Saturday Night Fever? Castratendisco :stop:
Printable View
Er niets mee hebben is natuurlijk met alles mogelijk, maar ik kan je verzekeren dat die beegees' disco shit helemaal te gekke muziek is voor hen die daar iets mee hebben. ;)
http://thisistangarine.tumblr.com/
Hoe vind je dit dan zingen? Zitten vanavond in DWDD en dat vind ik vrij bizar qua zangkunst.
Eigenlijk niet zo slecht..ze hebben wt aparte stemmen maar ze matchen ( in alle opzichten haha) erg goed
Ik vind de hank williams tune die ze daar hebben erg leuk gedaan..heel bluegrassy, en dat vind ik dan weer leuk aan bluegrass dat t helemaal heen " perfecte " zang hoeft te zijn.
Mijn idee. Ben ervan overtuigd dat zangdocenten niet blij zijn met dit meisje. Dat ze talent heeft lijkt me duidelijk. Maar laat ze maar liedjes zingen die ze wel begript. Dit is een kunstje.
Deze al gezien?
http://www.youtube.com/watch?v=u5Z6DXe8C68
Puntgave countertenor deze knul.
Tangerine vond ik erg leuk, net een soort proclaimers
Zo zing je het wél:
http://www.youtube.com/watch?v=Y9OFIVyQTlE
Luister even naar de timing en accentuering van de tekst.
Tim Knol vergelijken met meisjes die opera (proberen te) zingen vind ik geen reële vergelijking
En luister dan eens naar 1van de grootsten van deze tijd..dame Kiri Te Kanawa de beheersing in de hoogte die ze laat zien stoelt om de ademsteun waar ik het steeds over heb..je " spaart " je adem door hem zo min mogelijk te laten stromen, je zet je ribben iets uit en je buik en houdt die adem daar laag terwijl je het stem apparaat zn werk laat doen waar maar zeer weinig lucht voor nodig is.
Actieve lipstand..zachte kaak, ontspannen houding..en voeg daar begrip van de tekst die je zingt, beleving en frasering aan toe
Dit kan een kind van die leeftijd echt niet het is fysiek te zwaar, emotioneel niet mogelijk ..het kind doet het heel knap..maar je kunt hier overduidelijk zien hoe de plank is misgeslagen
http://youtu.be/SctN38APgAI
In dit draadje vallen mij een paar zaken op:
- wereldwijd is het hoog kunnen zingen een teken van potentie, zeker als dit door mannen gebeurt*
- ik heb 'the making of....' op cassette (sorry hoor, maar wel al meer dan 20 jaar) the west side story**
*
Of je nou kijkt naar The Four Seasons (alleen maar bewezen succesvol tussen pakweg 57 en 74 - is een andere track record dan bijvoorbeeld the Beatles) met de beroemde Frankie Vallie Sound of naar films als Grease?
Is er iets meer hormonaal gedreven dan de Italianen in da Bronx? Dacht het niet.
Is er iets meer hormonaal en dus testosteron in de Chinese opera's met falset stemmen en castratenzang? Een oeuvre van meer dan een eeuw?
**
Ik waardeer José Carreras en Kiri te Kanawa no end.
Maar als eerbetoon aan de componist Leonard Bernstein, mocht hij bij leven en welzijn een orkest samenstellen met handpicked musici. Het beste van de aardbol. En ter compensatie van het gegeven, dat The West Side Story was ingezongen door goedbedoelende dansers, mocht oom Lenny kiezen wie de lead roles mochten inzingen.
En wat denk je? Ondanks dat de meeste liedjes (want dat zijn het, het zijn scores bij een film, 3'50" (ken je de Franse tijdnotatie?) niet te boven gingen, leek het allemaal nergens op.
Van de DGG geen enkele beperking op artistieke vrijheid of budget.....
Geen één van alle liedjes konden al deze kanjers in één take feilloos doen. Niet de eerste take. Ook niet na 42 takes! Alles is gemonteerd!
De meest beschamende vertoning was wel Carreras, die anderhalve tel voor Lenny uit zong en het niet in de gaten had.
Geen één van alle West Side Story liedjes is dus in één take opgenomen.
Nee, het is nog beroerder..... Alle liedjes zijn vakkundig versneden, uit alle mislukte takes (waarvan dus één acceptabele is gemaakt).
Dame Te Kanawa?
Prachtig hoor! Wat is vakkundig zingen en wat is vakkundige techniek? Ik vertrouw haar alleen nog live.
Gasten als Han S, die een lans breken voor het 'vangen van het magische moment', mogen van mij nog eens extra in de schijnwerpers worden gezet. Ik heb al veel moois van Han gehoord. Maar los daarvan: Heb jij de ballen? Hi Opa, ik wens je alleen het allerbeste.
Dit rammelende relaas valt ook niet overal even goed.
I know. En wat dan nog?
Ik meen het wel. Hoog zingen? ik kan het niet meer. Maar ik schaam me nergens meer voor.
Vriendelijke groet, Gus
Mwah ..de reden dat er castraten waren om hoog te kunnen zingen was vooral omdat " fatsoenlijke" vrouwen niet op een podium mochten staan, de castraten waren er om de hoge partijen , vaak verkleed als vrouw, te zingen
De laatste castraat daar zijn ergens nog opnamen van, vreselijk die mishandeling..
Tegenwoordig hebben we de countertenor, ook wel altus genoemd, daar zijn er maar een handje vol echt goeie van..en daar zijn met name in de laatste eeuw wel speciale partijen voor geschreven
Zoals van voorgenoemde bernestein de prachtige chichester psalms die ik ooit heb mogen uitvoeren met het conservatorium studentnkoor en waarin ik voor 6000 man bibberend een regel solo zong :p.
Deze hoofdrol daarin was er weggelegd voor de countertenor,..prachtig! ( zoals het gehele stuk prachtig is)
http://youtu.be/QcF3t-W3Wi8
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit vind ik drie keer niks en dat heb ik met de meeste geschoolde klassieke zangers en zangeressen. Het vibrato vind ik veel te diep, zij zwaait af en toe van en naar de toon en sommige noten zijn gewoon onzuiver. Dan hoor ik liever dat naieve kind van negen jaar.
Hetzelfde heb ik met Andrea Boccelli, die heeft nog iets natuurlijks, wat al die gigantische operazangers al lang kwijt zijn geraakt. Persoonlijk wil ik keihard geraakt worden door het gevoel, echt gemeende emotie welke je middels je stem of je instrument tracht over te brengen op de luisteraar en niet laten horen over hoeveel techniek je beschikt, doet me niks.