Teunallica was net een fractie eerder met plaatsen.........
Printable View
Als je de frets in de toets ramt voor de toets gelijmd wordt op de hals, staat de toets dan niet zo bol dat het lastig is om de toets mooi vlak op de hals te lijmen? (tja, gezien de foto's blijkbaar niet, maar toch...).
Fretbinding, de inlays, de hele rimbam.
Maar wat ik toen bij je thuis zag zag er sowieso erg mooi en strak uit dus dan zal deze dat ook wel worden.
wat toets betreft, ik vind 't fijner om eerst heel de toets te maken en die er dan in 1x op te plakken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu zo voor het eerst heb gedaan en eigenlijk werkt het ideaal voor mij. Je hebt veel meer bewegingsruimte en inderdaad een losse toets met frets erin gaat wat bol staan, maar de tegendruk die je moet geven om het weer recht te krijgen is minimaal. Lijmen gaat dus zonder problemen.
Echter, bij een les paul hals heb je twee problemen als je éérst de toets verlijmt en daarna gaat fretten:
http://deeringamps.com/lpcustom/imag...neck_tenon.jpg
Frets hameren bij de tenon (weet de nederlands vertaling niet) resulteert in rondvliegen stukken fretboard. Je kan er natuurlijk een stukje hout onder leggen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Daarnaast heeft een LP zogenaamde 'nibs' op de binding:
http://www.fretnotguitarrepair.com/i...inding-nub.jpg
Je vijlt de frets dus gelijk met de zijkanten van de toets en dan plak je de binding tegen de toets én de afgevijlde frets.
Niets is onmogelijk, maar ik moet er niet aan denken om dit te moeten doen op een hals waar de toets al verlijmd is.
Ik denk dat dit voortaan mijn manier van werken wordt; eerst fretten, dan lijmen
interessant dat jij dat zo aanpakt. Ik doe eerst fretsleuven, dan radiussen en dan lijm ik m'n toets op de hals die overigens nog vierkant is. ik heb een rechte heel dus niet zo'n tenon als wat de les paul heeft/had (meer PRS style). Pas als de toets op de hals zit kan ik de frets erin rammen. ik heb geen binding, dus dat scheelt mij weer.
Dat hetzelfde doel/resultaat meerdere manieren kent, toch wel geinig.
Achja, vele wegen leiden naar Rome he;)
binnenkort wil ik eens wat anders proberen: De toets 'inleggen' in de hals.
Ik zag laatste dat fender dat tegenwoordig ook doet, maar ik kan er niks meer van terugvinden.
Idee is dat je in de hals ruimte uitfreest voor en daar de toets inlegt. Dan is de binding dus eigenlijk geen binding, maar gewoon onderdeel van de hals. Misschien een hele wazige uitleg, weet ff niet beter haha
Dat is een leuk idee, maar je opstaande randje hout langs de toets lijkt me vrij kwetsbaar (kan Fender in de fabriek wel handelen, maal als amateur lijkt het me gevoelig) en je moet de hoekjes vierkant maken met n beitel of de toets afronden.
Wel een leuk idee
Dat heet channel bound fingerboard.
Daar heb je volgens mij toch een cnc voor nodig.
s.
http://www.fender.com/en-NL/series/fender-select/
Ze doen alsof het de beste uitvinding is sinds gesneden brood. CNC is wel handig, maar ik wed dat 't ook zonder kan.