dit het eerste (ik hoop werkende) 'prototype'.
De Stetsbar blijft op mijn verlanglijstje, maar daar moet de gitaar echt goed genoeg voor zijn, dus die stel ik nog maar even uit. Toch flink boven de € 200,- zo'n ding. De tremolo past overigens gewoon in de bevestigingspunten/schroefgaten van de gewone Tele brug, dus dat is een fluitje van een cent om dat ooit nog eens te doen.
Dus: eerst maar eens een stalen Esquire met één volumeknop fabriceren.
Ik heb op Marktplaats een bod gedaan op deze slagplaat, maar ik krijg geen reactie. Het is een Trussart-design, en het lijkt me wel wat voor op mijn Rusty. Ik heb op Internet zitten zoeken of die dingen in de handel te krijgen zijn, maar ik kan ze niet vinden. Iemand een tip ?
http://i48.photobucket.com/albums/f2...s5m1t65o4.jpeg