Oorspronkelijk geplaatst door Han S
Rob, ik wil alleen een convertor waar (zo nauwkeurig mogelijk) uit komt wat ik er in stuur en soft clipping accepteer ik niet. En dat digitaal ook kan wat analoog doet maar dan goedkoper is (met alle respect) flauwe kul. Die discussie kunnen we heel lang gaan voeren, maar op de prof forums en op de audiofielen hangplekken is daar al zo lang discussie over. Digitaal zou 100% transparant zijn bijvoorbeeld, maar ik heb het nog niet meegemaakt na al die DAT recorders, CD recorders en Apogee, Motu en weetikveel wat voor geluidskaarten. Het is namelijk nooit precies hetzelfde en dat is het met een Studer ook niet. Maar de Studer zal je geluid een zee van breedte en diepte geven en de DAW of wat dan ook met convertors maakt het altijd platter en het hoog verandert van zijdezacht naar iets minder.
Niettemin kan een CD fantastisch klinken, maar als je een echt goed klinkende vinylplaat met de best mogelijke convertors op een CD zet, klinkt hij toch niet 100% hetzelfde. Hij zal nog steeds geweldig klinken, maar niet gelijk aan de LP, er zal wat in de stereoplaatsing veranderen, er zal wat minder dimensie zijn en als je heel goed oplet zal ook het hoog niet hetzelfde blijven klinken. Niks mis mee hoor, maar als je dan zegt dat digitaal 100% transparant is dan moet ik het daar helaas niet mee eens zijn.
Maar een tapemachine is dus ook niet 100% transparant, maar niemand beweert ook dat hij dat wel is. Ik moet de eerste sample nog horen die net zo klinkt als een Marshall, Mesa B, Hammond of Rhodes. Het komt soms redelijk in de buurt, maar verder dan 80 a 85% kom je niet.
En als je dan (om on topic te blijven) ook nog zo'n geluid helemaal plat perst (en dat kan digitaal heel goed) dan lijkt het helemaal nergens meer naar.
Analoge compressors klinken overigens ook kut en zijn niet meer dan een noodzakelijk kwaad.
Laat ik er maar over ophouden.