K3, Samson en Gert, Steve Vai... Vooruit, hij soleert zoals weinigen dat kunnen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silco
Printable View
K3, Samson en Gert, Steve Vai... Vooruit, hij soleert zoals weinigen dat kunnen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silco
Voor beide is iets te zeggen inderdaad...Met het bluesverhaal in gedachten is de benaming b10 toepasselijk, een kleine terts een octaaf hoger bij een majeur akkoord. Vanuit de alt-scale is dit ook de beste benaming volgens mij.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
De naam #9 is misschien handiger omdat het dan een echte toevoeging is, ipv. de b10 wat eigenlijk b3 is. Een b13 akkoord noem je ook niet #12 en een maj7 geen b8.
Ik ben van mening dat E7-10 (b10, wat u wilt) de juiste en meest duidelijke benaming is. Zeker als je uit gaat dat het een gealtereerd V7 akkoord is, waarbij de negen eigenlijk al 'weggegeven' is (als kleine noon, of -9, of b9). Omdat de noon niet zowel klein als overmatig (wat door # geimpliceert wordt) kan zijn moet voor de 'nieuwe' toegevoegde noot een ander interval gevonden worden, en dat wordt dan de -10. Die is iets anders dan een -3, omdat ie bovenop de tertsenreeks komt, dus bovenop de grote 3. Dus ook omdat de 3 niet 2 keer weggeven kan worden, wordt de nieuwe noot een -10.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
...maar in rock wordt meestal met E7#9 en E7-10 hetzelfde akkoord bedoelt, gewoon het hendrix akkoord omdat het zo'n lekker kabaal maakt.
Effe nadenken (ik dus voor mezelf):Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tvmartini
Als je C melodisch mineur hebt, dan is het B-akkoord een Alt-akkoord. De tonen daarvan zijn:
b - c - d - es - f - g - a - b
En dat is:
1 - b9 - #9 - b4 - b5 - b6 - b7 - 1
Terwijl je die b4 (of b11) net zo goed een gewone 3 kan meegeven. b4 = 3. En dus - omdat het getal 9 al is vergeven aan de verlaagde 2 - moet aan die #9 wel een 10-cijfer worden gegeven, en da's dan de b10???
Qua annotatie ben ik er dan nog niet uit: wanneer spreek je over X7#9? Is dat in alle andere gevallen waarin dat akkoord geen Alt is?
Hoe benoem je de stappen van de diminished scale eigenlijk? Die bevat ook alle noten van 7#9-akkoorden.
Effe kijken. Dat is dan dim half - whole. In whole-half zitten die beide verminderde / reine terts van X7#9 niet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
Dan wordt het lastig benoemen. Ik zat aanvankelijk te denken:
c des - es fes - ges asas - beses ceses -c. Maar dan benoem je dus die c dubbel (c en ceses).
In Mark Levine's Jazz Theory wordt er na de eerste c een c# gesteld. Dat is dan:
c c# - d# e - f# g - a bes - c
Wat ik op zich wel kan begrijpen omdat die dimscale eigenlijk twee startpunten heeft: whole-half en half-whole.
Lijkt me idd een stuk overzichtelijker om de eerste twee tonen dubbel te benoemen. Door de aanvangsnoot c een b# te noemen kom je er ook niet. Bij die dimscales ontkom je er kennelijk niet aan om een toon dubbel te benoemen. Dus met cijfers ook niet (1 1# - 2# etc.).
Maar goed, wat zou het. In een chromatische ladder is het al helemaal vreselijk. ;-)
Officieel wordt C half-heel genoteerd als: c cis dis e fis g a bes
Maar wat een vage intervallen heb je dan: 1 #1 #2 3 #4 5 6 b7
Vind ik 1 b2 b3 3 #4 5 6 b7 toch een stuk logischer
Je kan het ook zien als een opstapeling van 2 dim7 akkoorden
Dat verklaart wellicht het "verschil" tussen E7#9 en E7b10.
Wat dat opschuiven van dim7-akkoorden betreft: volgens mij kun je op iedere starttoon van de ladder hetzelfde dim-akkoord spelen. Cdim7 - Esdim7 - Gesdim7 - Adim7 - Cdim7. Al die akkoorden hebben dezelfde tonen, zij het in een andere opstapeling.
En overigens ook op de tussenliggende tonen: C#dim7 - edim7 - Gdim7 - C#dim7. Die hebben ook dezelfde opstapeling.
Maar dat bedoelde je ook?...!
Ja, Cdim7 + C#dim7 = C half-heel