lijmtangen zijn dan inderdaad nodig, maar nooit te strak zetten, anders pers je teveel lijm uit de naden:ok:
Printable View
ik krijg altijd pijn aan mijn buik van dit soort topics
net zoals praten over pijn aan je ballen ...erover praten en lezen doet al zeer
+1, heb ik ook heel erg (vooral met gitaren ;))
Niettemin, ik heb eens op een gitaar van de gitarist van Do Make Say Think gespeeld, en hij zei dat de kop meerdere keren gebroken was geweest. Je zag het wel, maar hij speelt er toch hele concerten op en hij tourt er flink mee.
Zo ook ken ik iemand die een tijdje terug een gebroken Les Paul heeft gekocht in de USA, haar in NL heeft laten repareren, en zo heeft hij nu voor weinig een Gibson Les Paul...
Super dat je Niels uit de brand helpt, met jouw ervaring zal deze lijmjob (het is inderdaad een heel mooie breuk om te lijmen, de foto's toonden ook al dat hij niet goed gelijmd was. Wat in dit geval waarschijnlijk een geluk bij een ongeluk is).
M.b.t. het vlakken maak je me nieuwsgierig. De fret wordt toch niet harder/slijtvaster door het vlakken? Stel dat bij 1000 X contact tussen snaar en fret de fret 0.1 mm slijt, dan heeft het wel of niet vlakken daar toch geen invloed op? Maar iedere vlakbeurt haal je ook weer wat van de fret af, waardoor je sneller door de fret heen bent. Zelfs als je dat niet zou doen, dan zal door het crownen het contactoppervlak kleiner zijn, waardoor de slijtage daar groter wordt. Maar dat zijn dus allemaal mijn ideeën en aannames. Daarom speel ik altijd door tot je wel "moet" vlakken. Hoe zit het volgens jou?
frets worden niet harder en slijtvaster van vlakken.
De frets op de prs zijn al behoorlijk ingekeept waardoor bending en pulling steeds moeilijker wordt.
wel is het zo dat als de snaar door een keping loopt, hij makkelijker verder gaat inslijting en het spelen gaat beïnvloeden.
Als een fret door spelen een vlakte heeft is het niet zo erg, maar als ze al echt in een inkeping komen te liggen, zijn ze te ver ver heen en moet je wel vlakken
dan was die denk ik op de headstock gebroken, maar de hiel zat zo slecht vast dat die losschoot en de spanning van de snaren wegviel, waardoor de headstock geen kracht te verduren kreeg.
Wat wel opvallend is, is dat de lak knetter hard is en er heel veel lak is weggesplinterd.
Good point.
Moraal van het verhaal: óf koop een Fender met geschroefde Esdoorn hals, óf wees gewoon zuinig op je instrument ;)
foto's van de reparatie?