ja, hoever gaan we?
knippen en plakken, ok.. maar een solo, en dus een hele band stretchen?
het gebeurt, omdat het kan.
ik zou het niet willen.
Printable View
ja, hoever gaan we?
knippen en plakken, ok.. maar een solo, en dus een hele band stretchen?
het gebeurt, omdat het kan.
ik zou het niet willen.
Nah. Als je een opname ziet als een weergave van het kunnen niet maar je kan het ook zien als een op zichzelf staand kunstwerk. Vanaf Sgt. Pepper is dat toch wel de going visie, dat een studio ding een andere benadering kan zijn.
Sgt. Pepper?
Les Paul manipuleerde al de tape snelheid van zijn solo's natuurlijk.
De mogelijkheden van digitaal zijn onbeperkt Bass. Ik stel het digitaliseren uit tot het bittere einde, maar dan misbruik ik het ook, omdat het kan. :D
Maar serieus: ik ben drummer en speel moeiteloos met een click mee, maar sommigen kunnen dat niet en zullen het ook nooit kunnen. De kunst is om die click als dirigent te gebruiken en je feel te bewaren.
Maar dan heb je dus een nummer van 10 minuten waarvan de laatste anderhalve minuut opeens een stuk sneller gaat. Dus pak je een stretch plug en vertraagt het naar een bepaald percentage, klaar. Het is de boel verneuken, maar als de band dat laatste stuk gewoon goed had gespeeld was er ook niets aan de hand geweest. Het probleem is dat ze dat tempo niet kunnen vasthouden bij een overdub.
Als de drummer te laat invalt knip ik er een stukje tussen vandaan en is het perfect opgelost. Analoog kan dat ook, maar met het scheermes.
ja het is natuurlijk een kip ei verhaal :D
je doet iets niet omdat het niet kan
dan even later kan het wel dus waarom niet?
ik heb er ook geen moeite mee om iets te verplaatsen als het de opname kan redden.
maar een hele band strectchen, pfieuww, dat ga je toch horen?
maar ach, de luisteraar die het op 128k mp3 draait zal het worst wezen :D
we leven in een tijd waar steeds meer kan.
ik monteerde onlangs een 'documentaire', kunst.. van een dame die kunst aan het studeren is.
die liet ik eergister aan een echte oude documaker zien.
die ontplofte zowat, ging nog net niet schuimbekken.
en zijn conclusie was, ja, dit krijg je als iedereen films kan maken.
Vroeger was alles beter.. jeweettoch...
dacht men toen :D
denken veel nu nog.
Het is wel zo dat als je 25 jaar geleden naar de studio ging, dan moest je wel foutloos door een nummer weten te komen. Dus gemiddeld waren muzikanten wel beter denk ik. Nu zitten de beste muzikanten op gitaarnet.
Das zeker. Zwieberende partijen vallen altijd door de mand daarentegen, dus ook nu moet je goed kunnen spelen om echt wat goeds op te nemen.
Kun je nagaan wat The Funk Brothers flikten. Zanger, uurtje in de studio, structuurtje.. en weer een hit.
whoei, dit is lekker :p
http://www.youtube.com/watch?v=Wd1owKBt8dU