Mooi!
Meten is weer gelukt, ik krijg alleen iets andere waarden,
maar ze liggen in de buurt. Het was wel moeilijk meten,
want de waarden versprongen namelijk heel vaak..
Printable View
Mooi!
Meten is weer gelukt, ik krijg alleen iets andere waarden,
maar ze liggen in de buurt. Het was wel moeilijk meten,
want de waarden versprongen namelijk heel vaak..
Oke, mag best iets afwijken (<10%), als je er maar in de buurt zit. Lijkt het er dus toch op dat je opamp niet werkt. Ben je in staat dat ding er zelf uit te lepelen of blijft er dan niets van de print over? De opamp zelf kost een scheet en drie knikkers dus dat is het ergste niet maar het gaat erom dat je de print heel houd anders is het onherstelbaar.
Je zou eerst eens kunnen meten op de opamp maar ik krijg het idee dat het verrichten van metingen een beetje moeizaam gaat. Als je denk dat je het aankan, gewoon doen. Anders misschien ff laten doen. Misschien is er een techneut bij je in de buurt of je stuurt het chassis naar mij op met TNT. Heb ik wel vaker gedaan, kost je 6 euro verzendkosten.
Frans.
Als ik daarmee de printplaat kapot kan maken,
laat ik het liever door een professioneel iemand doen.
Maar welk komponent is de opamp? Is dat een IC?
Metingen gaan inderdaad nog een beetje moeizaam,
maar wel een stuk beter dan in het begin..
Wat valt eraan te meten dan?
Als je geen sodeer ervaring hebt vrees ik het ergste voor je print. De een is natuurlijk handiger dan de ander maar toch.... ik kan niet over jouw oordelen he!
Al zit het grootste deel van de schakeling in de opamp IC1 heb je nog geen 100% garantie dat het daar in zit. Er kan zomaar een verrot capje in de omgeving zitten welke de instelling van die opamp verkloot. Als je een tabel kan maken met de spanningswaarden tov massa dan kunnen we je misschien meer vertellen. Ik heb ook nog een echtgenote welke een armzalige garderobe heeft dus daar moet hoognodig weer wat aan gedaan worden. Ik ben dus ff weg en zal weer voor diverse winkels moeten "posten". Maar er zijn hier genoeg mensen die je met de meting verder op weg kunnen helpen. Anders eind van de middag weer.
iig succes vanmiddag
Frans.
Hier toch even mijn 2 cent:
Rik: even wat extra uitleg over het meten met een multimeter.
Het meten van waardes is in een aantal bereiken verdeeld. Dat wordt effectief gedaan met de draaischakelaar op je multimeter. Als je een bepaalde waarde kiest waarbij de gemeten waarde boven het gekozen bereik ligt (de weerstand is hoger dan het bereik) geeft je meter een "1" aan.
Als je daarentegen een waarde meet die lager is dan de gekozen instelling zal je meter "000" aangeven.
Dus resumerend: Gebruik voor het meten van waardes (spanningen, stromen, weerstanden) zonodig alle bereiken die tot je beschikking zijn tot je een logische waarde vind. Begin met meten altijd met het hoogste bereik (ter bescherming van je multimeter) en schakel dan terug.
Verder: als de waardes nogal wisselen kan dat liggen aan geoxideerde solderingen waar je meet. Probeer als dat kan zoveel mogelijk met de scherpe punt van de meetpennen te meten. "Prik" ze als het ware een beetje in de soldering.
Ook zou het kunnen dat er (ergens anders) een slechte verbinding zit die zich al dan niet laat zien op het moment dat je op het meetpunt drukt. (mechanische stress).
Bij "hoogohmige" metingen (in het hoogste weerstands bereik) is het belangrijk dat je geen kontakt maakt met de meetpennen. Test dit maar eens dan zul je meteen snappen wat ik bedoel: zet de multimeter in de hoogste stand (weerstand) en pak de meetpennen aan de punten vast.
Je zal nu meteen een waarde zien verschijnen die niet constant is. Als je harder knijpt neemt die waarde af. (Denk eraan dat je ook via bijvoorbeeld het chassis en je vingers kontakt zou kunnen maken).
Dit zou ook een verklaring kunnen zijn voor de fluctuering van de waarde die je gemeten hebt.
Misschien draagt dit iets bij tot het algemene begrip van wat je met die multimeter moet (en kan of niet kan).
Goeie bijdrage maar het laatste deel ben ik het minder mee eens. De huidweerstand is ca 100k en is vaak omgekeerd evenredig met de spanning waar aan gemeten wordt. (angstzweet :D) Dit zal iig geen invloed hebben bij een meting aan 215 Ohm. Slecht contact van de meetpennen zullen hier wel de oorzaak van zijn.
Bedankt voor de info Aad!
Ik begin het principe te begrijpen.
Gisteren met voetbal iets ongelukkigs gebeurt,
met van 1,5 meter hoog met mn rug op iemands z'n hak beland,
zit nu in een rolstoel.. dus het repareren van de reverb zal wat moeilijker nu gaan.
@Frans
Over de opamp IC1, ik heb wel wat ervaring met solderen.
(doe vaak kleine dingetjes, zoals jack-kabeltjes, heb ook een footswitch gemaakt :chicken:)..
Maar ik denk dat het niet verstandig is, dat ik hiermee ga prutsen..
Ik zou graag die U/m tabel voor je willen maken, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet meten op de printplaat. Kunnen jullie mij dat makkelijk uitleggen, of is dat voor een beginner onmogelijk.
iig bedankt!
Niet zo mooi die blessure, wees maar voorzichtig met je rug.
Spanningstabel is niet moeilijk hoor, gewoon invullen.
Pin één is op een of andere manier gemerkt, zit een deukje in of een stip etc. Zoek anders even naar de datasheet van een TL072. Aan de soldeerzijde tel je met de klok mee, aan de bovenzijde natuurlijk tegen de klok in.
pin1 = ....V=
pin2 = ....V=
enz.
Min klem van je meter op het chassis.
Sommige spanningen zijn negatief, vermeld dat dan ook zo.
IC heeft 8 pinnetjes, dat is iets anders dan een HD controller met 200 aansluitingen. Moet lukken denk ik.
Beterschap...:makeup:
Frans.