-
Die andere truss rod lijkt me hetzelfde principe maar wat compacter gebouwd in de hoogte. Ik kan uit de beschrijving niet opmaken hoe je dan uitkomt met de draairichting.
Ik ben zelf meer van de opvatting dat een single-action moet volstaan: de hals moet op zich recht zijn en door de snaren worden kromgetrokken; dat compenseer je weer met de truss rod.
Als de hals de verkeerde kant op buigt (door werken van het hout of te krappe fret slots; heb het wel eens meegemaakt) pas ik dat aan; wel bewerkelijk, maar dan weet ik weer dat het goed zit.
Ik heb al zes jaar een squier strat met halfkwartiers-gezaagde hals: nog altijd perfect.
-
De hotrod gaat idd niet werken frees ik. De rod van guitarsurpise is de beste optie en gaat goed passen in een strathals.
Let wel op dat het platte gedeelte boven moet (dus tegen het fretboard).
Deze gebruik ik zelf meestal en is een prima trussrod:
http://www.guitarsupplies.nl/index.p...id=166&lang=NL
Is nog iets dikker dan de andere van gs.
Het voordeel van een two way is dat je na het fretten je hals perfect vlak kan stellen voordat je gaat vlakken, dat scheelt een hoop gevlak (enkele 10de mm) :D
-
Ok dan ga ik gewoon ff keer langs bij guitarsupplies om eens wat truss's te bekijken welke het beste uit gaat komen.
Dan neem ik ook gewoon de gok dat het maple stuk rechtblijft. Voor een strat vind ik een 1pc neck mooier.
-
Ik zat net even te kijken wat ik ga doen met de hals. Vrijdag ga ik trussrod halen bij guitarsupplies in ieder geval zodat ik verder kan aan de hals. Maar als ik toch langs guitarsupplies ga wilde ik alvast wat meer spullen meenemen dat ik even vooruit kan.
Bij een hals heb ik uiteraard een fretboard nodig. In eerste instantie zat ik te denken aan een voorgezaagd en radiust ebony fretboard te nemen. Maar nu zag ik op de site van guitarsupplies geweldig mooie flame maple fretboards. Na wat zoekwerk op internet vond ik dat een licht fretboard bij een groen/zwarte burst erg mooi kan zijn. Echter moet ik dan wel zelf de radius schuren (wat nog niet zo een punt moet zijn) maar ook de frets zagen.
Zaagjes zijn gewoon te koop maar een normaal verstekbakje is de sleuf te breed voor zo een zaagje dus blijf je misschien nog niet recht. Is dit te doen uit losse hand of is hier een oplossing voor om deze frets goed mooi recht te zagen?
En is het makkelijker om eerste de hals te shapen en vervolgens fretboard erop te plakken? Of is het beter om eerst het fretboard radius aan te brengen, deze op de hals te plakken en dan vervolgens pas de hals gaan shapen?
-
Iemand die hier iets over kan zeggen? Ik ga zaterdag namelijk weer onderdeeltjes halen dus dan hoop ik een reactie te hebben zodat ik beter besluit kan maken voor wat voor fretboard ik ga.
-
Ook ik heb dat fretboard gezien. Ik sta nu op het punt mijn eerste hals te gaan bouwen. Als dat lukt, bouw ik er nog een met dat fretboard.
Het lijkt mij, dat als je goed aftekent waar de frets moeten komen, een fretzaag gebruikt en het fretboard gaat zagen VOOR dat je de radius erin maakt, het geen probleem moet zijn om deze recht te zagen uit de losse hand.
Als dit niet te doen is, weet ik zeker dat hier iemand een simpele oplossing voor weet. Ik denk dus niet dat je je hierdoor moet laten weerhouden...
-
Wellicht is het een goed idee om een blokje hardhout oid te plaatsen strak naast waar je gaat zagen en die gebruikt om het zaagblad perfect verticaal te houden.
Edit: Zie pagina 3 in het grote custom tool topic!
-
Ah kijk aan! bedankt!
Ik zag die toetsen staan en was er gelijk wel fan van haha. Had eerst ebony in gedachte maar deze toets is echt mooi en nog iets goedkoper dan ebony ook.
Ik zit nog wel te twijfelen over de body kleur. Bij groen/zwart burst krijg ik misschien te groot contrast van donker en licht maar ergens kan dat natuurlijk ook mooi zijn.
Maar gooeed. dat zie ik tzt wel weer. ben nog niet aan finishen toe.
-
Heb je wel nagedacht over het verschil in klank tussen Esdoorn en Ebben? Het lijkt maar een dun strookje zo'n toets, maar het kan werkelijk een groot verschil maken.
-
Het wilt niet zo heel hard vlotten aangezien het weer het niet echt toe laat om buiten te werken en ik binnen er momenteel geen plaats voor heb.
Vandaag weer wat onderdelen gehaald bij guitarsupplies, nu nog ff afwachten wanneer mijn bestelde freesjes binnen komen voor het trusskanaal.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T6ZCDGZI.jpg