Oorspronkelijk geplaatst door
Robbert v.d. Hanenberg
Het enigste wat ik aan wil geven is dat de 'feel' en het 'natuurlijke aanvoelen' van de Axe wordt bepaald door het gebruik van cab-impulses, niet door de modeling-sectie van de Axe zelf.
De techniek voor het maken van cab-impulses werd al gebruikt voordat de Axe er was. Sterker nog, Fractal Audio gebruikte in de eerste versie (matige)cab-impulses die ze gewoon van internet plukte, dit waren dus impulses die niet door hen gemaakt waren, maar door gitaristen, en al voordat de Axe te koop was, gratis online werden aangeboden. Fractal Audio is hier later ook op aangesproken en ze hebben ook hun excuses hievoor aangeboden.
De meeste cab impulses zijn eigenlijk 'n impulse response van de 'eindtrap + cab + mic'. Combineer deze met 'n Podje, Tonelab of andere modeler en je krijgt dezelfde feel als bij de Axe...in mijn optiek soms zelfs beter. Zelfs gratis plug-ins kunnen met 'n goede cab-impulse verbluffend goed klinken. Met 'n goede (buizen)preamp + goede cab-impulse kun je echt 'n top direct sound creeren. Het grootste voordeel van de laatste optie is dat je 'n perfect 'uitgemic-ed' signaal aan kunt leveren...ik ken teveel gitaristen die met 'n leuk rack, goede sound op hun kast, uiteindelijk 'n matige sound hebben over de PA...door uitmicings-problemen.
Met 'n goede cab-impulse kun je zonder concessies te doen(wat je qua 'direct sounds' normaliter juist vaak wel doet) 'n top-sound verkrijgen over de PA.
Ik heb de Axe bewust 2 maanden uitgeprobeerd, eigenlijk voor 'n collega, maar tevens voor mezelf natuurlijk. Ik ben juist iemand die gaat voor de 'ultimate direct-sound', studio en live, en had juist daarom hoge verwachtingen van het apparaat. Ik wil niets afkraken maar zeg alleen maar wat ik denk, wat mijn bevindingen zijn. Ik had juist heel graag met de Axe willen werken. Had hem ook bijna gekocht, puur voor de effecten en als impulse-loader, kwam er alleen later achter dat de impulse loader van de Axe de impulsen ietwat onnatuurlijk kleurt t.o.v. Kefir.
Waarom meer dan 2000,- uitgeven aan 'n apparaat als er goedkopere(gratis) en betere opties voor het grijpen liggen?